۱۰ نکته‌ی مهم برای اینکه ایمن‌تر زیر نور خورشید برنزه شوید:

تعداد زیادی از خانم‌ها و آقایان رنگ پوست برنزه را ترجیح می‌دهند و این علاقه با نزدیک شدن به فصل تابستان بیشتر هم می‌شود. راه‌های زیادی برای داشتن یک پوست جذاب و برنزه وجود دارد، اما آفتاب گرفتن در زیر نور طبیعی خورشید به نسبت سولاریوم انتخاب عاقلانه‌تری محسوب می‌شود. هرچند که قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید خطرات زیادی را هم با خود به همراه دارد، حتی اگر از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم چگونه در کمترین زمان و به صورت ایمن با نور خورشید برنزه شوید. با ما همراه شوید.

چه چیزی باعث برنزه شدن پوست شما می‌شود؟

 

وقتی صحبت از برنزه شدن زیر نور خورشید باشد، بدن هر فردی منحصر به فرد است. برخی افراد بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض نور می‌سوزند و برخی دیگر خیر. این تا حدی به دلیل وجود ملانین است؛ همان رنگدانه‌ای مسئول برنزه شدن پوست و مو است و حتی در چشم نیز وجود دارد.

ملانین در افرادی که پوست روشنی دارند، کمتر است و به همین دلیل احتمال سوختن آن‌ها در زیر نور خورشید بیشتر است. افرادی که پوست تیره دارند،‌ ملانین پوستشان بیشتر است و با برنزه شدن تیره‌تر می‌شوند. البته هر دو دسته‌ی افراد در معرض خطر آسیب‌های ناشی از نور خورشید هستند و باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.

ملانین به طور طبیعی برای محافظت از لایه‌های عمیق پوست در برابر آسیب ایجاد می‌شود. باید بدانید که حتی اگر نسوزید،‌ پوست شما در معرض آسیب است و به همین دلیل است که استفاده‌ی روزمره از ضدآفتاب اهمیت زیادی دارد.

آیا برای برنزه شدن از روغن نارگیل می‌توان استفاده کرد؟

احتمالا همه‌ی شما با فواید بیش از اندازه‌ی روغن نارگیل برای بدن، پوست و مو آشنا هستید. روغن نارگیل یک رطوبت‌رسان عالی برای پوست است، التهابات را کاهش می‌دهد، خواص ضدمیکروبی دارد و به بهبود سریع‌تر زخم نیز کمک می‌کند. اما آیا روغن نارگیل توانایی محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید را دارد؟

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که روغن نارگیل دارای فاکتور محفاظتی در برابر آفتاب (SPF) حدود ۸ است. اما این مطالعه در آزمایشگاه انجام شد و نه روی پوست انسان.

با توجه به مطالعات، تخمین زده می‌شود که روغن نارگیل تنها حدود ۲۰ درصد از اشعه‌ی UV را مسدود می‌کند. این مقدار برای محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB کافی نیست و در صورت استفاده ممکن است به پوستتان آسیب وارد شود.

طبق گفته‌ی آکادمی پوست آمریکا، اگر می‌خواهید از پوستتان در برابر اشعه‌های آسیب‌رسان خورشید محافظت کنید، حتما باید از یک کرم ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و هر ۲ ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

اگر فقط از روغن نارگیل روی پوست خود استفاده کنید،‌ پوست شما حفاظت کافی در برابر نور خورشید را نخواهد داشت، به خصوص اگر پوست روشنی دارید.

چگونه سریع‌تر برنزه شویم؟

 

 

اینجا ۱۰ راه برای سریع برنزه شدن بدون اینکه نیاز باشد ساعت‌های طولانی در معرض خورشید بمانید را توضیح داده‌ایم.

۱. از یک کرم ضدآفتاب با SPF 30 استفاده کنید

یادتان باشد که برای آفتاب گرفتن حتما از یک کرم ضد‌آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. روغن‌های برنزه کننده‌ای که حاوی ضدآفتاب نیستند را کنار بگذارید.

کرم‌های ضدآفتابی که SPF 30 هستند به اندازه‌ی کافی قوی‌اند که اشعه‌‌های UVA و UVB را بلاک کنند، اما نه آن‌قدری که رنگ پوستتان هیچ تغییری نکند. بدنتان را با حداقل یک اونس (معادل ۲۸.۳۴۶ گرم) ضدآفتاب بپوشانید.

۲. مرتب موقعیت بدنی‌تان را تغییر دهید

این کار باعث می‌شود تا از سوختن یک نقطه‌ی بدنتان جلوگیری کنید و همه‌ی نقاط پوستتان رنگ بگیرد.

۳. غذاهایی که حاوی بتا کاروتن هستند بخورید

غذاهایی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین و کلم پیچ می‌تواند به شما کمک کند تا بدون سوختگی برنزه شوید. تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که بتا کاروتن می‌تواند باعث کاهش حساسیت به نور در افرادی که به نور حساس هستند شود.

۴. سعی کنید از روغن‌هایی با SPF طبیعی استفاده کنید

در ابتدا باید بدانید که این روغن‌ها را نباید جایگزین کرم ضدآفتاب خود کنید. اما در هر صورت روغن‌های خاص مثل آووکادو، نارگیل، شاتوت و هویج می‌توانند به آبرسانی پوست کمک کنند و یک لایه‌ی محافظتی در برابر اشعه‌های مضر خورشید هم ایجاد کنند.

۵. بیشتر از حدی که پوستتان بتواند ملانین تولید کند زیر آفتاب نمانید

ملانین رنگدانه‌ای است که مسئولیت برنزه شدن پوست شما را بر عهده دارد. همه‌ی افراد محدوده‌ی زمانی مشخصی برای تولید ملانین دارند که معمولا ۲ تا ۳ ساعت است؛ پس از این مدت در روز پوست شما دیگر تغییر رنگ نمی‌دهد و اگر بیشتر از این محدوده زیر نور خورشید بمانید باعث ایجاد آسیب به پوستتان خواهید شد.

۶. غذاهای غنی از لیکوپن بخورید

گوجه‌فرنگی، گواوا و هندوانه از جمله میوه و سبزیجات حاوی لیکوپن هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ و یک تحقیق در سال ۲۰۰۱ نشان داد که لیکوپن به طور طبیعی از پوست در برابر اشعه‌های ماورا بنفش محافظت می‌کند.

۷. ساعت برنزه شدن را عاقلانه انتخاب کنید

اگر هدفتان این است که خیلی سریع برنزه شوید، باید بدانید که قوی‌ترین حالت نور خورشید در ساعت ۳ بعد از ظهر است. البته این نکته را فراموش نکنید که در این ساعات اشعه‌های خورشید قدرت بیشتری دارند و احتمال آسیب رسیدن به پوست و امکان ابتلا به سرطان پوست بیشتر خواهد بود. بنابراین برای برنزه شدن بهتر است ساعات اولیه‌ی صبح یا بعد از ۳ بعد از ظهر را انتخاب کنید تا نسوزید و سلامتی‌تان را به خطر نیندازید.

۸. یک لباس مناسب انتخاب کنید

لباسی را انتخاب کنید که پوستتان به طور یکنواخت و یک‌دست رنگ بگیرد.

۹. یک منطقه‌ی سایه‌دار برای خود انتخاب کنید

سعی کنید پس از یک بازه‌ی زمانی خاص استراحت کنید. استراحت‌های مداوم از سوختگی پوست در برابر گرمای شدید جلوگیری می‌کنند.

۱۰. قبل از برنزه شدن آماده شوید

اگر قبل از اینکه به ساحل برای آفتاب گرفتن بروید پوستتان را آماده کنید، می‌توانید به ماندگاری بیشتر رنگ پوستتان کمک کنید. سعی کنید قبل از برنزه شدن پوستتان را لایه‌برداری کنید؛ در غیر این صورت احتمال پوسته پوسته شدن بیشتر خواهد بود. استفاده از ژل آلوئه‌ورا بعد از برنزه کردن به ماندگاری رنگ آن کمک خواهد کرد.

 

ریسک‌های برنزه شدن

 

برنزه کردن و آفتاب گرفتن ممکن است حس بسیار خوبی داشته باشد و به دلیل قرار گرفتن در معرض ویتامین D باعث بهبود و تقویت روحیه‌ی شما نیز بشود، اما بهتر است خطرات و عوارض این کار را هم حتما در نظر داشته باشید.

  • ملانوما و سرطان‌های پوستی
  • کم آبی بدن
  • آفتاب سوختگی
  • تحریک پوستی بر اثر گرما
  • آسیب چشم
  • آسیب به سیستم ایمنی بدن

کمی هم درباره‌ی سولاریوم و تخت‌های برنزه کننده

 

همه‌ی شما با سولاریوم و دستگاه‌های برنزه کننده آشنا هستید و شنیده‌اید که این روش برنزه شدن ایمن نیست. این دستگاه‌ها به نسبت قرار گرفتن زیر نور خورشید خطرات بیشتری را به همراه دارند. این دستگاه‌ها پوست را در معرض سطح بالایی از اشعه‌های UVA و UVB قرار می‌دهند.

به گفته‌ی دانشگاه هاروارد، مقدار اشعه‌ی UVA که این دستگاه‌های برنزه کننده منتشر می‌کنند ۳ برابر نور خورشید است. شدت اشعه‌ی UVB نیز به مراتب بیشتر است.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت دستگاه‌های برنزه کننده را به عنوان عوامل سرطان‌زا طبقه‌بندی می‌کند.

دستگاه‌های برنزه کننده بسیار خطرناک هستند و باید از آن‌ها اجتناب کرد. جایگزین‌های ایمن این دستگاه‌‌ها،‌ اسپری‌ها یا لوسیون‌های برنزه کننده هستند که از دی هیدروکسی استون (DHA) برای تیره کردن پوست استفاده می‌کنند.

نکات مهمی که باید درباره‌ی برنزه کردن بدانید

اگر زمان زیر خورشید ماندن را کمتر کنید، آب زیادی بنوشید، از کرم ضد‌آفتاب با SPF 30 روی صورت و بدنتان استفاده کنید و از چشمانتان محافظت کنید می‌توانید روند برنزه شدن را ایمن‌تر کنید؛ اما حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • زیر آفتاب نخوابید.
  • ضدآفتاب با SPF زیر ۳۰ استفاده نکنید.
  • الکل مصرف نکنید، زیرا باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود.
  • کرم ضدآفتاب را هر ۲ ساعت یک‌بار و بعد از رفتن در آب تمدید کنید.
  • SPF را حتما روی کف سر، بالای پاها، گوش‌ها و نقاطی کی در معرض آفتاب هستند بزنید.
  • مرتب موقعیت بدنی‌تان را تغییر دهید تا همه‌ی بدنتان یک‌دست رنگ بگیرد و نسوزد.
  • آب زیادی بنوشید، کلاه بپوشید و با عینک از چشمانتان محافظت کنید.

حرف آخر

بسیاری از افراد از پوست برنزه و دراز کشیدن زیر نور خورشید لذت می‌برند، اما این کار خطرات مختلفی را با خود به همراه دارد؛ بنابراین اگر دوست دارید از این روش رنگ پوستتان را تیره‌تر کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرید و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. زمان مناسب و معقولانه‌ای را برای این کار انتخاب کنید و حتما بین کار استراحت داشته باشید.

 

منبع: Healthline

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید