چگونه بهترین رنگ مو را انتخاب کنید؟ (بررسی تکنیک و انواع رنگ مو)

در بین انواع مختلفی از روتین‌های زیبایی، تغییر رنگ مو یکی از هیجان‌انگیزترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. درواقع، با رنگ کردن موها می‌توانید ظاهری جدید و سبکی نو برای خود ایجاد کنید. اما، بسته به ظاهری که دنبال آن هستید، رنگ کردن مو همیشه فرآیندی ساده به حساب نمی‌آید. تصمیم‌گیری در مورد اینکه دقیقا چه رنگی را انتخاب کنید، یا اینکه ترجیح می‌دهید برای رنگ کردن موها به آرایشگاه بروید یا در خانه این کار را انجام دهید، یا انتخاب بین برندهای رنگ مو می‌تواند گیج‌کننده باشد. چراکه با وجود گزینه‌های بسیار زیاد، اعم خارجی و ایرانی، انتخاب کیت رنگ مناسب نیاز به دانش کافی دارد. در کنار همه‌ی این موارد سوالات دیگری مانند خرید رنگ موی نیمه دائمی یا دائمی، چگونگی مراقبت از مو پس از رنگ کردن و غیره و غیره وجود دارد، که می‌تواند رنگ کردن موها را امری طاقت‌فرسا کند. خوشبختانه، این راهنما آماده شده است تا این فرآیند را آسان‌تر کند. هدف ما این است که در این مقاله همه چیزهایی که باید قبل و بعد از رنگ کردن موهای خود بدانید را پوشش دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

 

۶ نکته‌ی مهم قبل از انتخاب و خرید رنگ مو برای آقایان و خانم‌ها

 

 

در همین ابتدا باید بدانید که انتخاب و خرید رنگ موی ایدئال و مناسب یک هنر است، چراکه این کار آن طور که به نظر می‌رسد، راحت نیست. درواقع باید به یاد داشته باشید که همواره قبل از انتخاب رنگ مو به عواملی مانند رنگ پوست، سن، سلامت مو و… توجه کنید و با توجه به آن گزینه‌ی مناسب را تشخیص دهید. بنابراین در این بخش ۶ نکته‌ی مهم که قبل از انتخاب و خرید رنگ مو باید در نظر گرفته شود را معرفی می‌کنیم.

 

۱. توجه به تناژ رنگ پوست

اگر می‌خواهید رنگ مویی را انتخاب کنید که همه شما را تحسین کنند، بهتر است در ابتدا رنگ پوست خود را بشناسید. زیرا اگر رنگ انتخابی برای موها با رنگ پوست شما مطابقت نداشته باشد، چهره‌ی شما غیرطبیعی به نظر می‌رسد. بنابراین قبل از انتخاب رنگ مو، به تناژ رنگ پوست خود توجه کنید. به طور کلی رنگ پوست‌ها را می‌توان در سه دسته‌ی رنگ‌های گرم، رنگ‌های سرد و طبیعی تقسیم کرد.

 

  • پوست با تناژ گرم: افرادی با پوست گرم به راحتی زیر نور خورشید برنزه می‌شوند و می‌توانند رنگ‌ موهایی مانند قهوه‌ای، شاه بلوطی، قهوه‌ای طلایی و هایلایت‌های قرمز را به عنوان گزینه‌هایی جذاب انتخاب کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن رنگ پوست، بررسی رگ‌های دست است. زیرا این افراد دارای رگ‌هایی به رنگ سبز هستند. همچنین چشم‌های تیره (قهوه‌ای، مشکی و فندقی) و موهای تیره (قهوه‌ای یا مشکی) از دیگر مشخصه‌های افرادی با پوست گرم است.
  • پوست با تناژ سرد: افرادی که پوستی با رنگ‌ها خنک دارند معمولا با ته‌رنگ‌های آبی یا صورتی دیده می‌شوند که به شدت به آفتاب حساس‌اند و به راحتی در زیر نور خورشید می‌سوزند. چنین افرادی می‌توانند رنگ موهای آبی، قرمز یا بنفش را انتخاب کنند. افرادی با تناژ پوست سرد، رگ‌هایی به رنگ آبی دارند. همچنین چشم‌های آن‌ها روشن و به رنگ‌های آبی، سبز و خاکستری است. از دیگر مشخصه‌های این افراد موهای مشکی، بلوند و قهوه‌ای روشن است.
  • پوست طبیعی: این نوع از پوست‌ها نه در دسته‌ی گرم و نه سرد، قرار می‌گیرند. درواقع این افراد می‌توانند هر نوع رنگ مویی را انتخاب کنند و رنگ رگ‌های آن‌ها نه چندان سبز و نه چندان آبی به نظر می‌رسد.

۲. توجه به رنگ چشم‌ها

رنگ چشم از دیگر عوامل مهم در انتخاب رنگ مو چه در آقایان و چه بانوان است. به طور کلی رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و بلوند با چشم‌های سبز و آبی خوب به نظر می‌رسند و طبیعتا رنگ‌های متضاد برای چشم‌های تیره مناسب‌تر هستند.

۳. اهمیت ضخامت موها

طبیعی است اگر اذعان کنیم که موهایی با ضخامت بیشتر زمان بیشتری را برای جذب رنگ و پوشش موها لازم دارند. در حالی که موهایی با تارهای نازک، سریع‌تر رنگ می‌گیرند. بنابراین در زمان انتخاب رنگ مو حتما این فاکتور را در نظر بگیرید.

۴. توجه به سن و سلامت موها

با افزایش سن بهتر است که رنگ‌های تیره‌تری را برای موهای خود انتخاب کنید، چراکه استفاده از رنگ‌های روشن، چین و چروک‌های صورت را برجسته می‌کند. همچنین به جای رنگ‌های تند و برجسته، رنگ‌های ملایم را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اگر موهای آسیب دیده و ضعیفی دارید (به دلیل استفاده بیش از حد از دستگاه‌های حرارتی یا شستن بیش از حد موها)، رنگ کردن موها فرآیندی سخت‌تر و زمان‌بر خواهد بود.

۵. آیا حساسیت یا آلرژی دارید؟

در ادامه‌ی این مقاله انواع رنگ‌های ضد حساسیت و آلرژی‌زا معرفی می‌شود. اما به طور کلی باید بدانید که وجود ماده شیمیایی به نام «p-phenylenediamine» یا PPD در رنگ موها به‌ویژه نوع دائمی، عامل اصلی ایجاد حساسیت در افراد است. بنابراین در هنگام خرید رنگ مو باید به دنبال محصولات بدون PPD باشید.

۶. توجه به شغلی که دارید!

در هنگام رنگ کردن موها به موقعیت شغلی خود توجه کنید. شما که نمی‌خواهید با انتخاب رنگ‌های عجیب، باعث تعجب همکاران خود شوید!

 

انواع رنگ مو

 

اکثر رنگ‌ها حاوی ماده شیمیایی به نام «p-phenylenediamine» یا PPD هستند. درواقع این ترکیب نقش مهمی در عملکرد رنگ‌های مو دارد. چراکه می‌تواند به ساقه‌ی مو بچسبد و به آن‌ها رنگ دهد. از طرفی در زبان انگلیسی رایج است که مردم از کلمات «hair color» و «hair dye» به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اگرچه این کلمات در زبان فارسی تنها معنی «رنگ مو» را می‌دهند، اما آیا واقعا این دو کلمه معنی یکسان دارند؟ یا عملکردی کاملا متفاوت دارند؟ برای پاسخ به این سوال، باید انواع مختلف رنگ موهای موجود در بازار را به ترتیب ماندگاری آن‌ها معرفی و توضیح دهیم، که این موارد به شرح زیر است:

  1. رنگ موهای دائمی (Permanent hair dyes)
  2. رنگ موهای نیمه دائمی (Demi-permanent hair dyes)
  3. رنگ موهای شبه پایدار (Semi-permanent hair dyes)
  4. رنگ موهای تدریجی یا گرجوآل (Gradual hair dyes)
  5. رنگ موهای موقت (Temporary hair dyes)

رنگ موهای دائمی

موهای رنگ شده با رنگ موهای دائمی از جمله رنگ‌هایی است برای همیشه ماندگارند و با شستن از بین نمی‌روند. این نوع از رنگ موها بر اساس اصل اکسیداسیون (oxidation) کار می‌کنند و عملکرد آن به این شکل است که در ابتدا رنگ طبیعی مو را از بین می‌برند و سپس رنگ موی جدید را اعمال می‌کند. طی چنین فرآیندی رنگ‌دانه‌های PPD که مولکول‌های کوچکی هستند به عمق ساقه‌ی مو نفوذ می‌کنند و از آنجایی که در در ترکیب این نوع از رنگ‌ها آمونیاک وجود دارد، فرآیند رسیدن این مولکول‌های کوچک به ساقه‌ی مو تسریع می‌شود. سپس هیدروژن پراکسید موجود در این محصول (hydrogen peroxide) پس از ورود به ساقه‌ی مو رنگ طبیعی مو را سفید می‌کنند و رنگ جدید به راحتی جایگزین می‌شود.

میزان تاثیرِ رنگ موهای دائمی

اگر قصد دارید که موهای سفید خود را بپوشانید، این نوع از محصولات از جمله موثرترین رنگ‌ها هستند. با استفاده از این رنگ‌ها اغلب همه‌ی موها به طور یکنواخت رنگ می‌شوند. جالب است بدانید که رنگ‌ها دائمی رنگ مو را که حتی کمی روشن‌تر از موهای طبیعی ارائه می‌کنند، زیرا همانطور که توضیح داده شد، پراکسید هیدروژن می‌تواند موها را سفید و سپس رنگ جدید را جایگزین کند. رنگ موی‌های دائمی با شست‌وشوی مکرر حتی با شامپو پاک نمی‌شوند. با این حال، با رشد موها نیاز است که این رنگ را هر ۴ الی ۶ هفته یک‌بار (بسته به میزان رشد موها) تجدید کنید.

رنگ موهای نیمه دائمی

رنگ موهای نیمه دائمی از نظر شیمیایی در مقایسه با نوع دائمی ملایم‌تر هستند. دلیل آن هم عدم وجود آمونیاک در آن است. همچنین در ترکیب این نوع از محصولات غلظت کمتری از پراکسید هیدروژن (۲ درصد در مقایسه با ۶ درصد در رنگ‌های دائمی) وجود دارد. مولکول‌های رنگی در رنگ‌های نیمه دائمی بر روی پوشش مو رسوب و بخشی از آن‌ها به داخل قشر مو نفوذ می‌کنند.

 

"میزان پراکسید هیدروژن در رنگ‌های نیمه دائمی کمتر از نوع دائمی است. همچنین نوع نیمه دائمی رنگ موها حاوی آمونیاک نیست"

رنگ موی نیمه دائمی نمی‌تواند رنگدانه‌های اصلی مو را سفید کند. این مساله طبیعتا به این دلیل است که این نوع رنگ‌ها حاوی مقدار کمتری پراکسید هیدروژن هستند. به عبارت دیگر، رنگ موهای نیمه دائمی قابلیت روشن‌تر کردن رنگ موهای شما را ندارند. درواقع به کمک این نوع رنگ‌ها تنها می‌توانید سایه‌هایی تیره‌تر یا مشابه رنگ اصلی، بر روی موهای خود بیاندازید. رنگ موهای نیمه دائمی پس از ۱۲ الی ۲۸ بار شست‌وشو با شامپو پاک می‌شوند. به طور کلی، اگر تا ۵۰ درصد از موهای شما سفید است و تصمیم دارید موها را به رنگ طبیعی خود برگردانید، می‌توانید از رنگ موی نیمه دائمی استفاده کنید. این نوع از رنگ‌ها، موها را به اندازه‌ی نوع دائمی یکنواخت رنگ نمی‌کند. بنابراین، رشد موهای جدید از ریشه، چندان برجسته به نظر نمی‌آیند. از این رو رنگ‌های نیمه دائمی حالتی طبیعی‌تر به موهای شما می‌دهند. رنگ‌های نیمه دائمی کمتر به ساقه مو آسیب می‌زنند و در کنار آن پوست سر را کمتر تحریک می‌کنند. بنابراین گزینه‌ای مناسب برای افرادی که موهای آسیب دیده و شکننده دارند به حساب می‌آید.

رنگ موهای شبه پایدار

 

 

رنگ موهای شبه پایدار نه حاوی آمونیاک و نه پراکسید هیدروژن هستند. به طور کلی مولکول‌های رنگی در این نوع از محصولات به داخل قشر مو نفوذ نمی‌کنند و فقط بر روی پوشش موها (خارجی‌ترین لایه مو) رسوب می‌کند. رنگ مو‌های شبه پایدار در دو دسته‌ی مصنوعی و طبیعی در بازار وجود دارند.

  • رنگ موهای شبه پایدار مصنوعی: این محصولات رنگ‌های از پیش ساخته شده‌ای هستند که حاوی نیترو آمین (Nitro amines) یا نیترو بنزن (Nitro benzenes) هستند.
  • رنگ موهای شبه پایدار طبیعی: در میان رنگ موهای شبه پایدار، حنا و متریال مشابه رایج‌ترین رنگ‌های طبیعی هستند. برگ درخت نیل (Indigo) هم از دیگر رنگ‌های شبه پایدار است که به صورت پودری سبز در بازار وجود دارد و زمانیکه با حنا مخلوط شود، نتیجه‌ای بسیار جذاب را رقم خواهد زد.

    طی یک نگاه کلی می‌توان اذعان داشت که این نوع رنگ‌ها از نظر شیمیایی ملایم‌تر از دو نوع قبلی هستند، و برای موهای شکننده و آسیب‌دیده، گزینه‌ای مناسبی‌اند. البته باید بدانید که نتایج حاصل از این نوع رنگ‌ها چندان کامل نیست و تنها می‌توانند موهای سفید را تا ۳۰ درصد تغییر رنگ دهند. همچنین این نوع رنگ طی ۴ تا ۸ بار شست‌و‌شو با شامپو پاک می‌شود. بر خلاف رنگ‌های دائمی و نیمه دائمی، مدل‌های شبه پایدار حاوی PPD نیستند، بنابراین، معمولاً واکنش‌های آلرژیک برای افراد حساس ایجاد نمی‌کنند.

    رنگ موهای تدریجی

    رنگ موهای تدریجی را می‌توان محلول‌های آبی از فلزات دانست که وقتی روی موها اعمال می‌شوند، سایه‌هایی تیره از اکسیدها یا سولفیدهای فلزی ایجاد می‌کنند. استفاده از رنگ‌های فلزی نیاز به استفاده مکرر در طول هفته دارند و جالب است بدانید که با هر بار استفاده از آن‌ها، می‌توان تیره شدن تدریجی رنگ مو را از خاکستری به قهوه‌ای روشن تا شرابی را مشاهده کرد. این رنگ موی فلزی حاوی PPD نبوده و برای افراد حساسیت‌زا نیست. به طور کلی این مواد تدریجی به راحتی با شامپو از بین می‌روند، از این رو، نیاز به استفاده مداوم دارند. لازم به ذکر است که موهای رنگ شده با رنگ‌های فلزی نباید با برس‌های حرارتی، صاف شوند

 

رنگ موهای موقت و معروف به Hair Colors

رنگ‌های موقت شامل ترکیباتی با مولکول‌های بزرگتر (بزرگتر از رنگ‌های شبه پایدار) است که به دلیل اندازه‌ی بزرگ‌تر به ساقه‌ی مو نفوذ نمی‌کند. رنگ‌دانه‌های موجود در نوع موقت در خارج از ساقه‌ی مو و بسیار نزدیک به سطح مو قرار می‌گیرد. چنین رنگ‌هایی را می‌توان با یک دست شست‌وشو با شامپو پاک کرد. اما ممکن است بر روی موهای متخلخل و با کیفیت پایین عمیق‌تر جذب شوند و مدت بیشتری باقی بمانند. رنگ موی موقت برای روشن کردن رنگ اصلی موهای شما و ایجاد رنگ‌های فانتزی و خاص مانند آبی، صورتی، بنفش، سبز، طلایی و غیره مناسب‌اند. همچنین این نوع از رنگ‌ها برای مهمانی‌های شبانه گرینه‌ای جذاب است.

آشنایی با محبوب‌ترین تکنیک‌های رنگ مو

به یاد داشته باشید که اگر برای رنگ کردن موهای خود به آرایشگاه می‌روید، حتما یک عکس از آنچه مدنظرتان هست را با خود ببرید. زیرا این کار باعث جلوگیری از هرگونه غافلگیری ناخواسته می‌شود و آرایشگر می‌تواند تکنیک مدنظر شما را به بهترین شکل پیاده کند. حال با توجه به آنچه مطرح شد، انواع مختلفی از تکنیک‌های رنگ مو را برای افزایش دقت کار به شما معرفی می‌کنیم:

  • بالیاژ (Balayage)
  • آمبره (Ombré)
  • سامبره (Sombré)
  • بلوندی (Blonde)
  • لولایت (Lowlights)
  • بیبی لایت (Babylights)

تکنیک بالیاژ موها

 

تکنیک بالیاژ توسط متخصصین رنگ‌موی فرانسوی در دهه‌ی ۱۹۷۰ طراحی شده است، اما جالب است بدانید که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. درواقع این تکنیک اگر به درستی انجام شود، ظاهری خاص و درخشان را برای شما رقم می‌زند. اساساً، لغت بالیاژ در فرانسه به معنای از این به آن سو حرکت کردن است، بنابراین هایلایت‌های شما باید روی تکه‌هایی از مو باشد که بیشترین حرکت (به ویژه در اطراف صورت و پیشانی) را دارند. به طور کلی این مدل از هایلایت با رشد موها طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و یک گزینه‌ی عالی برای کسانی با موهای تیره یا قهوه‌ای رنگ است.

تکنیک آمبره موها

 

یکی از روش‌های زیبا در زنگ کردن موها استفاده از تکنیک آمبره است. روشی که در آن رنگ موهای ریشه از تضاد زیادی با بخش‌های انتهایی (ریشه‌های مو در این روش تیره‌تر و هرچه به سمت ساقه پیش می‌روید روشن‌تر می‌شوند) برخوردار هستند. لازم به ذکر است که در این روش، دکلره کردن موها یکی از مراحل اصلی است. در عین حال باید بدانید که در این تکنیک نیازی به استفاده قطعی از رنگ‌های بلوند نیست، بلکه می‌توانید هر رنگی از طیف‌های رنگین‌کمان را انتخاب کنید.

 

تکنیک سامبره موها

 

این تکنیک از شدت کمتری نسبت به روش آمبره برخوردار است، به همین دلیل هم به آمبره نرم (soft ombré) معروف است. برای داشتن موهایی به این سبک، باید از هایلایت‌هایی که فقط چند درجه روشن‌تر از رنگ طبیعی موهای شما هستند، استفاده کنید.

بلوند کردن موها

این تکنیک از جمله رویه‌هایی است که به افرادی با پوست سبزه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در این روش بهتر است از ترکیب موهای قهوه‌ای و بلوند استفاده کنید، چراکه ظاهری طبیعی‌تر خواهید داشت و در کنار آن رگه‌های قهوه‌ای روشن صورت شما را درخشان‌تر خواهد کرد.

"توصیه می‌شود که افرادی با پوست سبزه، گزینه‌ی بلوند کردن موها را انتخاب نکنند. چراکه از نگاه زیبایی‌شناسی تطابق خوبی بین این رنگ پوست و موهای بلوند وجود ندارد."
معمولاً با این تکنیک رنگ مو، هایلایت‌هایی تقریباً یک تا دو درجه روشن‌تر از رنگ اصلی در مناطقی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، اضافه می‌شود.
تکنیک لولایت کردن موها

در این روش از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که حداقل دو درجه از رنگ موهای طبیعی افراد تیره‌تر است و می‌تواند به موهای قهوه‌ای روشن، عمق و زیبایی خاصی ببخشد. درواقع هایلایت سبب روشن شدن موها می‌شود، ولی روش لولایت دقیقا برعکس عمل می‌کند.
تکنیک بیبی لایت کردن موها

تکنیک بیبی لایت کردن موها استفاده از هایلایت‌های فوق‌العاده نازکی (تار مویی و ظریف) است که عموماً یک درجه روشن‌تر از رنگ طبیعی موهای شما است. جالب است بدانید که در این روش رنگ کردن موها، تمام قسمت‌ها از ریشه تا ساقه بیبی لایت می‌شود. در حالی که در هایلایت تعداد زیادی از موها رنگ می‌شود و در عین حال تراکم و نزدیک بودن موها نسبت به این تکنیک بیشتر است.

رنگ کردن موهای کودک

«واقعاً فکر نمی‌کنم که رنگ یا دکلره کردن موهای کودکان قبل از بلوغ، و در حالت ایدئال تا اواخر نوجوانی (حداقل ۱۶ سالگی) کاری بی‌خطر باشد!» این عبارت، سخن دکتر سجل شاه (Dr. Sejal Shah) یکی از متخصصین و جراحان پوست است. درواقع کودکان نسبت به بزرگسالان موهای نازک‌تری دارند و از آنجایی که رنگ موها و مواد دکلره می‌توانند آسیب‌زا باشند، می‌تواند به موهای کودکان نابالغ آسیب جدی وارد کند. همچنین از آنجایی که موهای کودکان از بدو تولد تا بلوغ تغییرات زیادی را پشت سر می‌گذارد، این متخصص هشدار می‌دهد که موها و پوست آن‌ها حساس‌تر از آن است که این تغییرات شیمیایی را بپذیرد. بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که کودک واکنش‌های حساسیت‌زا را تجربه کند.

رنگ کردن موها در دوران بارداری

به طور کلی باید تاکید کرد که تحقیقات در این حوزه محدود است، اما بسیاری از متخصصان به مادران آینده توصیه می‌کنند که تا آغاز سه ماهه‌ی دوم بارداری صبر کنند و دست به رنگ کردن موهای خود نزنند. در ۱۳ هفته‌ی اول بارداری، رشد و شکل‌گیری اندام‌های اصلی کودک در حال انجام است. ماهیچه‌ها و تارهای صوتی در حال شکل‌گیری هستند و در کنار آن بستر ناخن‌ها و فولیکول‌های مو شروع به رشد می‌کنند.

لازم به ذکر است که هیچ مدرک علمی و محکمی مبنی بر مضر بودن مواد شیمیایی موجود در رنگ مو برای جنین وجود ندارد!

حتی اگر مواد شیمیایی موجود در رنگ مو جذب بدن مادر نشوند، باز هم بنا بر احتیاط واجب لازم است که این کار را به تاخیر بیاندازید. از طرفی با وجود سطح بالایی از هورمون‌ها در سه ماهه اول بارداری، ممکن است موها سریع‌تر از همیشه رشد کنند و حتی با رنگ کردن آن‌ها بافت و رنگ متفاوتی نسبت به آنچه انتظار دارید، حاصل شود.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، رنگ کردن موها یکی از جذاب‌ترین کارها در زمینه‌ی مد و زیبایی است که می‌تواند ظاهری جدید به شما ببخشد. اما بدون توجه به نکات لازم در انتخاب رنگ مناسب این کار می‌تواند حسابی برای شما دردسرساز شود. بنابراین توصیه می‌کنیم با مطالعه‌ی کامل این راهنما، دست به تصمیمات هوشمندانه‌تر و آگاهانه‌تری در راستای خرید و استفاده از این نوع از کالاها بزنید.

 

منابع: LOREAL PARISDermacosm

 
 
 

 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید