همه چیز درباره‌ی کرم مرطوب کننده و انواع آن (بر اساس نوع پوست)

پوست یکی از عناصر اصلی زیبایی انسان‌ها است و از همین رو داشتن پوستی زیبا، شاداب و صاف یکی از آرزوهایی است که بیشتر افراد به دنبال آن هستند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی و معرفی انواع کرم مرطوب کننده پوست بپردازیم که در داشتن پوستی زیباتر و شاداب‌تر به شما کمک می‌کنند.

 

اگر می‌خواهید پوست‌ صورت و دست‌تان بهتر به نظر برسد و همیشه شاداب و انعطاف‌پذیر باشد، باید خوب از آن‌ها مراقبت کنید. در یک روز سرد زمستانی پوست‌ها حسابی خشک و مرده می‌شوند؛ برعکس در یک روز گرم یا پر کار، عرق و اشعه‌ی مستقیم نور خورشید رطوبت پوست صورت را کاهش داده و آن را خشک می‌کند. از همین رو همیشه و دائما باید از پوست بدن به خصوص پوست دست و صورت محافظت کرد چرا که با مراقبت از پوست نه تنها آن را سالم‌تر و زیباتر نگه می‌دارید بلکه از خشک شدن و چروک‌شدن آن هم جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه همیشه جوان به نظر می‌رسید.

این روزها به لطف کشف فرمولاسیون‌های جدید، محصولات خوب و بیشماری در زمینه‌ی محافظت و مراقبت از پوست تولید و به بازار عرضه شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از این محصولات، پوستی شاداب و سلامت داشته باشید. اما متأسفانه می‌بینیم که در برخی مواقع به کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی پوست اهمیت زیادی داده نمی‌شود. برخی افراد با این تفکر که کرم‌های مرطوب‌کننده تأثیر خاصی ندارد از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، برخی دیگر از اینکه کرم را روی پوست بدن خود استعمال کنند خوششان نمی‌آید و در نتیجه ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. این در حالی است که کرم‌های مرطوب کننده محصولاتی عالی و جادویی هستند که افراد با هر نوع پوستی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. کرم‌های مرطوب‌کننده علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز پوست، همانند عایق عمل کرده و نقش حفاظتی هم برای پوست دارد و علاوه بر آن باعث می‌شود مواد مغذی بیشتری به سطح پوست برسد.

فواید کرم‌های مرطوب کننده

 

 

قبل از اینکه به معرفی محصولات مرطوب‌کننده پوست بپردازیم، باید ابتدا به شناخت کافی از این محصولات و نوع عملکرد آن‌ها بپردازیم. به صورت کلی هر نوع کرم، لوسیون و یا روغنی که خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی داشته باشد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده نامیده می‌شود. کرم مرطوب کننده حالت روغنی ندارد و تقریبا همانند لوسیون سبک است و استفاده از آن باعث می‌شود تا در نهایت پوستی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید.

شاید اولین کاربردی که بعد از شنیدن نام کرم‌های مرطوب کننده به ذهن‌تان برسد این باشد که از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند ولی باید این نکته را یادآور شویم که تاثیرات کرم‌های مرطوب کننده بسیار زیاد هستند و فقط به یک یا دو مورد محدود نمی‌شوند. در بسیاری از مواقع می‌بینیم که افراد با پوست چرب هم از مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. به صورت کلی خواص مرطوب‌کننده‌ها بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. جلوگیری از خشکی پوست

استفاده‌ی منظم از کرم‌های مرطوب‌کننده باعث می‌شود که همیشه سطح رطوبت پوستتان مناسب باشد و در نتیجه خشکی و پوسته پوسته شدن به سراغ‌تان نیاید. با خشک شدن پوست، سلول‌های رویی از بین می‌روند و پوسته پوسته می‌شوند که حالت نازیبایی هم دارد. این موضوع به خصوص برای خانم‌ها یک معضل عذاب‌آور به حساب می‌آید چرا که خانم‌ها معمولا حساسیت بسیار بیشتری روی پوست دست و صورت خود دارند و زیبایی برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خشکی‌های طولانی مدت ممکن است در نهایت باعث ایجاد لک، تغییر رنگ یا حتی در مواردی سبب ایجاد زخم شوند. بنابراین خیلی مهم است که از مرطوب‌کننده استفاده کنیم تا در نهایت با مشکل خشکی پوست مواجه نشویم.

۲. جوان‌سازی پوست

یکی دیگر از فواید استفاده از کرم‌های مرطوب کننده خاصیت جوان‌سازی آن‌هاست. با افزایش سن به خاطر دلایل متعددی کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند که در نهایت باعث ایجاد چین و چروک و خشکی روی پوست می‌شود و شادابی جوانی از بین می‌رود. از همین رو کرم‌های نرم کننده می‌توانند نقش مهمی را در تامین رطوبت از دست رفته و شاداب کردن پوست داشته باشند چراکه رطوبت کافی از چین‌ و چروک زیاد جلوگیری می‌کند و پوست حالت سر زنده‌تری به خود می‌گیرد. اگر به صورت منظم از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی باکیفیت استفاده کنید، روند پیر شدن پوست را هم به تعویق خواهید انداخت.

۳. جلوگیری از ایجاد جوش

سومین فایده‌ی استفاده از کرم‌های مرطوب کننده این است که تا حد زیادی از بروز و ایجاد آکنه و جوش جلوگیری می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد اما باید بدانید که جوش و آکنه در اثر ایجاد چربی تولید می‌شوند. وقتی که پوست رطوبت کافی نداشته باشد غدد چربی پوست برای جبران کمبود رطوبت چربی ایجاد می‌کنند که این چربی در نهایت باعث ایجاد جوش می‌شود. بنابراین اگر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید، سطح رطوبت پوست همیشه تامین خواهد بود و در نتیجه خیلی کمتر یا در برخی موارد اصلا خبری از جوش یا آکنه نخواهد بود. بدین ترتیب پوست ظاهر بسیار زیباتری به خود می‌گیرد.

۴. محافظت از پوست‌های حساس

برخی از افراد پوست‌های بسیار حساسی دارند و از همین رو  اگزما، التهاب، قرمزی یا لک‌های خارش‌دار را تجربه می‌کنند. برای این دست از افراد، استفاده از کرم‌های مرطوب‌ کننده‌ی التیام بخش به شدت توصیه می‌شود چرا که تا حد زیادی از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند و نقش حفاظتی برای این نوع پوست‌ها دارد.

 

تفاوت کرم‌های مرطوب کننده با آب‌رسان

خیلی از افراد کرم‌های مرطوب کننده و آب‌رسان‌ها را باهم یکی می‌دانند ولی باید بگوییم که این دو محصول علی‌رغم شباهت‌های فراوان، تفاوت‌های زیادی هم با یکدیگر دارند. عمل اصلی کرم‌های مرطوب کننده این است که به صورت یک پوشش محافظتی از جنس چربی، روی سطح پوست قرار می‌گیرند که سبب می‌شود پوست رطوبت خود را از دست ندهد و علاوه بر این برای پوست مواد مغذی تامین می‌کند. ولی عمل آبرسان‌ها در مقابل کاملا متفاوت است.

آبرسان‌ها جذب پوست می‌شوند و از این طریق رطوبت پوست را تامین می‌کنند. حضور مداوم در محل‌های سرد و یا آلوده باعث می‌شود پوست بدن مقدار بسیار زیادی از رطوبت خود را از دست بدهد. در اینجا شاید تصور کنید تنها استفاده از کرم مرطوب‌کننده می‌تواند مشکل‌گشا باشد اما شما به همراه این کرم‌ها، به یک آب‌رسان خوب و باکیفیت هم نیاز خواهید داشت تا رطوبت مورد نیاز پوست شما را تأمین کند. البته برخی از کرم‌های مرطوب‌کننده خاصیت جذب‌شوندگی هم دارند و از این رو می‌توانند آبرسان هم باشند اما آبرسان‌ها غالبا نقش آبرسانی را بر عهده دارند.

علاوه بر موارد ذکر شده باید این نکته‌ را هم یادآور شد که مواد‌های تشکیل دهنده‌ی این دو محصول نیز با یک دیگر متفاوت‌اند. کرم‌های مرطوب کننده اغلب بر پایه‌ی روغن هستند و مواد تشکیل دهنده‌ی آن پوششی است همانند وازلین‌ها. در مقابل آبرسان‌ها موادی تحت عنوان هیدراته یا آبدار هستند همانند گلیسیرین که آب را جذب پوست می‌کنند.

 

شناخت نوع پوست

 

قبل از اینکه به خرید یک کرم مرطوب‌کننده اقدام کنید، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که اولین قدم برای محافظت و رسیدگی از پوست شناخت نوع پوست است. اگر نوع پوست خود را ندانید ممکن است از محصولاتی استفاده کنید که حتی نتیجه‌ی عکس بدهند و شما را با مشکل مواجه کنند. از همین رو واجب است که اگر می‌خواهید در حفظ سلامت پوست و نگه‌داری درست از آن اقدام کنید، در درجه‌ی اول حتما نوع پوستتان را بشناسید. پوست‌ها انواع مختلفی دارند ولی ۴ نوع اصلی آن پوست چرب، پوست خشک، پوست معمولی یا نرمال و پوست حساس نام دارند. در ادامه به صورت مختصر به بررسی انواع این پوست‌ها می‌پردازیم.

پوست چرب

 

 

پوست انسان‌ها برای اینکه قابل انعطاب و ارتجاع باشد نیاز به چربی دارد؛ در نتیجه درون بدن ما یک سری غدد چربی وجود دارند که وظیفه‌ی آن‌ها ترشح چربی مورد نیاز پوست است. انواع مختلف پوست هم به علت میزان متفاوت ترشح این چربی به وجود آمده‌اند. پوست چرب پوستی است که ترشح چربی در آن زیاد است و افرادی که چنین پوستی دارند معمولا دارای پوستی براق، دارای منافذ باز و چرب هستند که با لمس آن دستتان هم کمی حالت چربی و روغنی به خود می‌گیرد. علاوه بر مواردی که ذکر شده باید بگوییم پوست چرب سه نشانه‌ی بارز هم دارد که عبارت‌اند از:

  • آکنه و جوش زیاد
  • نماندن آرایش روی صورت و پاک شدن سریع آن
  • جذب آلودگی و کدر شدن پوست
  • براق بودن غیر عادی

حال برای بهتر کردن شرایط و تا حدی درمان پوست چرب بهتر است در طول روز حداقل دو بار یعنی یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب صورت خود را با شوینده‌های مخصوص پوست چرب بشویید. روتین پوستی حاوی تونر‌، اسکراب و شوینده‌ی مخصوص را آغاز کنید، مصرف‌ غذاهای چرب و فست فودها را کاهش دهید و در نهایت از مرطوب‌ کننده‌های مخصوص پوست چرب و ضد آفتاب استفاده کنید تا به شکل محسوسی از چرب شدن سطح پوست بدن‌تان جلوگیری شود.

پوست خشک

 

 

 

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که ترشح چربی در آن کم است. در این حالت پوست حالت خشکی دارد و قابلیت انعطاف پذیری و ارتجاعی بودن در آن وجود ندارد. هوای خیلی گرم و یا سرد، شستن صورت با آب داغ و شست و شوی بیش از اندازه‌ی صورت پوست را خشک و دهیراته می‌کنند (رطوبت خود را از دست می‌دهد). در برخی از موارد حتی این خشکی‌ها باعث زخم شدن پوست، قرمزی، خارش و دیگر مشکلات مشابه می‌شود که در نهایت آسیبی جدی به پوستتان وارد می‌کند و همچنین پوست دچار پیری زودرس خواهد شد. از بارزترین ‌نشانه‌های پوست خشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دهیدراته بودن پوست
  • خشکی همراه با پوسته پوسته شدن
  • نرم نبودن پوست
  • قرمزی، خارش و پوست ریزی

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای درمان پوست خشک استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و در موارد شدید استفاده از آبرسان‌هاست. کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان‌ها باعث می‌شوند پوست، چربی و آب از دست رفته‌ی خود را تجدید کند و در نتیجه دیرتر خشکی به سراغش بیاید و یا اصلا پوست خشک نشود. علاوه بر این باید از شوینده‌های مخصوص پوست خشک هم استفاده کنید تا پوست از مواد مغذی آن تغذیه کند و نرم‌تر شود.

پوست حساس

 

 

پوست حساس به پوست‌هایی گفته می‌شود که در اثر عوامل خارجی مثل آب و هوا زود واکنش نشان می‌دهد، دچار قرمزی، خراش و زخم می‌شود؛ افرادی که این نوع پوست را دارند معمولا بر اثر هر شرایطی با مشکل مواجه می‌شوند و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی مرغوب به شدت به آن‌ها توصیه می‌شود. پوست‌های حساس را نباید با آب سرد و یا داغ شست و همچنین باید خیلی خوب از آن مراقبت کرد. این نوع پوست را نباید با هر نوع شوینده‌ای شست و همچنین نباید برای آن از هر نوع کرم مرطوب کننده، آبرسان و یا ضد آفتابی استفاده کرد. استفاده از کرم‌های نامناسب روی این نوع پوست‌ سبب ایجاد قرمزی، تورم و خارش می‌شود که اصلا حس خوبی ندارد و به پوستتان آسیب می‌رساند. از بارزترین و پر شیوع‌ترین علائم پوست حساس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست‌های مستعد قرمزی
  • پوست‌های دارای جوش و آکنه
  • پوست‌های دارای آلرژی و اگزما
  • پوست‌های دارای زخم‌های ریز و سطحی

راهکارهای درمانی و حفاظتی بسیار زیادی برای این نوع پوست وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان تا حد زیادی از بروز واکنش‌های شدید و حساسیت جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید بکنید این است که نباید پوست را با هر نوع شوینده‌ای که دم دستتان است بشویید و باید حتما شوینده‌ی مخصوص نوع پوست خود را خریداری کنید تا به آن آسیب نرسانید.

یکی دیگر از راهکار‌های مفیدی که می‌توانید در پیش بگیرید این است که از کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب‌هایی استفاده کنید که مخصوص پوست‌های حساس هستند و نکته‌ی آخر هم این است که سعی کنید به هیچ عنوان پوستتان را با آب داغ یا سرد نشویید و به بخاطر داشته باشید که بعد از حمام حتما نواحی حساس‌تر بدن همانند زیر بغل و نقاط بیکینی را با درجه‌ی متوسط سشوار خشک کنید.

پوست معمولی یا نرمال

 

 

پوست معمولی همان‌طور که از اسمش پیداست تولید چربی در آن معمولی و متناسب است و از همین رو مشکلاتی نظیر چربی زیاد، خشکی زیاد و یا حساسیت خاص ندارد. افراد دارای پوست معمولی بسیار خوش شانس هستند چراکه چربی پوستشان کاملا متعادل است و دچار پیری زودرس و چروک پوستی نخواهند شد. این پوست‌ها به مراقبت کمتری در مقایسه با دیگر پوست‌ها نیاز دارند و رسیدگی به آن‌ها نیز بسیار آسان است. پوست‌های معمولی حساسیت ندارند و منافذ آن‌ها به سختی قابل رویت است. برای مراقبت و رسیدگی از پوست‌های معمولی یک روتین پوستی روزانه متشکل از تونر سرم پوست و کرم نرم کننده کافی است و تا حد بسیار زیادی به شاداب‌تر و بشاش‌تر دیده شدن آن کمک می‌کند.

در آخر

در آخر باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کرم‌های مرطوب کننده اصول خاص خود را دارد و باید یک سری از موارد را حتما جدی بگیرید و در استفاده‌ی خود آن‌ها را رعایت کنید. اولین و مهم‌ترین مورد در استفاده از کرم‌های مرطوب کننده این است که حتما باید نوع پوست خود را بشناسید و کرم خود را مطابق با آن خریداری کنید. دومین نکته‌ی مهم و حائز اهمیت این است که نباید در مصرف کرم‌های مرطوب کننده زیاده روی کنید و حتما دقت داشته باشید که زمانی که صورتتان بسیار مرطوب و یا خیس است از نرم کننده استفاده نکیند چراکه چربی آن در آب حل شده و باعث می‌شود کرم خوب روی پوستتان نماند و عملکرد خوبی نداشته باشد. نکته‌ی آخر هم که باید به آن اشاره کنیم این است که سعی کنید همیشه بعد از حمام هنگامی که صورتتان را خشک کردید ولی هنوز رطوبت کمی دارد از کرم مرطوب کننده استفاده کنید چراکه پوستتان کاملا تمیز و آماده برای جذب مواد مغذی است.

 

منبع: Complete Family Dermatology

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید