موی نازک و کم‌پشت چه تفاوتی باهم دارند و چگونه باید از آن‌ها مراقبت کرد؟

بدن ما بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است. در مطالبی که در رابطه با روش‌های مراقبت از پوست نوشته‌ایم، دیدیم که انسان‌ها می‌توانند نوع پوست متفاوتی داشته باشند؛ تشخیص این تفاوت‌ها گاهی اوقات واقعا گیج کننده می‌شد، اما باید بدانید فقط پوست‌ها نیستند که انواع مختلفی دارند، بلکه موها را هم می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. حتی اگر مدت زمان زیادی را به بررسی و مطالعه‌ی انواع و اقسام موها بپردازید، باز هم احتمال اینکه نوع آن را نشناسید زیاد است. یکی از این مشکلات در شناخت مو، نه به جنس آن بلکه به کیفیت آن مرتبط می‌شود؛ اینکه بگوییم موهای ما کم پشت است یا نازک و اینکه چگونه در صورت داشتن هر دو علائم از موهای خود مراقبت کنیم؟ در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با این دو جنس مو آشنا کنیم.

 

تفاوت موی نازک و کم پشت (Fine Hair و Thin Hiar)

به گفته‌ی دکتر هلنا کان، استادیار دانشگاه Brown در رشته‌ی پوست، پو و ناخن، بسیاری از افراد تفاوت بین موی نازک و کم پشت را نمی‌دانند و گاهی اوقات به اشتباه این دو کلمه را به جای هم استفاده می‌کنند. این مشکل فقط مربوط به فارسی‌زبانان هم نیست؛ جالب است بدانید حتی افراد انگلیسی زبان هم که برای اشاره به موهای کم پشت و نازک به ترتیب از عبارت Thin و Fine استفاده می‌کنند، گاهی اوقات این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اما این درست نیست و باید به معنای هر کدام دقت کرد.

 

"قومیت‌های مختلف اندازه و شکل فولیکول موی متفاوتی دارند که همین موضوع باعث می‌شود در جوامع مختلف ما شاهد انواع گوناگونی از مو باشیم"

 

بنابراین به پاسخ مهم‌ترین پرسش این مطلب می‌رسیم: آیا بین موی کم پشت و باریک تفاوت وجود دارد؟ بله، در ادامه هم یکی از متخصصین خبره‌ی تیم دکتر کان، نازنین سعیدی و اندرو فیتسایمنز، یک آرایشگر سلبرتی حرفه‌ای ضمن اشاره به تفاوت بین این دو کیفیت مو، به روش‌هایی پرداخته‌اند که با کمک آن‌ها می‌توانیم از موهای خود با هر یکی از این دو حالت یا هر دوی آن‌ها مراقبت کنیم.

 

موی نازک (Fine Hair) چیست؟

وقتی از موی نازک صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که موهای شما کم هستند؛ اتفاقا شاید یکی از پرموترین افراد خانواده باشید اما هر تار موی شما ابعاد کوچک و ضخامت کمی دارند. به عبارتی ساده‌تر، ابعاد و ضخامت تار موی شما در این جا مورد بحث قرار می‌گیرد (Fine Hair). دکتر سعیدی در این رابطه می‌گوید:

 

"چه موی باریک داشته باشید چه کم پشت، هر دوی آن‌ها در نتیجه‌ی فولیکول‌های کوچک و باریک مو هستند که باعث می‌شوند ساقه‌ی مو نازک‌تر از حد معمول به نظر برسد و خود مو هم تراکم زیادی نداشته باشد"

 

موی کم‌پشت چیست؟

کم‌پشت همانطور که از نامش پیداست به تراکم مربوط می‌شود. این یعنی چه تعداد مو روی سر شما قرار دارد (Thin Hair). در نتیجه موضوع مورد بحث ما ضخامت مو نیست، بلکه تعداد آن‌هاست. شما می‌توانید ضخیم‌ترین موها را در بین افراد خانواده‌تان داشته باشید اما تعداد آن‌ها کم باشد. به گفته‌ی دکتر سعیدی، وقتی می‌گوییم کسی موی کم‌پشتی دارد یعنی می‌توان پس سر آن فرد را در برخی از مواقع دید چرا که تعداد مو روی سر وی کم است.

 

موی کم پشت یا موی در حال کم پشت شدن؛ تفاوت در چیست؟

از آن‌جایی که موی کم پشت یعنی تعداد تار موی کم روی سر، وقتی کسی این شرایط را داشته باشد بدان معناست که فولیکول‌های موی او در حال کوچک‌تر شدن هستند. در نتیجه موی سر او روز به روز کوتاه‌تر و کم‌تراکم‌تر می‌شود و اگر این فرایند ادامه دار باشد، شاید به تاسی فرد بینجامد. وقتی شما دچار این وضعیت می‌شوید، می‌توان گفت موی کم پشتی دارید اما اگر در شرایطی هستید که می‌بینید تراکم موی شما هر بار کمتر و کمتر می‌شود یعنی موی شما در حال کم پشت شدن است. دکتر سعیدی می‌گوید:

تا اینجای کار به نظر می‌رسد فرق بین موی کم پشت و باریک را فهیمده‌ایم. به صورت خلاصه باید بگوییم شما می‌توانید موی باریک اما با تراکم بسیار زیاد داشته باشید به گونه‌ای که دیدن پس سر شما بسیار سخت باشد اما از طرفی می‌توانید موی ضخیمی داشته باشید، اما تراکم آن‌ها به قدری کم باشد که کاملا روی سر شما را نپوشانند. یا برعکس، می‌توانید موی باریک با تراکم کم و موی ضخیم با تراکم بالا هم داشته باشید. بنابراین تفاوت بین Fine و Thin یا همان باریک و کم پشت، به ضخامت و تعداد مو مرتبط می‌شود.

چطور باید تشخیص داد مو در حال کم پشت شدن است؟

 

طبق گفته‌ی دکتر کان، افرادی که موی سرشان در حال کم پشت شدن است معمولا تغییرات رخ داده روی سر خود را متوجه می‌شوند. برای مثال اگر مدل موی آن‌ها دم اسبی است، به وضوح می‌فهمند که چقدر دم اسبی آن‌ها تراکم کمتری در مقایسه با قبل دارد. یا مثلا وقتی در حال شامپو زدن به سر خود در حمام هستند، متوجه می‌شوند که موی کمتری به کف دست یا انگشتان آن‌ها برخورد می‌کند. دکتر کان می‌گوید:

کم پشت شدن موی سر دو الگو دارد؛ الگوی مردانه و زنانه. این نوع ریزش مو هم معمولا به عواملی نظیر سن و ژنتیک مرتبط است و نمی‌توان کار خاصی برای بهبود کامل و چشمگیر آن انجام داد. گاهی اوقات افراد به خاطر اینکه پدر، پدر بزرگ و یا حتی مادر و مادربزرگ‌شان از ریزش موی شدید رنج می‌بردند، ژن غالب آن‌ها را دریافت کرده و با مشکل در این زمینه مواجه می‌شوند، برخی دیگر به خاطر کهولت سن و مشکلات و استرس‌هایی که در طول زندگی با آن دست و پنجه نرم کردند به مشکل ریزش مو دچار می‌شوند.

برای یک سری از این موارد راه‌حل درمانی خوبی وجود دارد اما برای عوامل ژنتیکی هنوز علم نتوانسته درمانی قطعی پیدا کند. هرچند اگر از همان ابتدا به مو رسیدگی کنید و بلافاصله بعد از مشاهده‌ی کوچک‌ترین تغییر منفی در وضعیت مو،‌ برای بهبود آن اقدام کنید، می‌توانید به شکل قابل توجهی از ریزش شدید مو در آینده جلوگیری کنید. اما ریزش مو همیشه ترسناک نیست و گاهی اوقات می‌توان عوامل مربوط به آن را کنترل یا بعد از گذراندن دوره‌ی نقاهت، آن را حذف کرد. دکتر کان می‌گوید:

نکته: ریزش موی تلوژن غالبا ۲ الی ۴ ماه پس از عواملی نظیر استرس شدید، استفاده از داروهای مختلف و اختلال غدد آندوکرین بروز می‌کند. در این نوع از ریزش، موها به صورت زودرس وارد فاز تلوژن (مرحله‌ی استراحت در چرخه‌ی رشد مو) می‌شوند.

دکتر کان می‌گوید گاهی اوقات ریزش مو می‌تواند تا سه ماه پس از یک عامل استرس‌زا یا محرک منفی رشد مو آغاز شود و پس از آن هم ۳ تا ۶ ماه ادامه پیدا کند. عوامل استرس‌زا می‌تواند شامل فشارهای احساسی ناشی از جدایی از یک رابطه، از دست دادن عزیزان، اضطراب و استرس شدید، استرس فیزیکی نظیر تصادف، جراحی خطرناک، کاهش وزن سریع و غیر اصولی، مصرف داروهای گوناگون، عوارض پسا بارداری، کمبود آهن، اشباع ویتامین A در بدن، بیماری تیروئیدی شدید، بیهوشی عمومی و عواملی از این دست باشد. اگر ریزش مو به عواملی مثل این‌ها مرتبط باشد، جای نگرانی نیست و نباید از آن ترسید چون بعد از حل مشکل و حذف عامل استرس‌زا، ریزش مو متوقف شده و مو دوباره رشد می‌کند.

در جوامع آفریقایی-آمریکایی، افراد زیادی را شاهد هستیم که موهای سر آن‌ها بافت بسیار کشیده و محکمی دارد. این نوع حالت مو به مرور باعث ضعیف شدن و شکستن ساقه‌ی موها و در نهایت کم پشت شدن مو می‌انجامد. توجه داشته باشید که این نوع از دست رفتن مو می‌تواند دائمی باشد بنابراین افرادی با این مشکل باید هرچه سریع‌تر برای بهبود وضعیت موهای خود به پزشک متخصص مراجعه کنند.

علاوه بر موارد یاد شده، ریزش مو می‌تواند دلایل نادری هم داشته باشد که از جمله این موارد می‌توان به التهاب و اختلال خود ایمنی اشاره کرد. اگر کم پشت شدن مو در این حالت ادامه پیدا کند و از حالت عادی فراتر برود، حتما باید با یک متخصص پوست یا تریکولوژیست این موضوع را در میان گذاشت.

بهترین حالت برای موهای نازک

 

 

حالا که تفاوت بین موهای باریک و کم پشت را متوجه شده‌ایم می‌دانیم که چطور باید عوامل مختلف کم پشت شدن مو را شناسایی کرد، بهتر است ببینیم چطور می‌توان این نوع موها را حالت داد. قطعا افرادی که موهای باریک یا کم پشتی دارند هم می‌خواهند بدانند موی سر آن‌ها چطور در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد. البته این کار در مقایسه با حالت دادن به موی کسانی که تراکم مو روی سرشان بسیار زیاد است اندکی سخت‌تر خواهد بود اما نشد ندارد.

برای اینکه بتوانید یک موی باریک را به شکلی عالی حالت دهید در ابتدا باید یاد بگیرید چطور با آن رفتار کنید تا آسیب نبیند. فیتسایمنز می‌گوید اگر موی باریک دارید، احتمالش وجود دارد که تراکم تارها زیاد باشد که اگر اینطور هست، می‌توانید لایه‌های بیشتری روی سر خود ایجاد کنید.

اگر تراکم موی سرتان زیاد هست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بیس موهای خود را تا جایی که امکان دارد ضخیم نشان دهید. اگر قصد استفاده از محصول مراقبت یا حالت دهنده‌ی مو را دارید سعی کنید آن محصول شفاف‌کننده باشد. همچنین پوست سر را به طور نیمه منظم لایه‌برداری کنید تا به تحریک فولیکول‌ها و در نهایت رشد بهتر موها کمک کرده باشید. همچنین این دسته از افراد بهتر است مدل موهای کوتاه و صاف را انتخاب کنند.

بهترین محصولات برای موهای باریک

آن دسته از افرادی که موهای باریکی دارند بهتر است از محصولاتی استفاده کنند که موها را حجیم‌تر و ضخیم‌تر می‌کند. بدین ترتیب تارهای موی شما قطورتر شده و باعث می‌شود در برابر آسیب‌های محیطی مقاومت بیشتری هم داشته باشند. همچنین برای افرادی با این نوع مو، تقویت‌کننده هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

۱. شامپو حجم دهنده و ضخیم کننده مو هیدرودرم مدل Collagen KT

شامپو حجم دهنده و ضخیم کننده مو هیدرودرم مدل Collagen KT را فقط کافی است ۲ الی ۳ دقیقه هر بار که حمام می‌کنید روی سر خود ماساژ داده و خوب آبکشی کنید تا تأثیر معجزه‌آسای آن را مشاهده کنید. این محصول از کلاژن و کراتین به عنوان عصاره‌ی موثر خود بهره می‌برد و در کنار حجم دهندگی به مو، ساقه‌ی آن را هم تقویت می‌کند. همچنین ضدآلودگی هوا بوده و اجازه نمی‌دهد مو در برابر مشکلات محیطی این‌چنینی آسیب ببیند. این شامپو با موهای باریک و نازک سازگاری کامل دارد و برای آقایان و بانوان هم مناسب است.

۲. شامپو حجم دهنده فولیکا

شامپوی بعدی از برند فولیکاست که اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید احتمالا باید نام این برند خوب و محبوب را شنیده باشید. یکی از محصولات بسیار خوب فولیکا هم شامپو حجم دهنده‌ی این برند است که با ترکیبات فوق‌العاده‌اش، تاثیر بسیار خوبی بر حجیم‌تر نشان‌دادن موهای نازک و کم‌پشت دارد.

این محصول از ویتامین B5، گیاه بومادران جهت افزایش استحکام تارهای مو و جلوگیری از شکنندگی آن‌ها، پلی کوآترنیوم جهت پرحجم نشان دادن موها و اسیدهای آمینه برای ترمیم موهای آسیب دیده و رنگ شده بهره می‌برد و می‌تواند نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای را در پی داشته باشد.

۳. شامپو کراتین مو اف جی مدل کرون

یکی از عناصر سازنده‌ی مو که ۹۰٪ مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را شامل می‌شود کراتین است. وجود کراتین در مو باعث استحکام و انعطاف‌‌پذیری آن می‌شود. در نتیجه اگر موهای باریک و شکننده‌ای دارید، استفاده از محصولات حاوی کراتین مانند شامپوهای کراتینه برای تقویت موها را به شما پیشنهاد می‌دهیم. یکی از بهترین شامپوهای موجود در بازار با این ویژگی، شامپو کراتین مو اف جی مدل کرون است.

این شامپو باعث اتصال پروتئین کراتین به فولیکول مو شده و باعث تقویت و احیای موها می‌شود. از جمله فوائد این شامپو می‌توان به خاصیت نرم کنندگی، تقویت کنندگی، ترمیم کنندگی، براق کنندگی، حجم دهنده، کاهش دهنده‌ی چربی، صاف کنندگی، درخشان کنندگی و… اشاره کرد. همچنین درون آن از ویتامین‌های B6 ،B5 ،B3 ،B1 و E استفاده شده تا بدین ترتیب سلامت موها تضمین شود.

بهترین حالت برای موهای کم پشت

 

 

هیچ قاعده‌ی خاصی وجود ندارد که به شما بگوید چون موهای شما کم پشت و یا درحالت کم پشت شدن است، باید یک حالت خاصی به موهای خود بدهید. هر سبکی را که فکر می‌کنید بیشتر به روی شما می‌آید امتحان کنید و لذت ببرید. اما اگر به دنبال این هستید که بهترین حالت را متناسب با نوع موی خود انتخاب کنید، قطعا حق انتخاب گسترده‌ای خواهید داشت.

آن دسته از افرادی که می‌خواهند مشکل کم پشتی مو را حل کنند معمولا به سراغ اکستنشن یا استفاده از موادی می‌روند که کمک می‌کنند مو ظاهر پرتری به خود بگیرد. اما به صورت کلی اگر به دنبال یک مدل موی جذاب برای این دست موها هستید باید به مدل‌های مربوط به موهای کوتاه بروید چون هرچه مو کوتاه‌تر باشد، کم‌پشتی کمتر خود را نشان می‌دهد.

بسیاری از افرادی که از کم پشتی مو رنج می‌برند سعی می‌کنند با استفاده از اسپری‌های رنگی مو، پس سر خود را پنهان کنند. این جور لوازم برای استفاده در یک سری مراسم خاص نظیر عروسی یا مهمانی‌های خانوادگی مناسب هستند اما نباید به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرند چرا که با توجه به شواهد موجود، این مواد می‌توانند فولیکول‌های مو را با مشکل مواجه کرده و کم پشتی را تشدید کنند. فیتسایمنز در این رابطه می‌گوید:

"توجه داشته باشید به هیچ عنوان نباید از مواد سنگین روی موهای کم پشت استفاده کنید چرا که باعث می‌شوند موها بخوابند و وضعیت کم پشتی در ظاهر بدتر دیده شود. بهتر است از حالت دهنده‌های بسیار سبک برای حالت دادن به موهای کم پشت استفاده کنید تا ساقه‌ها تخت نشوند. سعی کنید از شامپوها یا محصولاتی استفاده کنید که در آن‌ها از کراتین استفاده شده تا بدین ترتیب بتوانید ساقه‌ی مو را تقویت کنید"

 

بهترین محصولات برای موهای کم پشت

افرادی که موهای کم پشتی دارند باید از موادی استفاده کنند که در درجه‌ی نخست جلوی ریزش مو را گرفته و سپس موها را پرپشت‌تر نشان دهد. در نتیجه باید از شامپوهایی استفاده کنند که به رویش مجدد موها و ضخیم‌تر کردن‌شان کمک کند. همچنین برای کسانی که کم پشتی مویشان زیاد است توصیه می‌شود برای دیدن نتایج بهتر اما موقت از پودرهای مو استفاده کنند که در ادامه به معرفی محبوب‌ترین مدل‌های موجود در بازار خواهیم پرداخت.

۱. پودر پرپشت کننده مو تاپیک هیر فیلر

اگر از کم پشتی موی خود ناراضی هستید و این موضوع اعتماد به نفس‌تان را از شما گرفته است، پودر پرپشت کننده مو تاپیک هیر فیلر می‌تواند نجات‌بخش باشد. کافی است این پودر را روی نواحی کم پشت موی خود بریزید تا محصول به طور موازی با خرده‌های الیاف بسیار کوچکی که به دانه‌های باردار مغناطیسی تبدیل می‌شوند به موهای کم پشت متصل شده و آن‌ها را پرپشت‌تر و ضخیم‌تر و زیباتر جلوه دهد.

توجه داشته باشید قبل از مصرف این پودر حتما باید موی خود را با آب گرم و شامپو خوب بشویید چون وجود چربی باعث می‌شود چسبندگی مواد و تارهای مو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و نتیجه‌ی دلخواه شما حاصل نشود. بعد از شست‌و‌شو، موها را کاملا خشک و سپس از پودر پرپشت کننده مو تاپیک هیر فیلر استفاده کنید.

۲. پودر پرپشت کننده مو مورست مدل Black

یکی دیگر از پودرهای پرپشت‌کننده‌ی موی سر، مرست مدل Black است که گیاهی بوده و هیچ آسیبی به موی سر شما وارد نمی‌کند. این پودر در یازده رنگ مختلف در دسترس قرار دارد تا برای افرادی با رنگ موهای خاص هم مناسب باشد. استفاده از این پودر هیچگونه عوارض جانبی را به دنبال نخواهد داشت و حتی متخصصین پوست و مو هم آن را تأیید کرده‌اند. در نتیجه با خیال راحت می‌توانید به خرید آن اقدام کنید.

۳. شامپو ضد ریزش مو نئودرم

در نهایت می‌رسیم به شامپوی ضد ریزش موی نئودرم که حاوی کافئین بوده و اجازه نمی‌دهد موی سر شما ریزش پیدا کند. توجه داشته باشید این شامپو و به طور کلی هر مواد دیگری زمانی می‌توانند تأثیر مثبتی روی روند رشد موهای شما یا جلوگیری از ریزش آن‌ها داشته باشند که این مشکلات ریشه‌ی ژنتیکی و ارثی نداشته باشند چون در این صورت روند درمانی واقعا مشکل و در اغلب اوقات غیرممکن خواهد بود و باید آن را پذیرفت.

با این حال اگر بدون هیچ مشکل ژنتیکی، موی شما دچار ریزش می‌شود، شامپو ضدریزش مو نئودرم با ترکیبات موثر خود از ریزش آن‌ها جلوگیری کرده و با تحریم فولیکول‌ها، رشد دوباره‌ی موها را تضمین می‌کند. این محصول همچنین به ضخامت و استحکام مو هم کمک می‌کند در نتیجه برای کسانی که موی باریک دارند هم توصیه می‌شود.

سخن پایانی‌

در این مطلب آموختیم موی کم پشت و باریک دو مقوله‌ی کاملا متفاوت از یکدیگر هستند که باید با آن‌ها متفاوت رفتار شود. منظور از موی کم پشت، تعداد کم تارهای مو روی سر است و منظور از موی باریک هم قطر کم ساقه‌ها. توجه داشته باشید این روزها معیار زیبایی به شکل غیر استانداردی تعریف شده و در نتیجه شاید موی شما با تراکم متوسط و قطر نه چندان کم هم در نگاه شما بسیار کم پشت یا باریک به نظر برسد.

فیتسایمنز می‌گوید در تبلیغات مربوط به لوازم مراقبت از مو، فقط موهایی نشان داده می‌شوند که بسیار ضخیم و پرپشت هستند که این در بسیاری از مواقع از واقعیت به دور است. طبق گفته‌ی این آرایشگر، «تعداد بسیار، بسیار، بسیار کمی از افراد هستند که از این میزان موی زیاد و ضخیم بهره می‌برند. میزان مویی که روی سر خود دارید به همان اندازه‌ای است که بسیاری از افراد دارند، در نتیجه نباید با دیدن تبلیغات‌های نادرست و استانداردهای غلط، فکرهای عجیبی به سرتان بزند از این بابت که وضعیت موی شما خوب نیست.

منبع: Byrdie

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید