تاثیرات خواب بر زیبایی

تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

برآوردی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد صنایع مرتبط با مراقبت از پوست رقمی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار فروش داشته اند. این برآورد نشان میدهد که مردم سراسر جهان به سلامت، شادابی و زیبایی پوست خود اهمیت می دهند. اما در کنار تمام هزینه ها و زمانی که افراد برای مراقبت از پوست خود صرف میکنند، گاهی رموز ساده ای نیز وجود دارد که میتوانند تاثیرات شگرفی بر سلامت پوست به ویژه پوست صورت، داشته باشند. یکی از این رموز ساده، تاثیر خواب بر سلامت پوست انسان است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

خواب کم و بد خوابیدن میتواند اثرات زیر را بر روی پوست به دنبال داشته باشد :

  • افتادگی پلک ها
  • ورم کردن چشم ها
  • ایجاد یا تشدید حلقه سیاه دور چشم
  • پریدگی رنگ صورت
  • افزایش چین و چروک های پوست
  • تشدید خطوط و شیارهای موجود در صورت و عمیق تر شدن شیار بین بینی و گوشه لب ها

مطالعه ای علمی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که محدودیت خواب برای تنها دو روز، به طور محسوسی بر زیبایی و شادابی پوست صورت افراد داوطلب تاثیر منفی به دنبال داشته است.

زمان خواب، زمان ترمیم قوا و بازسازی کل بدن است و این موضوع منحصر به پوست نیست. پوست و لایه های مختلف آن نیز تابع این قاعده کلی میباشند.

در تاریکی شب و فارغ از عوامل آسیب رسان نظیر اشعه ماوراء بنفش تابیده شده از خورشید یا مانیتورهای مختلف، پوست فرصت دارد که خود را بازسازی کند. با کم شدن فعالیت برخی ارگانها نظیر دستگاه گوارش و عضلات، نیاز به گردش خون نیز در این اندام ها کاهش می یابد. در نتیجه خون میتواند به طور بهتری به بخش هایی مثل پوست برسد.

افزایش خون رسانی به پوست باعث می شود، مواد مضری مانند رادیکال های آزاد که در طول روز بر اثر تابش اشعه ماوراء بنفش ایجاد گشته اند، توسط سیستم دفاعی بدن از بینرفته و جلوی اثرات مخرب آنها گرفته شود.

از طرف دیگر حرکات صورت در زمان خواب نسبت به زمان بیداری به حداقل خود میرسد، در نتیجه لایه های کلاژن و الاستین که نقش داربست پوست را دارند و تخریب آنها باعث افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک میشود، کمتر درگیر حرکات کششی و انقباضی میگردند. کاهش حرکت این لایه ها به همراه افزایش جریان خون، به بافت کلاژن و الاستین پوست فرصت میدهد تا آسیب های وارده در طول روز را ترمیم کرده و به اصطلاح خود را بازسازی کند.

آنچه کافی است انجام دهید این است که بین هفت تا نه ساعت بخوابید. بهترین داروی شادابی و سلامت پوست صورت، خواب کافی است. اگر مدام کم میخوابید و از ظاهر پوست خود راضی نیستید، این دستور را فقط برای یک تا دو هفته انجام دهید، آن گاه تاثیر آن را به وضوح خواهید دید.

بعضی از افراد حتی با جبران کمبود خواب خود در تعطیلات آخر هفته، شاهد تغییر و شادابی پوست خود میشوند. خواب کم، باعث پیر شدن زودرس پوست و جلوگیری از ترمیم و بازسازی آن میگردد. در مقابل خواب کافی باعث کاهش ورم چشم ها، افتادگی پلک ها و حلقه سیاه دور چشم شده، صورت را شاداب تر میکند و از میزان چین و چروک و عمق خطوط صورت می کاهد.

یادتان باشد صورت خود را قبل از خواب بشویید. با یک شوینده ملایم صورت خود را از مواد آرایشی، چربی و سایر آلودگی ها پاک کنید تا منافذ پوست باز شوند و اکسیژن که برای تنفس و ترمیم سلولی مورد نیاز است به پوست برسد. در صورتی که پوستتان خشک است یا پس از شستن خشک میشود، از یک مرطوب کننده ملایم قبل خواب استفاده کنید.

سعی کنید به پشت بخوابید. خوابیدن روی صورت میتواند باعث افزایش چروکها شود. البته کیفیت خواب شب بسیار مهم است پس اگر نمیتوانید به پشت بخوابید و تلاش برای به پشت خوابیدن به کیفیت خوابتان لطمه میزند، لازم نیست این کار را انجام دهید. از یک بالش با روکش نرم که کمترین آسیب را به پوستتان وارد میکند و ضمنا سرتان در آن فرو نمیرود، استفاده کنید.

حتما سر خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. این کار علاوه بر کاهش خطر ریفلاکس معده و احتمال خرخر کردن، باعث کاهش بروز تورم چشم ها و ایجاد حلقه سیاه دور چشم پس از بیدار شدن میگردد، زیرا خون به شکل بهتری از وریدهای سطحی پوست صورت به سمت قلب تخلیه شده و امکان تجمع خون در حفره اطراف چشمها کاسته میشود.

سارا گفت:
خیلی عالی بود

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید