هر آنچه باید درباره کراتینه مو بدانید؛ مزایا، معایب و روش انجام

سلامت و زیبایی موها اهمیت بسیاری در استایل دارد؛ هر چقدر هم که به زیبایی صورتتان برسید موهای وز و بدحالت می‌تواند جذابیت استایل شما را کاهش دهد. آسیب‌های ناشی از استفاده از وسایل حرارتی، آلودگی‌های محیطی، استفاده از رنگ‌های شیمیایی، ژنتیک و… عواملی هستند که روی سلامت موهایتان تاثیر گذارند و ممکن است باعث مشکلاتی مانند وز موها، خشکی مو، موخوره و… شوند. امروزه روش‌های بسیاری برای تراپی و درمان مشکلات مو وجود دارد؛ یکی از این روش‌ها که طرفداران بسیاری هم در جهان پیدا کرده است کراتینه تراپی است. با ما همراه باشید تا هرآنچه باید درباره کراتینه مو بدانید را برایتان توضیح دهیم.

کراتینه مو چیست؟

کراتین پروتئینی است که مو، ناخن و لایه بیرونی پوست شما را می‌سازد. کراتین شکاف بین سلولی را در کوتیکول‌های مو پر می‌کند. در کراتین تراپی محصولات شیمیایی که حاوی کراتین هستند بر روی موها قرار می‌گیرند و به این ترتیب موهایتان ترمیم می‌‎شود. در واقع مواد حاوی کراتین می‌توانند آسیب‌هایی که در اثر حرارت، رادیکال‌های آزاد و رنگ‌های شیمیایی برای موهایتان به وجود آمده را درمان کند. به این ترتیب کراتین می‌تواند وز موها را از بین ببرد، با موخوره مقابله کند و موها را شاداب و براق کند.

کراتینه کردن مو باعث ایجاد یک لایه‌ی محافظ بر ساقه‌ی موها خواهد شد. این لایه محافظتی مانع از شکنندگی مو می‌شود و مقاومت آن را در برابر استفاده از وسایل حرارتی حالت‌دهنده مو یا عوامل محیطی مثل اشعه خورشید و آلودگی‌های محیطی افزایش خواهد داد. بافت و ساختار موها با پر کردن ناهمواری‌های موجود در ساختار ساقه مو و کوتیکول‌ها یکدست خواهد شد و با این کار باعث افزایش ضخامت موهای نازک و آسیب دیده هم می‌‎شود

برخلاف آنچه تصور می‌‎شود کراتین به خودی خود موها را صاف نمی‌کند بلکه در درمان کراتینه اتوکشی و صاف کردن موها پس از استفاده از محصولات کراتینه باعث می‌‎شود موها صاف شود.

کراتین در هیچ ماده غذایی یافت نمی‌‎شود. بدن ما پروتئین و ویتامین‌هایی را که مصرف می‌کنیم می‌شکند و آنها را به کراتین تبدیل می‌کند. شما می‌توانید برای کمک به بدن در ساخت کراتین غذاهای غنی از پروتئین، مواد غذایی غنی از اسید آمینه، غذاهای غنی از بیوتین و مواد غذایی غنی از ویتامین A را مصرف کنید.

برای کراتینه کردن موها می‌توانید به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید و یا با استفاده از کیت‌های مخصوص و بررسی مطالب و ویدئوهای آموزش کراتینه مو خودتان کراتینه مو خانگی را انجام بدهید. کراتینه مو اثر موقتی دارد و بسته به نوع محصول ماندگاری آن ۶ تا ۸ ماه است و حتی اگر محصولات کراتینه خوب نباشند ممکن است بیشتر از سه ماه ماندگاری نداشته باشد.

 

کراتینه مو در سالن‌های زیبایی

در سالن‌های زیبایی کراتینه مو یکی از پر طرفدارترین روش‌های تراپی موهاست. در سالن‌های زیبایی به جر کراتینه روش‌های دیگری هم از جمله بوتاکس تراپی، اولاپلکس تراپی، خاویار تراپی و… برای درمان آسیب‌های وارد شده به موها انجام می‌‎شود. اگر موهای وز دارید و یا موهایتان بیش از حد پف می‌کند و می‌خواهید موهایی همواره صاف و مرتب داشته باشید کراتین تراپی یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای درمان موهایتان است.

به طور کلی کراتین تراپی در سالن‌های زیبایی به این صورت است که پس از شسته شدن موهایتان مواد مخصوص کراتینه روی موهایتان قرار می‌گیرد و پس از گذشت زمانی در حدود نیم ساعت یا چهل دقیقه با استفاده از اتوی مو، کراتین روی موهایتان به اصطلاح قفل می‌‎شود. همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم کراتین به تنهایی باعث صافی موها نمی‌‎شود بلکه اتوکشی پس از کراتینه باعث می‌‎شود موهایتان صاف شود.

کراتین تراپی در سالن‌های زیبایی معمولا به دو روش انجام می‌‎شود؛ کراتین احیا و کراتین برزیلی. در روش احیا هدف اصلی احیا و درمان آسیب‌های وارد شده به موهای شماست. استفاده از این متد کراتینه مو، حجم و حالت طبیعی موهای شما را حفظ خواهد کرد و صرفا سبب ترمیم ساختمان کراتینی و احیای دوباره‌ی ساقه موی شما می‌‎شود و وز موهای شما را تا حد زیادی از بین می‌برد. این روش ظاهر موهای شما را یکدست و یکپارچه خواهد کرد اما آن‌ها را کاملا صاف و لخت نمی‌کند.

کراتین برزیلی نسبت به کراتین احیا کننده بسیار قوی‌تر است و علاوه بر کمک به احیا و ترمیم ساختمان کراتینی ساقه مو، موجب صاف و لخت شدن موها نیز می‌‎شود. همچنین باید توجه داشته باشید که کراتینه برزیلی علاوه بر اینکه موهای شما را صاف و لخت می‌کند، حجم آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد و حالت اولیه موهای شما را از بین می‌برد به همین خاطر استفاده از کراتین برزیلی برای افرادی که حجم موهای کمی دارند و موهایشان به هر دلیلی کم پشت است توصیه نمی‌‎شود.

هزینه کراتینه مو در سالن‌های زیبایی به جنس موادی که برای کراتینه استفاده می‌‎شود، طول و حجم موهایتان بستگی دارد و بر همین اساس حدود قیمت کراتینه مو در سالن‌های زیبایی رقمی حدودا بین یک میلیون تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

در سال‌های اخیر با توجه به ترند موهای صاف و شلاقی، خانم‌هایی که موهای بلند دارند از جمله مشتریان پر و پا قرص کراتینه موها محسوب می‌شوند اما کراتینه برای آقایان هم انجام می‌‎شود؛ با این تفاوت که در کراتینه مو مردانه احیا و رفع وزی و آسیب‌های مو در اولویت است تا صافی موها. با توجه به کوتاهی موهای آقایان کراتینه مو مردانه در منزل هم می‌تواند انجام پذیرد.

کراتینه مو در منزل

 

 

اگر می‌خواهید موهایتان را کراتینه کنید ایمن‌ترین روش این است که به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید؛ مخصوصا اگر موهایتان بلند و پرپشت است. اما اگر بخواهید در منزل هم می‌توانید با تهیه‌ی کیت‌های خانگی کراتینه موهایتان را کراتینه کنید. فقط قبلا از استفاده از این کیت‌ها حتما بروشورهای آموزشی این کیت‌ها را مطالعه کنید و تماشای ویدئوهای آموزش کراتینه مو هم می‌تواند برایتان مفید باشند.

برای کراتینه مو خانگی سعی کنید موادی را تهیه کنید که فاقد فرمالدهید (Formaldehyde) باشند. برخی از مواد کراتینه حاوی موادی هستند که فرمالدهید آزاد می‌کنند. در خصوص فرمالدهید و مضراتش در بخش‌های بعدی مطلب بیشتر توضیح خواهیم داد.

مراحل کراتینه مو خانگی

برای کراتینه کردن موها در منزل باید مراحل ذیل را انجام دهید.

  1. با شامپوی مخصوص موهایتان را بشویید. شامپویی که در کیت های کراتینه استفاده می‌‎شود شامپوی anti-residue یا آنتی-پسماند نامیده می‌‎شود. شامپوی آنتی-پسماند برای از بین بردن رسوبات از روی موهای شما (مانند نرم‌کننده‌ها یا محصولات حالت دهنده) فرموله شده است. این کار موهای شما را برای جذب یکنواخت درمان کراتینه آماده می‌کند.
  2. موهایتان را خشک کنید. این که موها کاملا خشک شود یا کمی مرطوب باقی بماند بستگی به نوع موادی دارد که استفاده می‌کنید بنابراین دستورالعمل را به خوبی بخوانید.
  3. با استفاده از برس یا شانه، قسمتی از وسط موها را جدا کنید. موهای خود را به چهار تا هشت قسمت تقسیم کنید (بسته به میزان موی شما). هر بخش را با یک کلیپس محکم ببندید تا در طول فرآیند ایمن بمانند.
  4. محصول را به طور یکنواخت روی موهای خود بمالید. یادتان باشد که در این مرحله حتما از دستکش استفاده کنید. از یک شانه دندانه ظریف یا برس رنگ مو استفاده کنید تا محصول را در هر قسمت، از ریشه تا انتهای مو اعمال کنید. پس از اتمام هر بخش، کلیپس آن قسمت را جدا کنید.
  5. یک کلاه روی سرتان بگذارید و اجازه بدهید تا محصول مدت زمانی که در دستور و بروشور آموزشی محصول گفته شده روی سرتان باقی بماند. این زمان معمولا ۴۰ دقیقه است.
  6. کلاه و گیره‌ی مو را بردارید. موهایتان را آبکشی نکنید، مگر اینکه دستورالعمل به شما خلاف آن را توصیه کرده باشد. موهای خود را با سشوار خشک کنید. بسته به اینکه محصول شما کدام یک را توصیه می‌کند، از حالت گرم یا سرد سشوار استفاده کنید.
  7. اتو را روی دمای توصیه شده در دستورالعمل محصول برای نوع موی خاص خود تنظیم کنید. استفاده از اتوی صاف‌کنی که خیلی داغ است، ممکن است موهای شما را بسوزاند و باعث شکستگی آن‌ها شود. هنگامی که اتوی شما به دمای مناسب رسید، موهای خود را در قسمت‌های کوچک (حدود یک تا دو اینچ ضخامت) صاف کنید. هر چه موهایتان را بهتر صاف کنید کراتینه بهتر روی موهایتان قفل می‌‎شود و در واقع این مرحله مهمترین قسمت فرایند کراتینه کردن است.
  8. در اینجا فرآیند کراتینه کردن مو در منزل به پایان می‌رسد اما آنچه که مهم است نگهداری موهایتان پس از کراتینه کردن است. چه موهایتان را در منزل کراتینه کنید و چه در سالن باید نکات مهمی را برای نگهداری موها پس از کراتینه رعایت کنید. در بخش‌های بعدی مطلب به این نکات مهم خواهیم پرداخت.

 

مراقبت‌های پس از کراتینه

 

مراقبت‌های پس از کراتینه اهمیت بسیاری دارد و بهتر است بدانید که اگر این مراقبت‌ها را انجام ندهید، ماندگاری کراتین روی موهایتان بسیار کوتاه خواهد بود و نتیجه مطلوبی را از این درمان نخواهید گرفت. برای این که شادابی، براقی و همچنین صافی موهایتان را پس از کراتینه حفظ کنید این نکات مهم مراقبتی را به درستی رعایت کنید.

  • ۷۲ ساعت پس از کراتینه اهمیتی حیاتی دارد؛ متخصصان زیبایی مو این ۷۲ ساعت را زمان قرنطینه کراتینه می‌نامند. در این سه روز نباید به حمام یا استخر بروید و موهایتان به هیچ وجه نباید خیس شود. استفاده از کلاه و یا کش سر هم در این ۷۲ ساعت ممنوع است. پس از این ۷۲ ساعت می‌توانید موهایتان را با شامپوهای فاقد سولفات بشویید. اگر موهایتان مستعد شوره‌ی سر است حتما از شامپوهای ضد شوره فاقد سولفات استفاده کنید.
  • استفاده از شامپوها و ماسک موهای فاقد سولفات پس از کراتینه بسیار مهم است. سولفات می‌تواند تاثیر کراتین را بر روی موها از بین ببرد. برای رنگ کردن موهایتان هم باید از رنگ موهای فاقد آلومینیم استفاده کنید تا ماندگاری کراتین روی موهایتان بیشتر شود.
  • پس از کراتینه کردن موهایتان به هیچ وجه با موی خیس نخوابید چرا که حالت‌پذیری موها پس از درمان کراتینه بیشتر می‌‎شود و در هر حالتی که خشک شود به همان صورت باقی می‌ماند. بنابراین اگر با سر خیس بخوابید ممکن است موهایتان بشکند و بد حالت شود. پس از استحمام و شستن موهایتان آن‌ها را شانه و با شسشوار کاملا خشک کنید تا خوش‌حالت باقی بمانند.

عوارض کراتینه مو

 

کراتینه کردن موها با وجود مزایای بسیاری که برای موها دارد عوارض و مضراتی هم دارد. بخش زیادی از این مضرات به ماده‌ی فرمالدهید که در برخی از محصولات حاوی کراتین وجود دارند باز میگردد. سازمان غذاو داروی امریکا (Food and Drug Administration) نسبت به مصرف محصولات حاوی فرمالدهید هشدار داده است. عوارض مصرف فرمالدهید شامل موارد ذیل است:

  • سوزش چشم
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • استفراغ
  • کهیر

این عوارض جانبی هم توسط مصرف‌کنندگانی که درمان‌های کراتینه را دریافت کرده‌اند و هم توسط متخصصانی که این خدمات را ارائه کرده‌اند گزارش شده است. این اثرات در طول یا مدت کوتاهی پس از درمان کراتینه با استفاده از محصولات حاوی فرمالدهید رخ می دهد. هنوز به درستی مشخص نشده است که استفاده از فرمالدهید در بلند مدت چه تاثیراتی بر روی سلامتی افراد دارد.

اما جدا از اثرات ماده مضر فرمالدهید، کراتینه مو عوارض دیگری هم دارد. ریزش موها یکی از عوارض شایع کراتینه مو است. مواد شیمیایی موجود در مواد کراتینه با توجه به جنس موهای افراد می‌تواند تاثیرات متفاوتی را از خود نشان دهد در بعضی افراد که دارای موهای شکننده هستند، باعث نازک‌تر شدن موها، افزایش ریزش و در ادامه کچلی می‌‎شود. علاوه بر این فرایند اتوکشی که پس از کراتینه انجام می‌‎شود هم ممکن است باعث شود موهایتان در حین این عمل دچار ریزش شود

کراتینه ممکن است باعث ایجاد آلرژی هایی مانند خشکی یا خارش پوست، درماتیت یا اگزما شود. اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستید و یا پوست حساس دارید، قبل از انجام این درمان بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. به خصوص اگر شوره سر دارید بهتر است بدانید که کراتینه می‌تواند شوره سر شما را تشدید کند و در این صورت حتما باید از شامپوهای ضدشوره و ضد التهاب فاقد سولفات استفاده کنید.

و در آخر

در این مطلب هر آنچه که در خصوص کراتینه مو باید بدانید را برایتان شرح دادیم، این که این روش برای شما مناسب است یا نه بستگی به نوع مشکلات موهای شما دارد و البته این که با وجود مضرات و معایب کراتینه آیا مزایای این روش برایتان قابل توجه خواهد بود یا خیر. بار دیگر با گوشزد در خصوص مضرات فرمالدهید به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد کراتینه کردن موهایتان را دارید از محصولات باکیفیت ارگانیک و فاقد فرمالدهید استفاده کنید.

 

 

منابع: wikihowallthingshairhealthline

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید