چگونه بهترین شامپو را با توجه به نوع مو انتخاب کنید؟

شامپو یکی از پرمصرف‌ترین محصولات بهداشتی است. هر هفته حداقل یکی دو بار از شامپو استفاده می‌کنیم و این محصول تاثیر زیادی روی موهای شما دارد. با انتخاب شامپوی مناسب می‌توانید موهایی سالم‌تر و شاداب‌تر داشته باشید و بعضی از مشکلات مو را کاهش دهید یا به‌کلی درمان کنید. در ادامه در مورد انواع شامپوها و بهترین شامپویی که می‌توانید برای موهای خود بخرید و نکات لازم برای انتخاب بهترین شامپو بیشتر بخوانید.

 

چرا از شامپو استفاده می‌کنیم؟

شامپو یک مایع شوینده‌ی غلیظ است که برای تمیز کردن مو و پوست سر از آلودگی‌ها و چربی‌های طبیعی و محیطی استفاده می‌شود. تفاوتی که شامپو با صابون دارد، ملایم‌تر بودن آن است. بسیاری از افراد به‌جای شامپو از صابون استفاده می‌کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید لازم است بدانید که صابون می‌تواند لایه‌ی محافظ پوست سر را که هم از پوست و هم از ریشه‌ی موی شما محافظت می‌کند، به‌مرور نازک‌تر کند و چربی طبیعی پوست را بیش‌ازحد از روی پوست پاک کند. این ویژگی در نهایت به خشک شدن بیش‌ازحد پوست و مو منجر می‌شود که مشکلات دیگری مثل شوره و حتی موخوره را به دنبال دارد.

مزایای استفاده از شامپو

 

 

توصیه می‌شود که برای شستن موها و پوست سر از شامپو استفاده کنید. شامپوها طوری طراحی می‌شوند که سطح pH مو را حفظ می‌کنند. انتخاب بهترین شامپو و استفاده از این محصول، این سه مزیت را برای شما به همراه دارد.

۱. بهبود شرایط مو

شامپوی مناسب می‌تواند شرایط فعلی موهای شما را بهتر کند تا ظاهر آن سالم‌تر به نظر برسد. دقت کنید که برای گرفتن بهترین نتیجه از هر شامپو ممکن است لازم باشد که شست‌وشو با شامپو را بیشتر از یک بار انجام دهید تا تمام آلودگی‌ها از روی پوست پاک شود.

۲. تحریک رشد مو

شامپوهایی که غنی از انواع ویتامین، مواد مغذی، مواد معدنی و عصاره‌های طبیعی باشند می‌توانند پوست سر را برای رشد مو تحریک کنند. این شامپوها فولیکول مو را سالم نگه می‌دارند و آن را تحریک به رشد می‌کنند. از جمله عصاره‌های طبیعی که می‌توانید در شامپوها دنبال آن بگردید و برای رشد موی سر لازم هستند می‌توان به اسطوخودوس، بادام، جینسنگ، جوجوبا و… اشاره کرد. این عصاره‌ها غیر از تحریک رشد مو، یک عطر ملایم طبیعی هم دارند که بهتر از عطرها و اسانس‌های شیمیایی است که می‌توانند به مو آسیب بزنند.

۳. تصحیح رنگ

اگر موهای خود را رنگ کرده‌اید، شامپوی مناسب می‌تواند مانع از خراب شدن رنگ موهای شما شود. بسیاری از مواقع وقتی موهای خود را رنگ می‌کنیم، مواد شوینده باعث تغییر رنگ مو می‌شوند. مو وقتی رنگ شده باشد، رنگ‌ها را جذب می‌کند و شامپوهایی که ناملایم باشند می‌توانند رنگ مو را از بین ببرند. به همین دلیل است که تمام برندهای محصولات بهداشتی، شامپوهای مخصوص موی رنگ‌شده دارند.

 

شناخت انواع مو برای انتخاب بهترین شامپو

 

برای اینکه شامپوی مناسبی بخرید باید ابتدا نوع موهای خود را به‌درستی تشخیص دهید. در مرحله‌ی بعد می‌توانید با توجه به ویژگی‌های موهای خود، بهترین شامپو را انتخاب کنید.

موی خشک

موهای خشک شکننده هستند و تارهای آن خیلی زود می‌شکند و دچار موخوره می‌شود. اگر موی خشک دارید به شامپویی نیاز دارید که رطوبت بیشتری برای موها فراهم کند و خواص نرم‌کنندگی هم داشته باشد. این شامپوها معمولا حاوی روغن و سیلیکون هستند که لایه‌ای محافظ روی مو ایجاد می‌کند و رطوبت را داخل آن حفظ می‌کند.

 

موهای خنثی

اگر موی شما خشک یا چرب نیست، می‌توانید شامپوهای ملایمی استفاده کنید که مواد اضافی ندارد. اگر نگران هستید که استفاده از شامپوهای عادی به صورت روزمره، به موهای شما آسیب بزند، می‌توانید به‌جای شامپوهای معمولی از شامپوی مخصوص کودک استفاده کنید که بسیار ملایم‌تر هستند. فقط دقت کنید که این شامپوها معمولا توانایی شویندگی و تمیز کردنشان به اندازه‌ی شامپوهای بزرگسالان نیست. شامپو بچه برای استفاده‌ی روزانه انتخاب خوبی است.

موی چرب

اگر موهای شما در فاصله‌ی کوتاهی بعد از شستن، چرب می‌شود برای از بین بردن این چربی اضافه و عادت دادن پوست سر به ترشح چربی کمتر به شامپوهای مخصوص نیاز دارید. چون موهای شما خودش چرب است، شامپوهای مخصوص موهای چرب مواد مرطوب‌کننده ندارند و هیچ وزن اضافه‌ای روی موهای شما اضافه نمی‌کنند.

 

آیا شامپو برای درمان شوره‌ی سر تاثیرگذار است؟

 

 

وقتی پوست سر خیلی خشک می‌شود، شوره‌ی سر ایجاد می‌شود. اگر روی سر شما این پوسته‌های سفیدرنگ تشکیل می‌شود یا تجمعی از آلودگی‌ و چربی وجود دارد، به شامپوهای مخصوص شوره‌ی سر نیاز دارید تا این مشکل پوست سر را حل کنید. شامپوهای زیادی برای حل مشکل شوره‌ی سر تولید شده است و همین مسئله انتخاب بهترین شامپو را سخت می‌کند. بهتر است برای تهیه‌ی شامپوهایی که جنبه‌ی درمانی دارند، با پزشک مشورت کنید.

شامپوهای ضدشوره حاوی ماده‌ای به‌نام کتوکونازول هستند. این ماده خاصیت ضدقارچی دارد و قارچ‌های عامل ایجاد شوره‌ی سر را از بین می‌برند. بدون مراجعه به پزشک از داروخانه می‌توانید شامپوهای ضدشوره با دوزهای کمتر این ماده بخرید اما اگر به شامپویی با غلظت بیشتر نیاز دارید حتما باید از توصیه‌ی پزشک استفاده کنید و سر خود از شامپوهای درمانی استفاده نکنید.

از دیگر موادی که در شامپوهای ضدشوره وجود دارد می‌توان به سلنیوم سولفید اشاره کرد. اگر مشکل شوره‌ی سر دارید می‌توانید چند مدل شامپو را امتحان کنید تا بفهمید کدام مورد برای شما مناسب‌تر است.

نکاتی که باید در مورد شامپو و مراقبت از مو بدانید

 

برای اینکه بهترین نتیجه را از شامپو بگیرید، غیر از انتخاب صحیح شامپو باید با روش‌های دیگری هم از موهای خود مراقبت کنید. مثلا:

  • موهای چرب را زودتر بشویید تا ریزش موی شما کمتر شود.
  • موهای خشک و رنگ‌شده را کمتر بشویید.
  • اگر مشکل شوره‌ی سر دارید حتما از شامپوهای ضدشوره استفاده کنید.
  • برای حفظ موها از تابش آفتاب و سایر آلودگی‌های محیطی و همین‌طور برای افزایش رطوبت و نرمی موها، برای ساقه‌ی مو از نرم‌کننده‌ها استفاده کنید.
  • در استخر حتما موهای خود را بپوشانید تا مواد شمیایی داخل آب استخر از جمله کلر، باعث خشک شدن و آسیب دیدن موی شما نشود.

 

انتخاب بهترین شامپو با رعایت ۲ نکته

 

 

برای اینکه شامپوی مناسبی انتخاب کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید تا نیازهای موی خود را شناسایی کنید. با توجه به این نیازها می‌توانید بهترین شامپو را بخرید.

۱. شناخت پوست سر

برای اینکه موهای سالمی داشته باشید، شامپو باید نیازهای پوست سر شما را رفع کند. ریشه‌ی مو در داخل پوست سر قرار دارد. داشتن موی سالم و درخشان، مستقیما به داشتن پوست سالم بستگی دارد. مثلا اگر شما ترکیبی از پوست سر چرب و تارهای موی خشک دارید، باید شامپویی مناسب پوست چرب بخرید و با نرم‌کننده رطوبت لازم برای ساقه‌ی مو را فراهم کنید.

پوست سر نرمال

اگر پوست سر شما مقدار مناسب و طبیعی چربی تولید می‌کند، جزو افراد خوش‌شانسی هستید که پوست سر نرمال دارند. این نوع از پوست سر معمولا دچار شوره نمی‌شود، چربی در آن تجمع نمی‌کند و خشکی بیش‌ازحد را هم تجربه نمی‌کند. با این مدل پوست سر تقریبا هیچ نگرانی برای شامپو ندارید. شامپویی متعادل با ترکیبی از شوینده‌ها و نرم‌کننده‌ها برای داشتن موهای سالم و براق کافی است.

پوست سر چرب

اگر با وجود شست‌وشوی روزانه‌ی موی سر، کف سر شما همیشه چرب است، باید در استفاده از شامپو دقت کنید. شست‌وشوی بیش‌از حد کف سر به خشکی منجر می‌شود و همین خشکی، تحریک‌کننده‌ی پوست برای ترشح چربی بیشتر است. بین هر بار شستن موها یک یا دو روز فاصله بیاندازید. برای انتخاب شامپو اگر پوست کف سر شما چرب است، به این نکات توجه کنید:

  • خواندن توضیحات محصول

اگر شامپویی حجم‌دهنده، تقویت‌کننده یا متعادل‌کننده چربی اضافه است، برای موهای شما مناسب‌تر است. از شامپوهای مرطوب‌‌کننده یا شامپوهای مخصوص موهای فر و وز، دوری کنید.

  • انتخاب فرمولاسیون مناسب
  • انتخاب فرمولاسیون مناسب

فرمولاسیون‌هایی که حاوی مرطوب‌کننده نیستند و برای از بین بردن چربی اضافه طراحی شده‌اند، برای پوست سر چرب مناسب است. از شامپوهایی که توانایی بیشتری در شست‌وشوی مو دارند، می‌توانید گاهی استفاده کنید ولی برای استفاده‌ی دائمی، باید شامپوهای ملایم‌تر بخرید.

  • خرید دو شامپو

اگر ساقه‌ی موهای شما خشک است و کف سرتان چرب، می‌توانید دو شامپو بخرید. کف سر را با شامپوی مخصوص موهای چرب بشویید و ساقه‌ی مو را با شامپوی مخصوص موهای خشک.

  • استفاده‌ی دقیق از نرم‌کننده

وقتی از نرم‌کننده استفاده می‌کنید مراقب باشید که به پوست سر شما نرسد و فقط در انتهای ساقه‌ی مو از آن استفاده کنید. نرم‌کننده برای ساقه‌ی مو از اواسط آن تا انتها است و نباید به پوست سر برسد.

 

پوست سر خشک

اگر پوست سر شما خشک است، خارش دارد و پوسته پوسته می‌شود، انتخاب شامپوی اشتباه می‌تواند این مشکلات را بیشتر کند. برای اینکه این مشکلات را به حداقل برسانید، حتما به این نکات توجه کنید:

  • از شامپوهایی با فرمولاسیون ملایم استفاده کنید که قابلیت رطوبت‌رسانی برای کاهش وز شدن مو دارند و پوست سر را مرطوب نگه می‌دارند.
  • می‌توانید شامپوهایی حاوی روغن درخت چای یا منتول را امتحان کنید که باعث حفظ رطوبت پوست سر می‌شوند و پوست خشک را التیام می‌بخشند.
  • بهتر است از شامپوهای حجم‌دهنده یا تقویت‌کننده استفاده نکنید چون این شامپوها معمولا پوست سر را خشک‌تر می‌کنند.
  • از شامپوهای حاوی سولفات اجتناب کنید. سولفات از موادی است که اگر در شامپو باشد، پوست و مو را به شدت خشک می‌کند.

۲. انتخاب بهترین شامپو بر اساس ویژگی‌های مو

 

بعد از شناخت نوع موهای خود، لازم است که انواع شامپو را هم بشناسید. شامپوها برای افراد با نیازهای مختلف طراحی می‌شوند و به همین دلیل تنوع زیادی دارند. همین تنوع زیادی باعث سردرگمی شما موقع خرید بهترین شامپو می‌شود. مهم‌ترین انواع شامپو این موارد است:

شامپوهای تصحیح رنگ

این شامپوها برای موهایی است که دکلره یا رنگ شده باشند. شامپوی مخصوص موهای رنگ شده بسیار ملایم است و باعث تغییر رنگ موها نمی‌شود.

غیر از تصحیح رنگ این شامپوها برای مراقبت بیشتر از موهای رنگ‌شده است. وقتی موهای خود را رنگ می‌کنید، بسیار حساس‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. آسیب‌هایی مثل آلودگی و تابش نور آفتاب، با سرعت بیشتری می‌تواند به موهای رنگ‌شده آسیب بزند. در این شرایط می‌توانید از شامپوهایی که حاوی انواع تقویت‌کننده‌ها هستند استفاده کنید. این شامپوها با مواد مغذی و عصاره‌های مفید غنی می‌شوند. معمولا در این شامپوها انواع آمینواسید وجود دارد که تارهای مو را ترمیم می‌کند.

شامپوی روزانه

اگر به خاطر شغل یا شرایط زندگی مجبورید که هر روز به حمام بروید و موهای خود را بشویید، از شامپوهای روزانه استفاده کنید. شامپوهای روزانه ملایم‌اند و ویژگی‌های خاصی ندارند که برای طیف خاصی از انواع مو مناسب باشد. یک شامپو با کاربری عمومی که همه می‌توانند از آن استفاده کنند و در استفاده‌ی روزانه، به موهای شما آسیب نمی‌زند.

شامپوهای مرطوب‌کننده

این شامپوها به موهای خشک رطوبت اضافه می‌کنند. این مدل برای کسانی که موهای شکننده دارند مناسب است.

شامپوی موهای چرب

شامپوهای مخصوص موهای چرب، چربی اضافه‌ی پوست و مو را از بین می‌برند و ظاهر براق مو را تمیز و درخشان می‌کنند.

شامپوهای دوکاره

این شامپوها معمولا ترکیبی از شامپو و نرم‌کننده است. با این شامپوها نیازی نیست که محصولی جدا برای نرم کردن موهای خود بخرید.

شامپوهای حجم‌دهنده

این شامپو برای کسانی طراحی شده که موهای نازک و کم‌حجم دارند. این شامپو باعث می‌شود که موهای شما حجیم‌تر به نظر برسند.

شامپوهای مخصوص موی فر

موهای فر معمولا خشک هستند و خیلی زود گره می‌خورند. شامپوهای مخصوص موهای فر قدرت نرم‌کنندگی بالایی دارند و می‌توانند وز مو را بگیرند تا جایی که فرهای موی شما قابل شانه کردن باشد و به زیبایی، حالت خود را حفظ کند. این شامپوها معمولا دوکاره هستند و هم زمان هم شامپو هم نرم‌کننده محسوب می‌شوند. این شامپوها مواد ملایمی برای شویندگی مو و مواد رطوبت‌رسان برای حفظ نرمی و لطافت مو دارند.

 

شامپوی خشک

اگر یک روز شلوغ دارید و فرصت حمام رفتن و شستن موهای خود را ندارید، از شامپوهای خشک استفاده کنید. شامپوی خشک ظاهر موهای شما را تمیز می‌کند طوری که انگار تازه شسته شده‌اند. شامپوی خشک چربی اضافه‌ی مو را جذب می‌کند و به آن حجم می‌دهد. در نتیجه حالت دادن به آن راحت‌تر می‌شود.

این شامپوها نیازی به آب‌کشی ندارند. آن‌ها را باید با فاصله از پوست کف سر، روی موها اسپری کنید. در واقع این شامپو نباید با ریشه‌ی مو در تماس باشد. نکته‌ی دیگری که باید بدانید این است که با وجود این که این محصول اسم شامپو دارد، ولی موهای شما را تمیز نمی‌کند و نباید برای بیش از دو تا سه روز، روی موهای شما بماند. در اولین فرصت باید موهای خود را با شامپوهای معمولی بشویید تا آلودگی و چربی اضافه از روی آن پاک شود.

بعضی از شامپوها برای کاربرد روزانه هستند اما بعضی از آن‌ها فقط برای استفاده‌ی یکی دو بار در هفته تولید می‌شوند. زیاده‌روی در استفاده از آن‌ها می‌تواند به موهای شما آسیب بزند. مثلا اگر موهای چرب دارید از شامپوی مخصوص موهای چرب، چند بار در هفته می‌توانید استفاده کنید ولی اگر هر روز استفاده کنید، چربی طبیعی موهای شما از بین می‌رود و پوست سر شما برای ترشح چربی بیشتر، تحریک می‌شود. این کار در درازمدت، چربی موهای شما را بدتر و شدیدتر می‌کند.

 

۴ نشانه که می‌گوید باید شامپوی خود را عوض کنید

 

 

حتما شنیده‌اید توصیه می‌کنند که چند وقت یک بار باید شامپوهای خود را عوض کنید. با وجود محصولات فراوانی که در بازار وجود دارد، ممکن است شامپویی که می‌خرید برای مو و پوست سر شما مناسب نباشد. خوشبختانه انتخاب‌های زیادی دارید که شامپوی خود را عوض کنید. اگر نشانه‌های زیر را در پوست و موی خود مشاهده کردید، وقت عوض کردن شامپو فرا رسیده است.

  • موهای شما نسبت به قبل بیشتر وز می‌شود یا بیشتر گره می‌خورد و مدیریت کردن آن سخت شده است. این ممکن است نشانه‌ای باشد از اینکه موهای شما رطوبت کافی دریافت نمی‌کند یا شامپویی که استفاده می‌کنید، رطوبت و چربی طبیعی مو را از بین برده است.
  • موهای شما زیبایی طبیعی و حجم و درخشندگی خود را از دست داده است. اگر موهای شما کدر شده و حتی بعد از شست‌وشو و مراقبت هم درخشان و زیبا به نظر نمی‌رسد، یعنی شامپوی شما کارش را درست انجام نمی‌دهد. در این شرایط باید از شامپوهای حجم‌دهنده و تقویت‌کننده با توجه به نیاز مو استفاده کنید.
  • اگر تغییر ناخوشایندی در موی خود مشاهده می‌کنید مثلا چرب‌تر یا خشک‌تر از حالت همیشگی شده‌اند، وقت تعویض شامپو رسیده است. البته تغییر در محیط و شرایط آب‌وهوا هم می‌تواند چنین تاثیراتی روی پوست و مو داشته باشد. شما هم باید با توجه به شرایط جدید، شامپوی خود را تغییر دهید.
  • اگر پوست سر شما شوره می‌زند یا اینکه شوره‌ی آن از بین نرفته و شدیدتر شده است باید شامپوی خود را عوض کنید. این ممکن است علامت ایجاد قارچ باشد که موجب شوره‌ی سر می‌شود. احتمالا شامپوی شما دارای مواد ضدقارچ نیست. در این صورت می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید تا شامپوی بهتری را به شما معرفی کند.

 

آیا عوض کردن مرتب شامپو، مفید است؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند موی سر به شامپو و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن عادت می‌کند و برای اینکه موهای سالمی داشته باشید باید مرتب شامپوی خود را عوض کنید. اما جالب است بدانید که هیچ شواهد علمی، این مطلب را ثابت نمی‌کند و این فقط یک شایعه است. اگر موی شما با یک شامپوی خاص سازگار است و عالی به نظر می‌رسد و مشکلات خاصی در مو و پوست سر ندارید، هیچ دلیلی ندارد که شامپوی مورد علاقه‌ی خود را عوض کنید.

برعکس آنچه که تصور می‌شود، عوض کردن مرتب شامپو، بیشتر از این که مفید باشد به موهای شما آسیب می‌زند. اول از همه اینکه شما به موهای خود فرصت کافی نمی‌دهید تا با یک محصول سازگار شود و ممکن است نتیجه‌ای که از استفاده از یک شامپو می‌گیرید، قضاوت زودهنگام باشد. در نتیجه اگر پشت سر هم شامپوهای خود را عوض کنید، نمی‌فهمید که بالاخره کدام محصول برای شما بهتر است.

دوم اینکه در همین تغییر متعدد شامپوها ممکن است محصولی استفاده کنید که اصلا مناسب موی شما نباشد و حتی به موی شما اسیب بزند. پس اگر شامپویی پیدا کردید که برای موی شما مناسب است و هیچ نشانه‌ی منفی در مو و پوست خود نمی‌‌بینید، به استفاده از آن ادامه دهید.

جمع‌بندی

شامپو یکی از محصولات پرمصرف بهداشتی است. انتخاب بهترین شامپو با وجود محصولات متعددی که در بازار وجود دارد، کار سختی است. با نکاتی که بالاتر مطرح کردیم می‌توانید بهترین شامپویی را که متناسب با پوست و موی شما است، خریداری کنید.

 

 

منابع: skinkraft و webmd

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید