هیالورونیک اسید چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

هیالورونیک اسید یک ماده‌ی چسبناک و لغزنده است که بدن به صورت طبیعی تولید می‌کند. دانشمندان هیالورونیک اسید را در تمام بدن به ویژه در چشم‌ها، مفاصل و پوست پیدا کرده‌اند. در این مطلب به بررسی کامل این ماده می‌پردازیم.

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید‌ به دلیل فواید و کاربردهایی که برای بدن دارد یک ماده‌ی قابل توجه است. در ادامه چند مورد از فواید این ماده را معرفی کرده‌ایم:

  • کمک می‌کند که همه چیز به آرامی حرکت کنند. هیالورونیک اسید به مفاصل کمک می‌کند مانند یک دستگاهی که خوب روغن‌کاری شده است کار کنند و از ایجاد درد هنگام ساییده شدن استخوان‌ها به هم جلوگیری می‌کند.
  • هیالورونیک اسید همه چیز را مرطوب نگه می‌دارد و در جذب آب بسیار خوب عمل می‌کند. یک‌چهارم قاشق چای خوری هیالورونیک اسید‌ حدود یک‌ونیم گالن آب نگه می‌دارد. به همین دلیل هیالورونیک اسید اغلب برای درمان چشم‌های خشک استفاده می‌شود. این ماده همچنین در کرم‌ها، لوسیون‌ها، روغن‌ها و سرم‌های مرطوب کننده هم به کار می‌رود.
  • باعث انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. هیالورونیک اسید به کشش و انعطاف پوست کمک کرده و خطوط و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد. هیالورونیک اسید همچنین به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و کاهش اسکارها کمک می‌کند.

هیالورونیک اسید چگونه ایجاد می‌شود؟

 

هیالورونیک اسید اغلب از تخمیر انواع خاصی از باکتری تولید می‌شود. شانه‌های خروس هم یک منبع رایج دیگر برای تولید این ماده هستند.

آیا هیالورونیک اسید ایمن است؟

بله، تحقیقات نشان داده‌اند استفاده از هیالورونیک‌ اسید ایمن است. واکنش‌ها یا تاثیرهای معکوس هیالورونیک اسید به ندرت اتفاق می‌افتند و در صورت بارداری می‌توانید از آن استفاده کنید.

هیالورونیک اسید چه واکنشی با سایر محصولات نشان می‌دهد؟

محصولاتی که هیالورونیک اسید را با سایر داروها یا ترکیبات مخلوط می‌کنند ممکن است اثرات جانبی یا خطراتی داشته باشند. بسیار مهم است که به پزشک خود درباره‌ی داروهایی که در حال مصرف هستید، از جمله مکمل‌ها، ویتامین‌ها و… توضیح دهید. پزشکان می‌توانند خطرات احتمالی را متوجه شوند.

چگونه می‌توان از هیالورونیک اسید استفاده کرد؟

روش‌های بسیاری برای استفاده از هیالورونیک اسید‌ وجود دارد. برخی از محصولات به تجویز پزشک نیاز دارند و برای برخی دیگر باید یک پزشک متخصص را ببینید.

تعدادی از روش‌های مختلفی که می‌توانید هیالورونیک اسید را استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • دهانی؛ هیالورونیک اسید در قرص‌ها و مکمل‌های غذایی وجود دارد. حتی فرم مایع آن را می‌توانید با آب و نوشیدنی ترکیب کنید. خوردن هیالورونیک اسید با دهان فواید بسیار زیادی دارد که شامل کاهش درد آرتریت، بهبود سلامت پوست و… هستند.
  • از راه پوست؛ محصولات هیالورونیک اسید در انواع مختلفی وجود دارند که می‌توانید روی پوست خود قرار دهید. این محصولات شامل شامپو، لوسیون، کرم، ژل، پماد و سرم هستند. علاوه بر این می‌توانید پودر هیالورونیک اسید بخرید و آن را با آب ترکیب کنید تا سرم هیالورونیک اسید ایجاد شود و روی پوست خود بزنید. هیالورونیک اسید ویژگی‌های مفیدی هنگام استفاده روی پوست دارد. این ماده به ویژه به کاهش چین و چروک و خطوط پیری کمک می‌کند.
  • قطره‌ی چشم؛ انواع بسیار زیادی از قطره‌های چشم حاوی هیالورونیک اسید هستند.
  • تماس مستقیم؛ هیالورونیک اسید یک ماده‌ی رایج در ژل‌ها، کرم‌ها یا روان کننده‌ها برای خشکی یا درد واژن به ویژه برای خانم‌هایی که یائسگی را تجربه می‌کنند است.

هیالورونیک اسید کاربردها و مزایای فراوانی از جمله بهبود سلامت پوست، چشم و مفصل تا تسریع بهبود زخم دارد. مانند هر دارو یا مکمل دیگر لازم است قبل از وارد کردن هیالورونیک اسید به رژیم دارویی خود با پزشک متخصصتان مشورت کنید.

هیالورونیک اسید همچنین با نسخه و تجویز پزشک به شیوه‌های زیر در دسترس است:

  • تزریق؛ تزریق هیالورونیک اسید به مفصل می‌تواند درد حاصل از آرتریت را کاهش دهد.
  • زیر پوست؛ فیلرهای شامل کلاژن و هیالورونیک اسید برای تزریق زیر پوست ثابت شده هستند. این فیلرها به بازگردانی شکل طبیعی مانند درمان جای جوش یا حجم دهی به لب‌ها موثر هستند.
  • داخل بینی؛ برخی داروها از هیالورونیک اسید به این دلیل استفاده می‌کنند که به ویژه هنگامی که از بینی استفاده می‌شوند به بدن کمک می‌کند آن‌ها را جذب کند.
  • دستگاه تنفسی/ نبولایزر؛ هیالورونیک اسید می‌تواند مشکلات تنفسی مانند آسم یا عفونت‌ها را درمان کند.

به خاطر داشته باشید که تنها افراد آموزش دیده و پزشکان متخصص باید تزریق را انجام دهند.با وجود اینکه کارشناسان می‌گویند هیالورونیک اسید ایمن است اما استفاده‌ی نامناسب از آن به ویژه هنگام تزریق می‌تواند منجر به مشکلات شدید یا حتی مرگ شود.

 

منبع: Cleveland Clinic 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید