راهنمای خرید بهترین سشوار با توجه به نوع مو

سشوار یکی از وسایل ضروری برای مراقبت و نگهداری از مو است. با وجود اینکه توصیه می‌شود کمتر از سشوار استفاده کنیم، هیچ خانه‌ای نیست که سشوار یا وسایل حرارتی حالت‌دهنده‌ی مو در آن نباشد. به هر حال حتی اگر ترجیح بدهید که موهای خود را با هوای آزاد خشک کنید، گاهی اوقات که عجله داریم یا می‌خواهیم موهای خود را مرتب کنیم، به سشوار نیاز پیدا می‌کنیم. در ادامه در مورد انواع سشوار و خرید بهترین سشوار برای مدل موهای خود بیشتر بخوانید.

 

چرا باید سشوار بخریم؟

سشوار یکی از وسایل شخصی ضروری است که با وجود توصیه به استفاده‌ی کمتر از این وسیله، باید حتما در خانه سشوار داشته باشیم. سشوار با کمک حرارت، موها را خشک می‌کند و حالت می‌دهد. مو اگر دائم با حرارت بالا در تماس باشد، خشک می‌شود. خشکی مو مشکلاتی مثل موخوره و وز شدن مو را بیشتر می‌کند. نکته‌ ای که باید بدانید این است که باید از سشوار مناسب برای مدل موهای خود استفاده کنید.

حرارت زیاد می‌تواند بعضی از مشکلات مو مثلا خشکی مو را تشدید کند. همچنین اگر موهای کم‌پشت و نازک و لخت داشته باشید، استفاده از برخی انواع سشوارها می‌تواند حجم موها را بسیار کمتر کند. در نتیجه با انتخاب سشوار مناسب می‌توانید تا حدی از تشدید مشکلات مو جلوگیری کنید.

شاید ندانید اما سشوارها انواع مختلفی دارند. بعضی از سشوارها دارای چند سری مختلف هستند که کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. با توجه به نوع موهای خود می‌توانید سشوار و سری‌های مورد نیازتان را پیدا کنید. برای اینکه همیشه موهایی سالم و براق داشته باشید، موقع خرید بهترین سشوار حتما به این نکته‌ها توجه کنید.

انواع سشوار را بشناسید

 

 

قبل از هر چیز برای خرید بهترین سشوار باید بدانید سشوار چه انواعی دارد و هر کدام چه کاری انجام می‌دهد.

چند نوع سشوار در بازار وجود دارد که تضمین می‌کنند بهترین کارایی را دارند و کمترین آسیب را به مو می‌زنند. اگر دنبال سشوار خوبی هستید که آسیب کمتری به مو بزند حتما باید یکی از این چند مدل سشوار را انتخاب کنید:

سشوارهایی با فناوری تولید یون

بسیاری از سشوارهای بازار فناوری تولید یون دارند. اما این فناوری چطور کار می‌کند و چرا مفید است؟

سشوارهای یونی از یون‌هایی با بار منفی استفاده می‌کنند که مولکول‌های آب با بار مثبت را به سرعت تجزیه می‌کنند و زمان خشک شدن مو را کاهش می‌دهند. از آنجا که یون‌های دارای بار منفی، کوتیکول مو را باز نمی‌کنند، تارهای مو در این روش به نرمی خشک می‌شوند و براق می‌مانند.

هنگام خشک کردن موهای خود با سشوار یونی می‌توانید از دمای کمتری استفاده کنید و فرهای مو هنگام استفاده از این سشوارها، ظاهر خود را حفظ می‌کند. اینکه موهای شما سریع‌تر خشک می‌شوند، یک مزیت عالی است اما اگر موهای شما بیش از حد خشک شوند، ممکن است آسیب ببینند. همچنین اگر موهای خیلی نازکی داشته باشید، حجم خود را از دست می‌دهند.

سشوارهایی که فناوری تولید یون دارند، گران‌تر از سشوارهای سرامیکی هستند.

سشوارهای سرامیکی

مهم‌ترین مزیت اصلی سشوارهای سرامیکی، پوشش سرامیکی داخل آن است که باعث توزیع یکنواخت گرما در سشوار می‌شود. این سشوارها دمای اتاق را حس می‌کنند و گرما را بر اساس آن تنظیم می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که کمترین میزان گرما در طول فرآیند خشک‌کردن مو استفاده می‌شود. این فرایند منجر به کوتاه‌تر شدن زمان خشک شدن مو و همین‌طور آسیب کمتر برای تارهای مو می‌شود.

در حالی که سشوارهای سرامیکی برای کاهش گرما و سرعت بخشیدن به زمان خشک شدن عالی هستند، به اندازه‌ی سشوارهای یونی، یون منفی تولید نمی‌کنند. سشوارهای سرامیکی نسبت به سشوارهایی با مدل‌های قدیمی، گران‌تر هستند، با این حال، هزینه‌ی کمتری نسبت به سشوارهای یونی دارند.

سشوارهای تورمالین

تکنولوژی تورمالین یکی دیگر از فناوری‌های مورد استفاده در ساخت سشوار است. تورمالین یک ماده‌ی معدنی چند رنگ است که اساساً یک سنگ قیمتی است. تورمالین یک کانی پیروالکتریک و پیزوالکتریک است یعنی وقتی نیرویی به این کانی وارد شود، بار الکتریکی ایجاد می‌کند. کانی تورمالین هم یون‌های باردار منفی و هم گرمای مادون قرمز ساطع می‌کند. در نتیه استفاده از این فناوری در ساخت سشوار، آن را به یک سشوار یونی و مادون قرمز تبدیل می‌کند.

مزیت سشوار تورمالین این است که این سشوارها نسبت به سایر سشوارهای یونی یا سرامیکی موثرتر و سریع‌تر هستند. ماده‌ی معدنی تورمالین به مولکول‌های کوچک خرد می‌شود و در قسمت‌های داخلی بدنه‌ی سشوار استفاده می‌شود یا گاهی اوقات از این پودر تورمالین بر روی المنت حرارتی استفاده می‌شود. سشوارهای تورمالین سشوار ایمن‌تری هستند، این سشوارها گرما را بسیار ملایم و یکنواخت تولید می‌کنند؛ به طوری که موها در معرض گرمای مناسب و ایمن قرار می‌گیرند و کمتر آسیب می‌بینند.

سشوارهای تورمالین ۵۰ درصد سریع‌تر از سشوارهای یونی و سرامیکی هستند. سشوارهای تورمالین برای موهای ضخیم و وز بهترین گزینه است اما برای موهای نازک و کوتاه به اندازه کافی مناسب نیستند.

سشوارهای تیانیومی

سشوار تیتانیومی نوع دیگری از سشوارها هستند که در آن کویل حرارتی از فلز تیتانیوم ساخته شده است. سشوارهای تیتانیومی بسیار سریع‌تر از سشوارهای یونی، سرامیکی یا تورمالین موها را خشک می‌کنند. سشوارهای تیتانیومی برای موهای نازک و کوچک ایمن نیستند زیرا حرارت بالای تولید شده از این سشوار ممکن است به موهای شما آسیب برساند. سشوارهای تیتانیومی جزو سشوارهای سبک محسوب می‌شوند در نتیجه اگر با وزن بالای سشوارهای دیگر مشکل دارید، می‌توانید این مدل را تهیه کنید.

خرید بهترین سشوار بر اساس نوع مو

 

 

حالا که با انواع تکنولوژی به کار رفته در سشوارها آشنا شدید، باید انواع مو را هم بشناسید تا بتوانید نوع موهای خود را تشخیص دهید و سشوار مناسب را بر اساس آن انتخاب کنید.

دسته‌بندی اصلی انواع مو به شکل زیر است:

موهای ضخیم، موهای وز: سشوار یونی

اگر موهای ضخیم و پرپشت داشته باشید می‌دانید که خشک کردن آن چقدر طول می‌کشد. ممکن است یک ساعت یا بیشتر وقت لازم باشد تا تمام موهای شما خشک شود. اگر شما هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنید، با استفاده از سشوارهایی که فناوری تولید یون دارند، می‌توانید زمان خشک کردن موهای خود را کاهش دهید.

در این سشوارها با کمک یون‌های منفی، موهای شما خیلی سریع‌تر خشک می‌شود. این روش بسیار سریع است و در عین حال برای خشک کردن موهای ضخیم و فر یا موج‌دار مناسب است چون مانع از ایجاد موخوره می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های سشوار یونی برای موهای خشک این است که الکتریسیته‌ی ساکن در موها ایجاد نمی‌کند. پف زیاد مو و حجم آن را کمتر می‌کند و موهای شما سالم‌تر به نظر می‌رسند.

 موهای کم‌پشت: سشوار سرامیکی

اگر موهای کم‌پشت و باریک دارید، مطمئنا دنبال این هستید که موقع خشک کردن و براشینگ موها، با روش‌های مختلف، کمی حجم و ضخامت به موهای خود اضافه کنید. به همین دلیل احتمالا به مزیت‌هایی مثل براق کردن و نرم کردن و لخت کردن موها نیاز ندارید. این ویژگی‌ها در سشوارهایی که فناوری تولید یون دارند، وجود دارد.

اشتباه رایجی که در مورد استفاده از سشوار وجود دارد این است که افراد تصور می‌کنند دمای بسیار بالا می‌تواند موها را بهتر خشک کند و برای موهای کم‌پشت، آسیبی به دنبال ندارد. اما دمای بالا برای موهای کم‌پشت و باریک آسیب‌زننده است و ضمنا هیچ حجم و زیبایی به آن اضافه نمی‌کند.

اگر موهای نازک و لخت دارید برای حالت دادن به آن از سشوارهای سرامیکی استفاده کنید. این سشوارها دما را طوری تنظیم می‌کنند که مانع از آسیب رسیدن به موهای حساس می‌شود. ضمنا از لخت شدن بیش از حد موها هم جلوگیری می‌کنند.

موی فر: سشوارهایی که دیفیوزر دارند

بعضی از سشوارها یک سری گرد و مخصوص به‌نام دیفیوزر دارند که می‌توان آن را پخش‌کننده نامید. وظیفه‌ی این سری، این است که گرما را در یک سطح وسیع‌تر منتشر کند. اگر دوست دارید بافت طبیعی موهای شما حفظ شود و فر یا موج آن به همان شکل باقی بماند، استفاده از دیفیوزر بسیار مهم است. اگر موهای شما فر یا موج‌دار است حتما سشواری بخرید که دیفیوزر داشته باشد.

با دیفیوزر بدون اینکه فر یا موج موهای شما صاف شود، می‌توانید آن را خشک کنید. سعی کنید از دیفیوزرهایی استفاده کنید که جداکننده‌های ضخیم‌تر دارند تا شکل موج موهای شما حفظ شود.

موهای کدر: سشوار تقویت‌کننده‌ی درخشندگی یا سشوار یونی

بعضی از انواع سشوارها برای نیازهای خاص طراحی و تولید می‌شوند. یکی از این نوع سشوارها قابلیت تولید یون‌هایی دارند که نرم‌کننده‌ی مو هستند. این یون‌ها می‌توانند درخشندگی و نرمی موها را به آن بازگرداند و باعث کاهش وز مو شوند. با استفاده از این سشوارها موهای شما نرم‌تر و سالم‌تر به نظر می‌رسد.

سشوارهای یونی هم می‌توانند تاثیر مشابهی داشته باشند. البته تاثیر آن‌ها نسبت به سشوارهای مخصوص، کمتر است اما کمک می‌کنند موهایی نرم و براق داشته باشید.

موهای نازک: سشوار با حرارت قابل تنظیم

سشوار با ویژگی حرارت قابل تنظیم برای کسانی که تارهای موی ظریفی دارند بسیار مهم است، زیرا موهای نازک و کم‌پشت خیلی سریعتر از تارهای موی ضخیم‌تر، در معرض گرمای شدید قرار می‌گیرند. به مرور زمان و بعد از مدتی کار کردن با این سشوارها، به تعادل خوبی بین تنظیمات دست پیدا می‌کنید تا بتوانید با کمترین حرارت ممکن، در زمان کمی موهایتان را خشک کنید. اگر احساس می‌کنید که باید گرما را افزایش دهید، سعی کنید به‌جای آن جریان هوا را بیشتر کنید.

البته بیشتر سشوارها قابلیت تنظیم دما دارند. اما در بعضی از آن‌ها فقط بین دو دما، سرد یا گرم، حق انتخاب دارید. سعی کنید سشواری بخرید که دست شما را برای انتخاب حرارت مناسب باز بگذارد.

 

۸ نکته در مورد استفاده و خرید بهترین سشوار

 

 

برای اینکه موهای سالم و زیبا داشته باشید، خرید بهترین سشوار که متناسب با نوع موهای شما باشد قدم اول است. در مرحله‌ی بعد باید با رعایت چند نکته، از سشوار استفاده کنید تا حرارت این وسیله به موهای شما آسیبی نرساند.

۱. توجه به توان سشوار

توان دستگاهی که می‌خرید نقش مهمی در میزان حرارت و زمانی دارد که طول می‌کشد تا موهای شما خشک شود. حتما سشواری بخرید که اولا ایمن باشد و بعد میزان توان آن به‌اندازه‌ای باشد که موهای شما را بدون آسیب خشک کند. هم برای موهای لخت و هم برای موهای فر و موج‌دار، متخصصان توصیه می‌کنند که سشوارهای حدود ۱۴۰۰ وات مناسب است.

۲. توجه به وزن دستگاه

موقع خرید حتما سشوار را دستتان بگیرید یا اگر آنلاین خریداری می‌کنید، حتما به وزن آن دقت کنید تا مدلی را انتخاب کنید که با آن راحت باشید. سشوارها بسته به ساخت، تکنولوژی به کار رفته و ویژگی‌هایی که دارند ممکن است وزن‌های مختلفی داشته باشند که شاید بعضی از آن‌ها برای شما زیاد باشد. اگر موهایتان پرپشت است احتمالا باید مدت زیادی را با سشوار کار کنید و باید بتوانید در این مدت وزن آن را تحمل کنید و بدون اینکه دستتان خسته شود، تمام موهایتان را خشک کنید.

در واقع بدون درد و گرفتی در بازوها باید بتوانید سشوار را برای مدتی دست بگیرید و با آن کار کنید. مخصوصا اگر سشوار برس‌دار نباشد و مجبور باشید با یک دست دیگر، یک برس بزرگ هم نگه دارید.

۳. خرید سشوار با باد سرد

از سشوارهایی استفاده کنید که باد سرد هم داشته باشند. این باد سرد باعث می‌شود که کوتکول موهای شما مهر و موم شود و رطوبت در آن باقی بماند. با این روش، درخشش و نرمی موهای شما حفظ می‌شود. اگر موهای شما معمولا شکننده و خشک است، این روش می‌تواند مقدار خشکی و آسیب موهای شما را بسیار کمتر کند.

۴. سشوار دارای سری متمرکز کننده

سشوارها با سری‌های مختلفی عرضه می‌شوند اما بعضی از آن‌ها تمام سری‌ها را ندارند. یکی از انواع سری‌های سشوار که حتما لازمتان می‌شود سری متمرکز کننده است. با وصل کردن آن به سشوار، باد در یک جهت و متمرکز هدایت می‌شود.

با این وسیله مطمئن می‌شوید که موهای شما در یک جهت خشک می‌شوند و از گره خوردن موها جلوگیری می‌شود. اگر از این وسیله استفاده نمی‌کنید احتما وز شدن موها و گره خوردن آن‌ها بیشتر می‌شود.

۵. انتخاب محصول مناسب برای مو

داشتن موهای سالم و براق، فقط به سشوار و وسایل حرارتی حالت‌دهنده بستگی ندارد. باید قبل از سشوار کشیدن هم از محصولات مناسبی برای مراقبت از موهای خود استفاده کرده باشید. محصولات زیادی برای حفاظت از موها موقع سشوار کشیدن تولید شده‌اند. می‌توانید از این اسپری‌های محافظ در برابر حرارت استفاده کنید. بعد از سشوار کشیدن هم می‌توانید از روغن‌های مخصوص مو، کرم‌های مو یا هر محصول مناسب دیگری استفاده کنید.

فقط بعد از خرید هر محصول، به نحوه‌ی مصرف آن دقت کنید. بعضی از آن‌ها برای قبل از سشوار کشیدن و بعضی از آن‌ها برای بعد از سشوار کشیدن است.

۶. استفاده از شانه و برس مناسب

استفاده از برس و براشینگ مو را زمان شروع کنید که موهای شما حدود ۷۵ درصد خشک شده باشند. شانه کردن موی خیس باعث ریزش آن می‌شود. برای خشک کردن موها و بالا بردن آن برای اینکه باد گرم به زیر موها هم برخورد کند، از برس‌های گرد استفاده کنید. با برس گرد می‌توانید به موهای خود حجم بدهید.

اگر دنبال درخشندگی بیشتر موهای خود هستید از برس‌های گرد با موهای طبیعی استفاده کنید. این برس‌‌ها چربی طبیعی مو را به سراسر مو به‌طور یکنواخت پخش می‌کنند.

۷. توجه به رطوبت موها

همیشه سعی کنید موهای خود را قبل از اینکه سشوار بکشید کمی خشک کنید. در واقع سشوار کشیدن با موهایی که آب از آن‌ها می‌چکد کار درستی نیست. از حوله‌های میکروفایبر که توانایی جذب بالایی دارند استفاده کنید و به‌آرامی با گذاشتن و برداشتن حوله، موهای خود را خشک کنید. یا اینکه اجازه دهید که موهای شما کمی در هوای آزاد خشک شود.

در مرحله‌ی بعد می‌توانید از سشوار استفاده کنید. این کار، نه‌تنها سرعت خشک شدن مو را بیشتر می‌کند بلکه باعث می‌شود که بتوانید با حرارت کمتری کار کنید و موهای شما کمتر آسیب می‌بیند. هر چقدر موهای شما خشک‌تر می‌شود باید درجه حرارت سشوار را هم کمتر کنید.

جمع‌بندی

سشوار یکی از وسایل ضروری هر خانه است که نقش مهمی در سلامت و زیبایی مو دارد. اگر می‌خواهید همیشه موهایی سالم و براق داشته باشید، راهنمای خرید بهترین سشوار را بخوانید و به نکاتی که گفتیم توجه کنید. در مجموع بهتر است که استفاده از وسایل حالت‌دهنده‌ی حرارتی را به حداقل برسانید.

 

منبع: luxyhair

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید