چگونه بهترین پالت سایه چشم را انتخاب کنید؟

سایه‌ی چشم می‌تواند خلاقیت شما را در آرایش نشان دهد و برای انتخاب آن گزینه‌های زیادی پیش روی شما است. اگرچه این تنوع یک مزیت محسوب می‌شود اما می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه کند. برای انتخاب سایه چشم باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که رنگ پوست و رنگ چشم دو نمونه از آن‌ها است. در ادامه در مورد آن بیشتر بخوانید.

۱. انتخاب سایه چشم و تاثیر آن در ظاهر چهره

 

 

اگرچه برای استفاده از سایه‌ی چشم قوانین سفت و سختی وجود ندارد؛ همه‌ی رنگ‌ها در کنار هم ترکیب زیبایی ایجاد نمی‌کنند. این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه رنگ سایه‌ی چشم را انتخاب کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین آرایش را انجام دهید.

حتماً شما هم موافقید که اگرچه سایه‌ی چشم در پایان مراحل آرایش به چهره‌ اضافه می‌شود اما یکی از مهم‌ترین‌ها است. اگر نکات ارائه‌ شده در این مطلب را به خوبی فرا بگیرید، می‌توانید با یک نگاه به پالت سایه‌ی چشم، رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید و به گونه‌ای آن‌ها را ترکیب کنید که آرایشی جذاب‌تر داشته باشید.

 

۲. چرا سایه‌ی چشم با رنگ‌های خنثی و نود تا این اندازه پرطرفدار است؟

سایه‌ی چشم با رنگ‌های خنثی و نود بسیار پرطرفدار است چرا که به راحتی و برای بیشتر افراد زیبا به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که رنگ‌های خنثی و نود در پالت‌های سایه‌ی چشم از مهم‌ترین رنگ‌ها به شمار می‌روند.

در کنار اینکه انتخاب رنگ مناسب برای سایه‌ی چشم اهمیت دارد، وجود سایه‌ی چشم با رنگ‌های خنثی و نود در لوازم آرایش لازم است. این سایه‌ها به همان اندازه که برای آرایش ساده و روزانه مناسب هستند، برای آرایش کلاسیک و ماندگارتر مناسب خواهند بود.

اما پرسش متداول این است که آیا رنگ خنثی با رنگ نود تفاوت دارد یا هر دو طیف رنگی یکسانی هستند؟

اگرچه بیشتر خانم‌ها بر این باورند که رنگ‌های خنثی همان رنگ‌های نود هستند اما این یک اشتباه رایج است. رنگ‌های نود به رنگ طبیعی پوست نزدیک‌تر هستند؛ رنگ‌هایی مانند استخوانی، بژ، گندمگون یا مازویی و قهوه‌ای.

رنگ‌های خنثی معمولا رنگ‌های پیچیده‌ای هستند که رنگ‌های زیرین مختلفی دارند و بسته به نور، ظاهرشان تغییر می‌کند. به عنوان مثال: بژ، خاکستری مایل به قهوه‌ای، خاکستری، کرم، سیاه و سفید.

 

۳. انتخاب رنگ صحیح موقع خرید سایه چشم

انتخاب رنگ مناسب برای سایه چشم یک قانون کلی دارد. رنگ‌هایی انتخاب کنید که دو درجه روشن‌تر و تیره‌تر از رنگ طبیعی پشت پلک باشند. در ادامه رنگ‌های مناسب با توجه به رنگ‌های مختلف پوست را بررسی می‌کنیم.

رنگ‌های نود و خنثی برای پوست‌های روشن

رنگ‌های نود برای کسانی که پوست روشن دارند مناسب‌تر است. رنگ‌هایی مثل بژ مایل به صورتی، رزگلد و شامپاینی برای این افراد مناسب است. حتی رنگ‌های روشن طلایی و برنزی هم برای این افراد مناسب است.

رنگ‌های نود و خنثی برای پوست‌های متوسط و زیتونی

برای این افراد رنگ‌های گرم‌تر مناسب است. سایه‌هایی با رنگ‌های خانواده‌ی قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به طلایی، مسی، برنزی، عسلی و رنگ‌های هلویی انتخاب کنید.

رنگ‌های نود و خنثی برای پوست‌های تیره و سبزه

برای این افراد رنگ‌های تیره‌تر مناسب است. طلایی و برنزی و حتی شرابی برای این افراد رنگ مناسبی است.

۴. انتخاب سایه چشم متناسب با رنگ چشم

یکی از بهترین روش‌ها برای انتخاب رنگ سایه چشم، انتخاب کردن آن بر اساس رنگ چشم است. با استفاده از چرخه‌ی رنگ می‌توانید رنگ‌های مکمل را برای این منظور انتخاب کنید؛ یعنی رنگ‌هایی که در چرخه‌ی رنگ در جهت مخالف رنگ چشم‌های شما قرار می‌گیرند. رنگ مونوکروم یعنی رنگ‌هایی دقیقا هم‌رنگ چشم‌های خودتان منتها با درجه‌ی تیرگی یا روشنی متفاوت، انتخاب خوبی برای سایه چشم است.

اینکه کدام مورد را انتخاب کنید به ظاهر نهایی که مد نظر دارید بستگی دارد.

  • رنگ‌های مکمل یعنی متضاد با رنگ چشم‌های شما باعث می‌شوند که چشم‌های شما واضح‌تر دیده شوند و به چشم بیایند.
  • رنگ‌های مونوکروم یعنی هم‌رنگ با رنگ چشم‌ها، ظاهری دوست‌داشتنی‌تر به شما می‌دهد.

وقتی بتوانید رنگ‌های مناسب خود را پیدا کنید، انتخاب کردن پالت سایه چشم هم راحت‌تر می‌شود. همچنین با اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌توانید از محصولات آرایشی استفاده کنید و مطمئن باشید که در نهایت آرایش زیبایی خواهید داشت.

 

 

۵. چطور از چرخه‌ی رنگ برای انتخاب سایه چشم استفاده کنیم؟

چرخه‌ی رنگ یک نمودار دایره‌ای است. روی این نمودار رنگ‌های اصلی یعنی قرمز و آبی و زرد و رنگ‌های فرعی یعنی رنگ‌هایی که با ترکیب رنگ‌های اصلی ساخته می‌شوند دیده می‌شود. بخش دیگری از نمودار رنگ‌های درجه سوم است که در کنار رنگ‌های فرعی قرار دارند.

با این چرخه می‌توانید رنگ‌های مکمل را پیدا کنید. هر دو رنگی که دقیقا مقابل هم در دو طرف چرخه قرار دارند، رنگ‌های مکمل هستند. مثلا رنگ آبی و نارنجی، در مقابل هم قرار دارند پس این رنگ‌ها مکمل هم هستند.

حالا همین رنگ‌های مکمل را می‌توانید در خرید سایه چشم هم در نظر بگیریم. اگر رنگ چشم‌های شما آبی است می‌توانید از سایه‌هایی که رنگ‌های نارنجی در آن است استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از سایه مونوکروم استفاده کنید، کافی است سایه‌ی هم‌رنگ چشم‌های خود، فقط یکی دو درجه روشن‌تر یا تیره‌تر را انتخاب کنید.

 

انتخاب رنگ سایه برای چشم‌های قهوه‌ای و مشکی

این رنگ‌ها در چرخه‌ی رنگ نیستند ولی جای نگرانی نیست. برای این رنگ چشم‌ها چون رنگ‌های خنثی محسوب می‌شوند می‌توانید از هر رنگ سایه‌ای استفاده کنید.

اگر چشم‌های شما قهوه‌ای است و ته‌رنگ قرمز دارد، سایه‌ی سبز باعث می‌شود که چشم‌های شما بیشتر دیده شود چون قرمز و سبز، متضاد هم هستند.

اگر چشم‌های شما قهوه‌ای روشن است یا ته‌رنگ مایل به زرد دارد، سایه‌های بنفش باعث می‌شود که بیشتر به چشم بیاید. چون رنگ‌های بنفش و زرد مقابل هم قرار دارند.

تمام رنگ‌های خنثی مثل برنز، طلایی، رنگ‌های مختلف قهوه‌ای و… با این رنگ چشم تناسب دارد.

انتخاب رنگ سایه برای چشم‌های آبی

اگر به چرخه‌ی رنگ نگاه کنید، رنگ نارنجی درست مقابل رنگ آبی قرار دارد. پس اگر چشم آبی دارید دنبال رنگ‌هایی باشید که ته‌رنگ نارنجی دارند. رنگ‌های هلویی، قهوه‌ای‌های مایل به نارنجی، آجری، سفالی، مسی و برنز برای این افراد مناسب است.

انتخاب رنگ سایه برای چشم‌های سبز

در چرخه‌ی رنگ، قرمز در مقابل رنگ سبز قرار دارد. برای اینکه چشم‌های شما زیباتر به نظر برسند، از سایه‌هایی استفاده کنید که ته‌رنگ قرمز داشته باشند. رنگ‌هایی مثل ماهگونی، بنفش‌های بادمجانی، برنز، قهوه‌ای‌های مایل به قرمز و عنابی برای شما مناسب است. سایه‌های صورتی هم برای آرایش‌های ملایم‌تر مناسب است.

انتخاب رنگ سایه برای چشم‌های فندقی

چشم‌های فندقی ترکیبی از رنگ های قهوه‌ای و سبز دارد. اگر رنگ قهوه‌ای آن غالب باشد، رنگ‌های مکمل قهوه‌ای را انتخاب کنید و اگر رنگ سبز آن غالب باشد باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل رنگ سبز هستند. اگر رنگ قهوه‌ای چشم‌های شما بیشتر است، سایه‌ها با رنگ‌های مختلف برای شما مناسب است و اگر رنگ سبز آن بیشتر است، سایه‌هایی با ته‌رنگ قرمز انتخاب کنید.

انتخاب رنگ سایه برای چشم‌های طوسی

چشم‌های طوسی ترکیبی از رنگ‌های مختلف هستند. رنگ‌های طوسی معمولا ته‌رنگ آبی یا سبز دارند.

اگر رنگ آبی آن غالب است، سایه‌هایی که مکمل رنگ آبی هستند بخرند و اگر رنگ سبز آن غالب است، سایه‌هایی که مکمل رنگ سبز هستند خریداری کنید.

می‌توانید مدل مونوکروم را انتخاب کنید. یعنی سایه‌هایی که نقره‌ای هستند یا طوسی مایل به قهوه‌ای.

دقت کنید که ظاهر چشم شما با توجه به رنگ سایه‌ای که انتخاب می‌کنید، تغییر زیادی می‌کند. پس بد نیست که رنگ‌های مختلف را امتحان کنید تا بفهمید که کدام رنگ برای شما مناسب‌تر است و ظاهری که دوست دارید در چشمتان ایجاد می‌کند.

۶. چطور ترکیب مناسب برای سایه چشم را انتخاب کنیم؟

 

 

بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه رنگ سایه‌ای برای چشم و صورت شما مناسب‌تر است، باید بتوانید ترکیب رنگ مناسب برای خودتان را هم پیدا کنید.

برای آرایش‌های ساده و ملایم می‌توانید فقط یک رنگ انتخاب کنید که این رنگ باید یک رنگ متوسط خنثی باشد که آن را سراسر پشت پلک بزنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید ابتدا از پرایمر چشم استفاده کنید تا سطح پشت پلک، کاملا صاف و بدون چروک باشد تا سایه به خوبی پشت پلک قرار بگیرد و در طول روز، دچار مشکل نشود.

برای آرایش‌های مفصل‌تر معمولا از چند رنگ سایه استفاده می‌کنند که رایج‌ترین نوع آن استفاده از سه رنگ مختلف است. اما این سه رنگ را چطور باید انتخاب کرد؟

۱. انتخاب رنگ پایه

کار را با استفاده از یک رنگ خنثی و مات شروع کنید. رنگی که شباهت زیادی به رنگ طبیعی پوست پلک داشته باشد. این رنگ نباید بیشتر از یکی دو درجه از رنگ طبیعی پوست تیره‌تر یا روشن‌تر باشد. این سایه را تمام پشت پلک به عنوان رنگ پایه بزنید.

هدف از استفاده از این رنگ این است که پشت پلک شما صاف و یکدست شود و سایر رنگ‌ها هم به‌خوبی با هم ترکیب شوند.

۲. استفاده از ترکیب روشن، متوسط و تیره

نگاهی به پالت سایه‌ی خود بیندازید و برای انتخاب این سه رنگ تصمیم بگیرید. رنگ پایه‌ای که انتخاب کردید می‌تواند رنگ روشن این طیف باشد.

هدف از ترکیب این سه رنگ این است که به پشت پلکتان، بعد و زاویه بدهید و رنگ‌های پشت پلک بدون هیچ خط و فاصله‌ای با هم ترکیب شوند.

کدام سایه را کجا بزنیم؟

احتمالا برای شما سوال شده که از رنگ‌های تیره، روشن و متوسط باید کجا استفاده کنیم؟ طبق این راهنما به پشت پلک‌های خود سایه بزنید.

  • رنگ روشن: این رنگ باعث می‌شود که چشم‌های شما جذاب‌تر دیده شود و بیشتر به چشم بیاید. رنگ روشن را روی پلک، روی استخوان زیر ابرو و در قسمت‌های داخلی چشم استفاده می‌کنند.
  • رنگ متوسط: رنگ متوسط یعنی رنگی که نه روشن باشد نه تیره، درست در وسط این طیف قرار می‌گیرد و یک واسطه بین رنگ روشن و رنگ تیره است. این رنگ را در قسمت‌های فرورفته‌ی پلک بزنید و اگر پلک‌های پف‌کرده دارید آن را تا جایی ادامه دهید که وقتی از رو به رو در آینه نگاه می‌کنید، این رنگ را روی پلک خود ببینید و زیر پلک شما پنهان نشود.
  • رنگ تیره: این رنگ به چشم‌های شما شکل می‌دهد. آن را روی یک‌سوم بیرونی پلک و به سمت بالا بزنید. حتی می‌توانید آن را دور چشم و با استفاده از براش مخصوص خط چشم استفاده کنید.

تمام رنگ‌ها را با حرکات ریز دورانی با براش مخصوص سایه طوری ترکیب کنید که فاصله‌ی بین رنگ‌ها مشخص نباشد، رنگ‌ها داخل هم ترکیب شده باشند و ظاهری یکدست داشته باشند.

 

۳. استفاده از پالت‌های ترکیبی

موقع خرید سایه چشم سعی کنید پالت‌هایی بخرید که هم ترکیبی از رنگ‌های مختلف باشند و هم ترکیبی از سایه‌های مات و براق. شاید آرایش مات را ترجیح بدهید اما در نظر داشته باشید که سایه‌ی براق، باعث می‌شود که چشم‌ها بیشتر و بهتر دیده شوند.

از سایه‌های براق روی قسمت بیرون‌زده‌ی پلک استفاده کنید. با این روش چشم‌های شما بزرگ‌تر دیده می‌شوند. سایه‌های مات را در قسمت‌های فرورفته بزنید. البته اگر سایه‌های براق را دوست ندارید، انتخاب کردن آرایش کاملا مات برای چشم اشکالی ندارد اما اگر دوست دارید چهره‌ی شما شاداب‌تر دیده شود، می‌توانید کمی سایه‌ی براق را هم استفاده کنید.

۴. استفاده از رنگ‌های خنثی

موقع انتخاب رنگ برای سایه‌ی چشم سعی کنید که حتما یک رنگ خنثی هم داخل این ترکیب بگنجانید. استفاده از رنگ‌های خنثی در کنار رنگ‌های روشن، تعادلی در ظاهر کلی چهره‌ی شما ایجاد می‌کند. مثلا اگر دوست دارید سایه‌ی بنفش بزنید، از رنگ‌هایی مثل خاکستری مایل به قهوه‌ای و صورتی‌های ملایم و نزدیک به نود هم استفاده کنید.

۷. چطور سایه‌ی مونوکروم بزنیم؟

سایه‌ی مونوکروم یعنی از طیف‌های مختلف یک رنگ یکسان برای سایه زدن استفاده کنید. یعنی از یک رنگ ولی با رنگ‌های تیره‌تر و روشن‌تر استفاده کنید.

برای این نوع از سایه زدن رنگ مناسب را با توجه به توضیحاتی که بالاتر گفتیم انتخاب کنید. از همان رنگ، طیف‌های مختلف را که چند درجه تیره‌تر و چند درجه روشن‌تر باشند انتخاب کنید. طبق همان توضیحی که در مورد ترکیب سایه‌های تیره و روشن دادیم، از طیف‌های مختلف یک رنگ استفاده کنید و پلک را سایه بزنید.

یکی از مزیت‌های این سبک از سایه زدن این است که برای موقعیت‌های مختلف می‌تواند مناسب باشد. مثلا اگر از رنگ‌های خنثی و نود استفاده کنید، برای آرایش روزانه مناسب است و اگر از رنگ‌های خاص استفاده کنید برای موقعیت‌های ویژه مثلا مهمانی‌ها مناسب است. در واقع این سبک از سایه زدن را می‌توانید متناسب با موقعیت با انتخاب رنگ درست، تغییر دهید.

۸. کدام رنگ‌های سایه در کنار هم بهتر می‌شوند؟

 

 

برای اینکه رنگ‌ها را با هم ترکیب کنید باید به تناسب آن‌ها دقت کنید. نمی‌توانید هر رنگی را کنار هم استفاده کنید و انتظار داشته باشید که در نهایت ظاهر جذابی داشته باشد.

برای انتخاب رنگ‌هایی که می‌توانید کنار هم استفاده کنید، این نکات را در نظر بگیرید:

  • رنگ‌هایی که از یک رنگ و یک خانواده هستند (سایه‌ی مونوکروم)
  • رنگ‌های طلایی و نود
  • رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای و کرم
  • بژ و طوسی و رنگ‌های مکمل

برای اینکه رنگ‌های خاص‌تر و متمایزتری استفاده کنید، از این ترکیب‌ها غافل نشوید:

  • خانواده‌ی سبز و قرمز (مثلا زیتونی و عنابی)
  • خانواده‌ی آبی و نارنجی (مثلا رنگ سفالی و سرمه‌ای)
  • خانواده‌ی زرد و بنفش (مثلا بنفش و طلایی)

جمع‌بندی

برای انتخاب سایه چشم مناسب باید دو فاکتور را در نظر بگیرید یکی رنگ پوست و دیگری رنگ چشم. در نهایت با در نظر گرفتن این دو فاکتور، می‌توانید یک پالت که ترکیبی از رنگ‌های مات و براق باشد انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید پالت‌های متعدد بخرید، فقط رنگ‌های خنثی و نود را انتخاب کنید که تقریبا برای هر استایل و چهره‌ای مناسب است. همچنین می‌توانید سایه‌ی مونوکروم را انتخاب کنید که طیف‌های مختلف یک رنگ است.

 

منبع: Redapplelipstick

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید