همه چیز درباره‌ی کرم ضد لک؛ ترکیبات، نحوه‌ی مصرف

زیبایی و نشاط پوست یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی و خصوصا برای جوان‌تر و جذاب‌تر نشان دادن چهره‌ی افراد است. وجود لک و یا جای زخم روی صورت می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و حتی اعتمادبه‌نفس افراد را هم به مراتب پایین‌تر بیاورد. 

 

ابتدا بهتر است ببینیم چرا اصلا لک روی صورت‌مان به وجود می‌آید و چه عاملی باعث به وجود آمدن آن می‌شود. البته در ادامه به صورت کاملا جزئی به آن وارد می‌شویم اما اگر خلاصه بخواهیم بگوییم، رنگ پوست انسان حاصل تجمع رنگدانه‌های ملانین در سلول‌های پوستی است که میزان تولید و نحوه‌ی تجمع آن‌ها علاوه بر شرایط ژنتیکی یا سنی، می‌تواند به عوامل محیطی هم بستگی داشته باشد. بنابراین میزان تولید و تجمع ملانین‌ها در سلول‌های پوستی افراد مختلف با یکدیگر فرق دارد.

اما گاهی اوقات میزان ملانین پوست افزایش یافته و از همین رو روی پوست لکه‌هایی به جا می‌مانند. در واقع اگر پوست شما توسط خودتان یا زخم‌های ایجاد شده روی آن لک نگیرد، به خاطر افزایش ملانین پوست، این اتفاق برایش رخ می‌دهد. این لک‌های پوستی به خصوص برای بانوان اصلا خوشایند نیستند چراکه با توجه به میزان وخیم بودن می‌توانند حتی به پوست آسیب بزنند و آن را از حالت جوانی و شادابی در آورند. از طرفی بسیاری از افراد پوستی یک‌دست، صاف و زیبا می‌خواهند و وجود لک طبیعتا این صافی و یکدستی را به هم می‌زند و آن را از جذابیت دور می‌کند. از همین رو مهم است که فرد با اقداماتی در صدد برطرف کردن آن‌ها برآید.

لک‌ها چرا و چگونه به وجود می‌آیند؟

 

 

پوست انسان از آن‌جایی که یک سد دفاعی خارجی بدن است همواره تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته و می‌تواند به سرعت آسیب ببیند. هنگامی که پوست شما کاملا نرم، صاف، یکنواخت و متعادل به نظر می‌رسد، یعنی کاملا سالم است و مشکلی ندارد. اما اگر این لایه آسیب ببیند، در سطح پوست خود احساس قرمزی، خارش، التهاب، خشکی و… خواهید داشت. این مشکلات می‌توانند دردناک و ماندگار و یا بدون درد باشند اما گاهی اوقات میزان حساسیت از حد عادی فراتر رفته و باعث می‌شود پوست زخم شود. اگر با زخم به درستی رفتار کنید، به مرور برطرف شده و اثری هم از آن نمی‌ماند اما در برخی از مواقع افراد مختلف اقدام به خاراندن پوست و یا کندن جای زخم می‌کنند که در نهایت این عوامل بعد از گذشت مدتی منجر به ایجاد لک در سطح پوست می‌شوند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد لک‌های پوستی اشعه‌ی خورشید است که به آن بیماری «لنتیژینوز خورشیدی» هم گفته می‌شود که یکی از بیماری‌های شایع پوستی است. اشعه‌ی خورشید با تحریک کردن ملانین پوست، باعث افزایش رنگ‌دانه‌های پوست شده که در نهایت این اتفاق سبب ایجاد لک روی پوست و آفتاب سوختگی می‌شوند. اشعه فرابنفش (UV)، سرعت تولید ملانین را افزایش می‌دهد و بنابراین ملانین در مناطق خاصی جمع شده و در غلظت‌های زیاد تولید می‌شود. در اثر ازدیاد ملانین، در نهایت لک‌هایی روی پوست به وجود می‌آید که به آن لک‌های خورشیدی هم می‌گویند.

پوست انسان‌ها حاوی سلول‌هایی به نام «ملانوسیت» است که رنگدانه‌ی ملانین تولید می‌کنند. ملانین به محافظت از پوست شما در برابر اشعه ماورابنفش خورشید کمک می‌کند. اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی برای افرادی که پوست حساسی هم دارند، ملانوسیت‌ها را تشویق می‌کند تا ملانین بیشتری تولید کنند. این کار در نهایت باعث ایجاد لک روی سطح پوست می‌شود؛ از همین رو می‌توان گفت که برخی از کک و مک‌ها در واقع حاصل تجمع ملانین در لایه‌ی بیرونی پوست شما هستند.

 

اکثر افرادی که دارای کک‌ومک پوستی زیادی هستند، پوست روشنی دارند؛ هرچند این یک قاعده‌ی کلی نیست که فقط این افراد به این مشکل دچار شوند و در واقع هر کسی می‌تواند به آن مبتلا شود. با وجود اینکه افراد با پوست روشن معمولا ملانین کمتری نسبت به افرادی که پوست تیره‌تری دارند تولید می‌کنند، ملانوسیت‌های آن‌ها ملانین بیشتری در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می‌کنند. از همین رو این افراد در کنار استفاده از کرم‌های ضد لک حتما باید از کرم‌های ضد آفتاب مرغوب مناسب با پوستشان نیز استفاده کنند.

علاوه‌براین باید گفت که لکه‌های پوستی دلایل دیگری مثل عوامل ژنتیکی، آلودگی، تغذیه‌ی نامناسب، بیماری‌هایی مثل مشکلات کبدی و دیگر موارد هم دارند. همچنین باید اشاره کرد که داروهای ضدبارداری و هرمونی هم در ایجاد لک روی پوست نقش دارند. همیشه اینطور نیست که شما روی لک‌های ایجاد شده روی پوستتان کنترل کامل داشته باشید. گاهی اوقات این عوامل خارج از کنترل هستند و یا به خاطر مصرف اجباری یک دارو، به ناچار باید آن‌ها را پذیرا باشید اما جای نگرانی نیست. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که خوشبختانه با توجه به پیشرفت روزافزون صنعت دارو و درمان و همچین صنعت مد دیگر جای نگرانی نیست و با وجود داشتن محصولات دارویی همانند کرم‌های ضد لک می‌توان لکه‌ها را با صبر و حوصله ولی صد درصد قطعی، کاملا از بین برد. کرم‌های ضد لک عموما حاوی ترکیبات موجود در لایه‌بردارها مثل AHA بوده و با گذشت زمان با لایه‌برداری از پوست، لک‌ها را از سطح پوست محو می‌کنند.

 

کرم ضد لک چیست؟

 

همان‌طور که از اسم این محصول مشخص است کاملا گویاست که کرم‌های ضد لک برای از بین بردن لکه‌های پوستی که به خاطر موارد مختلفی که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم تولید شده‌اند. کرم‌های ضد لک یکی از محصولات مراقبت پوستی هستند که معمولا با توجه به کیفیت و کارایی که دارند توانسته‌اند در میان کاربران محبوبیت بسیار زیادی پیدا کنند. این کرم‌ها بافتی تقریبا غلیظ داشته و کارشان از بین بردن لکه‌های پوست به خصوص پوست صورت است.

این کرم‌ها با توجه به فرمولاسیون خاصی که دارند علاوه بر اینکه لکه‌های پوستی را کم‌کم از بین می‌برند به عنوان نرم‌کننده هم عمل کرده و پوست صورت و بدن را نرم و شفاف می‌کنند. از همین رو اگر از این کرم‌های ضد لک استفاده کنید دیگر نیازی به مرطوب‌کننده نخواهید داشت زیرا همین کرم پوستتان را آبرسانی و مخملی می‌کند.

ترکیبات کرم ضد لک

 

کرم‌های ضد لک از آن‌جایی که کرم‌های مهم با خاصیت درمانی محسوب می‌شوند از ترکیباتی بسیار استثنایی و معجزه‌آسا درون خود بهره می‌برند تا با گذشت کم‌ترین زمان و طبیعی‌ترین حالت ممکن لکه‌های پوستی را از بین ببرند. ترکیبات به کار رفته درون این کرم‌ها عبارت‌اند از:

۱. ویتامین C

اولین ترکیب مهم کرم‌های ضد لک ویتامین C آن‌ها است. این ویتامین با روشن و درخشان‌تر کردن پوست صورت آهسته آهسته لکه‌ها را کم رنگ و در نهایت آن‌ها را از بین می‌برد. از همین رو با استفاده کردن از کرم ضد لک می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید چراکه بعد از اتمام دوره‌ی درمانی پوستتان روشن‌تر هم می‌شود.

۲. هیدروکینون‌ها

یکی دیگر از موارد اصلی موجود در فرمولاسیون کرم‌های ضد لک، هیدروکینون‌ها هستند. این مواد به دو صورت لکه‌های صورت را از بین می‌برند؛ در حالت نخست، سلول‌های رنگ‌ساز که دانه‌های رنگی زیر پوست را تولید می‌کنند از بین می‌برند و در حالت دوم سلول‌های رنگ‌ساز را فریب داده و به آن‌ها این پیام را می‌فرستد که دانه‌های رنگی زیادی تولید شده است. از همین رو سلول‌های رنگ‌ساز دست از تولید دانه‌های رنگی برمی‌دارند و در نتیجه هم خبری از لک نخواهد بود. داشتن همزمان این دو ویژگی در هیدروکینون‌ها باعث می‌شود علاوه بر اینکه سلول‌های رنگ ساز کمتر شوند بلکه در نهایت لکه‌های موجود روی پوست کم‌ رنگ‌تر شده و در نهایت پوستی بدون لک و بدون مشکل خواهید داشت.

۳. کوجیک اسید

تحقیقات نشان می‌دهد که کوجیک اسید به عنوان یک ماده‌ی روشن‌کننده برای پوست استفاده می‌شود که علاوه بر نقش اصلی خود یعنی روشن‌‌کنندگی، ناهمواری سطح پوست و همچنین لکه‌ها را هم از بین می‌برد و طی گذشت زمان پوستتان را شفاف، شاداب، درخشان و بدون ناهمواری می‌کند. شما می‌توانید از کوجیک اسید برای مشکلات پوستی مثل هایپرپیگمانتاسیون، لکه‌های ناهموار و بهبود بافت پوست استفاده کنید.

۴. آربوتین

آربوتین یکی دیگر از مواری است که در فرمولاسیون کرم‌های ضد لک استفاده می‌شود و از بروز لک جلوگیری می‌کند. آربوتین یک نوع مولکول بوده که از گیاه بیربری (توت خرس) استخراج می‌شود و از تولید ملانین در پوست جلوگیری می‌کند. اصولا لکه‌های قهوه‌ای در سلول‌هایی به نام ملانوست‌ها تولید می‌شوند.

این سلول‌ها حاوی آنزیم‌های به نام تیروزیناز بوده و هنگام قرار گرفتن زیر نور فرابنفش خورشید فعال می‌شوند، از همین رو است که در صورت گذراندن زمان زیای زیر نور خورشید متوجه بروز کک و مک‌های روی پوست خود خواهید شد. در اینجاست که آربوتین وارد عمل می‌شود و آنزیم تیروزیناز را مهار کرده و از بروز و ایجاد لک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. بنابراین یک کرم ضد لک مرغوب حتما باید از این ماده بهره‌مند باشد.

۵. عصاره‌ی شیرین بیان

ریشه‌ی گیاه شیرین بیان خواص اعجاب انگیز و فوق‌العاده‌ای دارد. از بین بردن لکه‌های پوستی، روشن کردن پوست، درمان بیماری‌های پوستی، جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش التهاب، درمان آکنه، از بین بردن عفونت قارچی و حفظ رطوبت پوست تنها بخش کوچکی از فواید معجزه‌آسا و بی‌نظیر عصاره‌ی شیرین بیان است که بی‌شک از پوستتان بیشترین محافظت را می‌کند.

اگر لکه‌های پوستی زیادی دارید و یا اگر در شرایطی قرار دارید که بخشی از پوستتان به خاطر تولید زیاد ملانین تیره‌تر از نقاط دیگر است، استفاده‌ی روزانه از گیاه شیرین‌بیان (Liquorice) می‌تواند رنگ پوست این نواحی تیره را روشن‌تر کند. علاوه بر موارد ذکر شده استفاده موضعی از عصاره‌ی شیرین بیان، به علت داشتن گلابریدین، کمک می‌کند تا پوست شما، نرم و روشن‌تر شود و اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، گلابریدین موجود درون آن از تیره شدن رنگ پوست هم جلوگیری می‌کند.

۶. عصاره‌ی جلبک

در ابتدا و قبل از هرچیزی باید بگوییم که از جمله مهم‌ترین خواص عصاره‌ی جلبک دریایی برای پوست شامل موارد زیر می‌شود:

  • جلوگیری از پیری زودرس پوست
  • از بین بردن لک و تیرگی پوست
  • درمان انواع مشکلات پوستی
  • تنظیم چربی پوست
  • جوان‌تر کردن پوست
  • افزایش جریان خون و بهبود درخشندگی پوست
  • درمان بیماری‌های پوستی مثل اگزما
  • مرطوب کنندگی پوست

فواید و اثرات مثبت عصاره‌ی جلبک دریایی روی پوست بی‌شمار است و از همین رو بعد از استفاده از آن در نهایت پوستی به مراتب شفاف‌تر و جذاب‌تر خواهید داشت. بدون شک در فرمولاسیون کرم‌های ضد لک موجود در بازار از موارد پرکاربرد دیگری هم استفاده شده است که توضیح و بررسی هر یک از آن‌ها از حوصله‌ی این متن خارج است اما لازم است بدانید موارد استفاده شده در این محصولات ترکیباتی بسیار مفید و کارآمد هستند که می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن نتیجه‌ی دلخوه‌تان را پدید آورند.

فواید کرم ضد لک

 

همان‌طور که پیشتر گفته شد، کرم‌ ضد لک با داشتن ترکیبات جادویی خود، می‌تواند سلول‌هایی که مسؤول تولید رنگدانه‌ی پوست هستند را مهار و از فعال شدن آنزیم‌های موجود در این سلول‌های ملانین ساز جلوگیری کند. از همین رو است که با گذشت زمان علاوه بر اینکه سلول‌های رنگدانه ساز کمتر می‌شوند بلکه لک‌ها به مراتب کم‌رنگ‌تر شده و به تدریج دیگر هیچ لکه‌ای روی پوستتان باقی نخواهد ماند. به طور خلاصه فواید و تاثیرات خوب کرم ضد لک شامل موارد زیر می‌شود:

  • روشن‌ شدگی دائمی و همیشگی پوست
  • هموارتر شدن سطح پوست
  • نرم و مخملی کردن سطح پوست
  • رطوبت رسانی و حفظ رطوبت پوست
  • از بین رفتن تمامی لکه‌ها و کک مک ایجاد شده به علت نور خورشید
  • بازگرداندن شفایت و درخشنگی پوست
  • صاف و یک‌دست شدن پوست
  • ترمیم بافت‌های آسیب دیده

 

میزان تاثیر کرم ضد لک

 

 

اکثر افراد قبل از استفاده و خرید کرم‌های ضد لک بسیار دو دل می‌شوند و مطمئن نیستند که کرم‌های ضد لک واقعا تاثیر گذارند یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بگوییم کرم‌ ضد لک ۱۰۰٪ و بدون شک کارآمد و مفید است. ولی شرط نتیجه‌گیری از این کرم‌ها استفاده‌ی مستمر و مداوم آن‌هاست.

حتما توصیه می‌شود که دوره‌ی درمانی خود را به طور کامل بگذرانید و هر بار دائما از کرم‌ها طبق دستور استفاده کنید. تداوم در مصرف کرم‌های ضد لک برای گرفتن نتیجه‌ی دلخواه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع باید گفت که دوره‌ی درمان به طور کامل باید به اتمام برسد تا کرم بتواند اثرگذاری خود را به نحو مطلوب و مورد قبولی بر جای بگذارد.

آیا ضد آفتاب از ایجاد کک و مک جلوگیری می‌کند؟

کرم ضد آفتاب اگر مرغوب باشد و به درستی استفاده شود، می‌تواند تا حد زیادی از بروز کک و مک جلوگیری کند. برای محافظت بهتر در برابر اشعه ماورا بنفش، یک کرم ضد آفتاب با درجه‌ی SPF بالاتری انتخاب کنید و مطمئن شوید که دستورالعمل‌های آن را دنبال می‌کنید. با این حال، متاسفانه برخی از افراد با توجه به دائما قرار داشتن زیر نور خورشید و یا به خاطر عوامل ژنتیکی، آنقدر مستعد ابتلا به کک و مک و لکه‌های پوستی هستند که حتی با اقدامات احتیاطی هوشمندانه همانند استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هم نمی‌توانند از بروز لکه‌های پوستی جلوگیری کنند. از همین رو استفاده از کرم ضد لک مرغوب به یکی از نیازهای ضروری پوستشان تبدیل می‌شود.

چه نوع لک‌هایی با کرم ضد لک از بین می‌روند؟

 

 

 

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بروز لکه‌های پوستی و کک و مک‌ها روی پوست دلایل مختلفی دارد که هر کدام قابل درمان و پیشگیری هستند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کرم‌های ضد لک قادر به از بین بردن و کم‌ رنگ کردن چه نوع از لکه‌هایی هستند. در اینجا به طو رخلاصه به سوال‌ شما پاسخ می‌دهیم:

  • یکی از متداول‌ترین علت‌های ایجاد لکه‌های پوستی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب است که به لطف کرم ضد لک و ضد آفتاب به مرور از بین خواهند رفت.
  • دومین علت بروز لکه‌های پوستی روی پوست آکنه و جوش‌های پوستی هستند. اگر جوش‌های صورت را با دست از بین ببرید، که توصیه نمی‌شود این کار را انجام دهید، جایشان روی صورتتان می‌ماند و به مرور تبدیل به لکه‌های پوستی می‌شوند. هنگامی هم که خود جوش از بین می‌رود، جایشان به صورت لک‌های قرمز و یا قهوه ای روی صورت پدیدار می‌شود که به کمک کرم ضد لک می توان این نوع لک‌ها را هم از بین برد.
  • با افزایش سن هم ممکن است روی پوست لکه‌های تیره‌ای پدیدار شود که ناشی از پیری پوست است و می‌توان با استفاده از این کرم‌ها تا حد زیادی آن‌ها را کم رنگ کرد و در نهایت از بین برد.
  • کک و مک‌های مادر زادی هم یکی دیگر از انواع لکه‌هایی هستند که توسط این کرم‌ها ناپدید خواهند شد.

معرفی چند کرم‌ ضد لک

۱. کرم ضد لک و روشن‌کننده سینره

۲. کرم ضد لک و روشن‌کننده فیس دوکس مدل pigmasome

۳. کرم ضد لک پرودرما سری Spotvest مدل Radiance

۴. کرم ضد لک الیوکس مدل Olive Oil

۵. کرم ضد لک درماتیپیک مدل INTENSE

 

چگونه از ضد لک استفاده کنیم؟

پیشنهاد می‌شود قبل از انجام هر کاری ابتدا به یک پزشک مراجعه کنید چرا که پزشک متخصص می‌داند مشکل پوست شما دقیقا چیست و باید با چه روش درمانی آن را برطرف کرد. حتی اگر توصیه‌ی او استفاده از کرم ضد لک باشد، می‌دانید باید چه مدتی از آن برای گرفتن نتیجه‌ی دلخواه استفاده کرد. اما به صورت کلی توصیه می‌شود کرم ضد لک را دو بار در روز، یعنی یک بار صبح و یک بار شب استفاده کرد. قبل استفاده از کرم ضد لک پیشنهاد می‌شود حتما پوست صورت خود را با یک شوینده‌ی لایه‌بردار یا تونر مخصوص به پوست خود بشویید و پاک کنید.

توصیه می‌شود کرم را به تمامی قسمت‌های لک‌دار پوست بمالید تا اثربخشی بیشتری را شاهد باشید. همچنین پیشنهاد می‌شود بعد از استفاده از کرم‌های ضد لک، از کرم‌های روشن‌کننده‌ی مرغوب هم استفاده کنید چون این کار باعث می‌شود دو برابر نتیجه‌ی بهتری بگیرید. هنگام بیرون رفتن از خانه در روز آفتابی هم بعد از استفاده از کرم ضد لک، ضد آفتاب فراموش نشود. توجه داشته باشید اگر بخواهید شب از این کرم استفاده کنید، تمام این مراحل را انجام دهید اما به جای استفاده از کرم روشن‌کننده یا ضد آفتاب از سرم تقویت‌کننده‌ی پوست استفاده کنید. همچنین می‌توانید بعد از آن از کرم مرطوب‌کننده یا دور چشم هم استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر صورت شما جوش دارد و می‌خواهید از کرم‌های ضد جوش استفاده کنید، بهتر است قبل از کرم ضد لک آن‌ها را مصرف کنید.

 

منبع: HealthLineVictorianDermalGroup

 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید