بخور صورت چه تاثیری بر جوانسازی و سلامت پوست دارد؟

بخور صورت یکی از کارهای ساده‌ایست که می‌توانید به شکل روتین و منظم انجام دهید و ضمن این که سلامت و شادابی رابه پوستتان هدیه می‌دهید با روند پیری پوست هم مبارزه کنید. هم بخور گرم و هم بخور سرد مزایای فوق‌العاده‌ای برای پوست صورت شما دارند. دستگاه‌های بخار‌ساز هم از جمله ابزارهای کارآمدی هستند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و روند بخور صورت را ساده‌تر کنید. در این مطلب ضمن بررسی مزایای بخورهای سرد و گرم، اصول درست بخور صورت را بررسی نموده و در مورد نحوه‌ی کارکرد دستگاه‌های بخورساز هم برایتان توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

فواید بخور گرم برای پوست صورت

 

 

  • خاصیت پاک‌کنندگی اولین و مهمترین خاصیت بخور گرم صورت است. بخور، منافذ پوست را باز می‌کند و با پاکسازی عمیق پوست صورت و از بین بردن هر نوع آلودگی از سطح پوست کمک می‌کند. علاوه بر این بخور گرم صورت جوش‌های سرسیاه را نرم کرده و راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را تخلیه کنید.
  • افزایش گردش خون هم یکی از مهم‌ترین مزایای بخور گرم صورت است. بخور گرم و افزایش تعریق پوست صورت باعث گشاد شدن رگ‌ها و افزایش گردش خون می‌شود. این افزایش گردش خون سبب می‌شود که پوست تغذیه شود و اکسیژن کافی به آن برسد. در نتیجه پوستی سالم و درخشان خواهید داشت.
  • از دیگر مزایای بخور صورت به شکل گرم، پاکسازی باکتری‌ها و سلول‌های مرده‌ی ایجاد کننده‌ی آکنه است. باز کردن منافذ پوست باعث آزاد شدن سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌هایی می‌شود که منافذ را می‌بندند و باعث ایجاد آکنه می شوند.
  • خارج کردن سبوم انباشته شده در پوست هم دیگر مزیت بخور گرم صورت است. سبوم نوعی چربی طبیعی است که توسط غدد سباسه تولید می‌شود تا باعث لطافت و نرمی پوست شود. اگر سبوم زیر سطح پوست به دام بیافتد و انباشته شود به بستری برای رشد باکتری‌ها تبدیل شده و تبدیل به آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. بخور سبب خارج شدن سبوم اضافی انباشته شده در زیر پوست می‌شود.
  • آبرسانی به پوست از دیگر مزایای بخور گرم صورت است. بخور تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد و آن را آبرسانی می‌کند. در نتیجه، صورت را به طور طبیعی مرطوب می‌کند.
  • بخار نفوذپذیری پوست را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کرم‌ها یا سرم‌های موضعی بهتر جذب پوست شوند. این بدان معنی است که وقتی بعد از بخور صورت استفاده می‌شود، محصولات مراقبت از پوست کارایی بهتری روی پوست شما دارند.
  • بخور صورت آرامش‌بخش است. بخار آب روی پوست حس خوشایندی دارد، مخصوصا اگر عصاره‌های گیاهی را هم به بخورتان اضافه کرده باشید. در واقع رایحه‌درمانی، درمان مکملی است که می‌تواند همراه با بخور صورت انجام پذیرد و سبب شود بدن سالم‌تر و پوست شفاف‌تر و شاداب‌تری داشته باشید.
  • یک روش ارزان و مقرون به صرفه است. برای استفاده از مزایای بخور لازم نیست به زحمت بیفتید یا به مکانی خاص بروید. می‌توانید در خانه و با هرآنچه در اختیار شماست، صورت خود را بخور دهید.

 

فواید بخور سرد برای پوست صورت

  • بخور سرد احتمال افتادگی پوست را کمتر کرده و الاسیسیته پوست را افزایش می‌دهد. افتادگی پوست عارضه‌ایست که با افزایش سن رخ می‌دهد و بخور سرد یکی از درمان های موثریست که می‌تواند این روند را کندتر کرده و قابلیت ارتجاعی یا الاسیسیته پوست را افزایش دهد.
  • بخور سرد منافذ باز شما را کوچک‌تر می‌کند و ظاهر یکدست‌تری به پوست صورت شما می‌دهد. به همین جهت پس از شستن پوست با آب گرم، استحمام یا بخور گرم بهترین کار استفاده از بخور سرد است تا مناف پوستتان به خوبی بسته شوند.
  • بخور سرد لکه‌های قرمز و التهابات پوستی را کاهش می‌دهد و پوست شما ظاهری یک‌دست‌تر و شفاف‌تر پیدا می‌کند.
  • آبرسانی و اکسیژن‌رسانی به پوست یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای بخور سرد است. فاکتورهای آب‌دوست سلول‌های پوست در بخار و مه سردی که به آن برخورد می‌کند فعال‌تر شده و پوست به شکل عمقی رطوبت‌رسانی می‌شود.

 

هر چند وقت یک‌بار پوست صورت را بخور دهیم؟

بخور گرم را نباید به صورت روزانه انجام دهید، چراکه منافذ باز صورت دیگر فرصت بسته شدن را پیدا نمی‌کنند و ممکن است دچار آکنه شوید و یا پوستتان تحریک و ملتهب شود. هفته ای یک یا دو بار بخور گرم صورت برایتان کافی است، اما بخور سرد را به طور روزانه هم می‌توانید استفاده کنید.

روش درست و اصولی بخور صورت به شکل گرم و سرد

 

 

  • نوشیدن آب قبل از اینکه در معرض هرگونه حرارت و گرما قرار بگیرید، می‌تواند ایده‌‌ی خوبی باشد.
  • پیش از بخور صورت‌تان را به خوبی تمیز کنید تا غبار، عرق، مواد آرایشی یا آلودگی‌های دیگری روی صورتتان نباشد.
  • به آب جوشی که برای بخار آماده کرده‌اید  یا دستگاه بخارساز می‌توانید کمی عصاره اضافه کنید. موادی مانند عصاره‌ی اسطوخودوس، نعنا، بابونه برای پوست مفیدند. حتی اگر این عصاره‌ها را در اختیار ندارید می‌توانید کمی عرق نعنا و یا چای سبز دم کرده به آب اضافه کنید.
  • سوختگی با بخار خطرناک‌تر از سوختن توسط آب جوش است؛ بنابراین زمانی که صورت خود را بخاردهی می‌کنید باید بسیار مراقب و هوشیار باشید. برای کاهش خطر سوختگی از نزدیک کردن صورتتان به بخار خودداری کرده و فاصله صورتتان را از ظرف افزایش دهید به طوری که حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانت با منبع بخار فاصله داشته باشید. برای این که بخور صورت را به بهترین شکل انجام دهید دستگاه بخور و یا قابلمه آب جوش را با فاصله از صورتتان قرار دهید و یک حوله‌ی ضخیم روی سرتان بی‌اندازید تا بخار در یک فضای محدود به خوبی محبوس شود.
  • در هنگام بخور نفس عمیق بکشید، چراکه بخور علاوه بر پوست برای تنفس‌تان هم مناسب است.
  • چشمانتان را ببندید؛ اگر چشمانتان را به هنگام بخاردهی ببندید، راحت‌تر خواهید بود و همچنین چشم‌هایتان در معرض خطر سوختگی و تحریک ‌شدن قرار نخواهد گرفت. به علاوه اجازه دهید تا پلک‌هایتان نیز از فواید بخاردهی بهره‌مند شوند.
  • بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخور گرم بگیرید و پس از آن اجازه بدهید تا در هوای معمولی اتاق صورتتان خشک شود. از حوله استفاده نکنید چون پوستتان حساس است و ممکن است ملتهب شود. سپس سرم و یا کرم‌هایی را که می‌خواهید برای پوستتان استفاده کنید روی پوست بمالید.
  • اگر قصد استفاده از اسکرابر و یا ماسک صورت را هم می‌توانید در همین مرحله آن‌ها را استفاده کنید. برای کسانی که میخواهند از میکرودرم خانگی استفاده کنند هم بهترین زمان پس از بخور گرم است، چراکه جوش‌های سرسیاه راحت تر تخلیه می شوند. بنابراین اگر قصد استفاده از میکرودرم را دارید مراحل انجام روتین پوستتان به این صورت خواهد بود؛ بخور گرم صورت، میکرودرم، استفاده از سرم، کرم یا ماسک.
  • ماساژ بعد از بخور هم برای پوست خوب است. برای داشتن پوستی آرام هیچ چیز بهتر از ماساژ ملایم بعد از بخور نیست. به آرامی با انگشتان خود پیشانی، گونه ها و گردن را به سمت بالا ماساژ دهید. اگر پوستتان چرب یا حساس نیست، می‌توانید از روغن ماساژ هم استفاده کنید.
  • پس از این که سرم و یا کرم جذب پوستتان شد باید به سراغ مرحله بعدی، یعنی بخور سرد بروید تا منافذ باز پوستتان بسته شود و التهابات و لکه‌های قرمزی که در اثر حرارت بخور گرم ایجاد شده هم التیام پیدا کنند. اگر امکان استفاده از بخور سرد را ندارید می‌توانید برای بستن منافذ پوست که در اثر بخور باز شده‌اند از خیار رنده شده و یا لیمو ترش تازه و یا انواع تونر‌های دیگری که منافذ باز را می‌بندند هم استفاده کرد. اگر پوست صورت شما چرب است برای بستن منافذ از آب سرد یا یخ کمک بگیرید و آن‌ها را به صورت ماسک بر روی پوست صورت خود بگذارید.
  • پس از این که منافذ باز پوستتان با استفاده از بخور سرد و یا یخ بسته شد از یک لوسیون، آبرسان یا کرم مرطوب‌کننده برای پوست صورتتان استفاده کنید تا پوست صورتتان خشک نشود.

انواع روش‌های بخور صورت

بخور صورت به شکل گرم بسیار راحت است اما برای بخور سرد بهتر است دستگاه بخور سرد را تهیه کنید. در این بخش از مطلب انواع روش‌هایی که برای بخور صورت در اختیار دارید را برایتان توضیح خواهیم داد.

۱. بخور گرم با ظرف آب جوش

 

راحت‌ترین و در دسترس‌ترین بخورها، بخور با بخار آب است که آن بخور را می‌توان همیشه و در هر جایی انجام داد. داخل ظرفی آب ریخته، اجازه بدهید جوش بیاید. حوله‌ای را بر روی سر بیندازید و صورت را در مقابل بخار نگه دارید. بخار باید گرم و ملایم و آرام‌بخش به صورت شما برسد نه اینکه خیلی داغ و غیر قابل تحمل باشد. میتوانید انواع عصاره‌ها یا گیاهان مفید برای پوست صورتتان را هم به آب اضافه کنید.

۲. بخور گرم با حوله

 

 

آب جوش را در ظرفی ریخته و یک حوله دست و صورت را در آن خیس کنید و سپس بفشارید تا آب اضافی خارج شده و حوله نم‌دار شود. به یک صندلی راحت تکیه داده و یا دراز بکشید. سپس حوله را روی صورت خود قرار دهید. گوشه‌های حوله را به طرف بالا جمع کرده و در مرکز پیشانی به یکدیگر برسانید. محل قرارگیری حوله را طوری روی صورت خود تنظیم کنید که تمام صورت به همراه چشم‌ها (البته به غیر از بینی) را کاملاً بپوشاند و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت کنید.

۳. استفاده از دستگاه‌های برقی بخور برای بخور گرم و یا سرد صورت

 

 

و اما استفاده از دستگاه های بخارساز کار شما را بسیار راحت تر می‌کنند. در این صورت احتیاجی به جوشاندن آب ندارید و تنها کافیست که در دستگاهتان آب بریزید و بر حسب نوع دستگاه بخور گرم یا سرد را دریافت کنید.

 

انواع دستگاه‌های بخور صورت

و اما دستگاه‌های بخور چطور کار می کنند و چه انواعی دارند؟ در این بخش از مطلب انواع دستگاه‌های بخور سرد و گرم و نحوه‌ی کارکرد آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دستگاه‌های بخور گرم

 

 

در این مدل، بخور حاصل، دمای بالاتری نسبت به دمای محیط دارد. این ویژگی علاوه بر تأمین رطوبت می‌تواند سبب گرم کردن فضای اتاق یا محل کار نیز شود. دستگاه بخور گرم دارای دو نوع تبخیری و اولتراسونیک است.

در بخور گرم تبخیری آب به جوش آمده و تبخیر می‌شود. این بخار حاصل از تبخیر در محیط منتشر شده و سبب افزایش رطوبت می‌شود. در این نوع دستگاه بخار به دلیل آن که از اِلمنت هایی جهت گرم کردن آب و خروج بخار استفاده می‌شود. به آن دستگاه بخور گرم المنتی یا حمامی نیز گفته می‌شود.

دستگاه بخور گرم اولتراسونیک نیز از یک صفحه‌ی دیافراگمی تشکیل شده است. که با استفاده از فرکانس و سرعت بالا سبب جداسازی قطرات و ذرات آب و تولید توده‌ای مه مانند می‌شود. این قطرات در محیط پخش شده و سبب تأمین رطوبت مورد نیاز می‌شود.

دستگاه‌های بخور سرد

 

 

در دستگاه‌های بخور سرد، آب طی فرآیندهایی به شکل توده‌ای مه مانند و غبارگونه در می‌آید که سبب افزایش رطوبت هوا می‌شود. دستگاه بخور سرد اغلب در نوع تبخیری و التراسونیک قابل تهیه و خریداری است.

دستگاه بخور سرد تبخیری، آب را تبخیر نمی‌کند بلکه با توجه به مکانیسم خاص آن، آب را به شکل توده‌ای شبیه به مه درآورده و با چرخش آن در محیط سبب افزایش رطوبت می‌شود. در این دستگاه آب سرد به کمک یک فن به درون یک فیلتر هدایت شده و سپس در فضای اتاق، بخار سردی حاصل می‌شود. فیلتر موجود در این دستگاه فیتیله‌ای بوده و آلودگی‌ها و ناخالصی‌های آب را به خود جذب می‌کند.

یکی دیگر از انواع دستگاه بخور سرد، بخور اولتراسونیک است. در واقع این دستگاه، تکنولوژی جدیدتر و پیشرفته‌تری نسبت به نمونه‌های تبخیری دارد. ساز و کار این دستگاه بخور اولتراسونیک از صفحه ای دیافراگمی تشکیل شده که سرعت چرخش بسیار بالایی دارد.ذرات آب با قرارگیری بر روی این صفحه از هم شکسته و جداشده و این ذرات تشکیل توده‌ای ابرمانند و غبارگونه را می‌دهند. با انتشار این ذرات و مولکول‌ها در محیط، رطوبت محیط افزایش پیدا می‌کند.

سخن آخر

  • دستگاه بخور اولتراسونیک دو منظوره به دلیل آن که هر دو نوع بخور سرد و گرم را در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌تواند انتخابی مناسب و مقرون به صرفه برای تمامی فصول سال به شمار آید.
  • به غیر از اثرات زیبایی که بخور صورت در بر دارد، بخور دادن تأثیر به‌سزایی بر روی دستگاه تنفسی و پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مثل سینوزیت، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، برونشیت، سرفه‌های تشنجی، سیاه سرفه، عفونت‌های ریوی باکتریال و قارچی، آلرژی، زکام، میگرن و بی‌خوابی دارد؛ بنابراین شما با خرید دستگاه کارآمد بخور می‌توانید علاوه بر زیبایی و سلامت پوستتان ایمنی خود را در برابر بیماری‌ها بالا ببرید.
  • برای اینکه ببنید آیا می‌توانید مواد افزودنی به آب دستگاه بخور اضافه کنید یا نه بروشور دستگاهتان را مطالعه کنید.
  • اگر آکنه‌ی روزاسه (التهاب و قرمزی مزمن پوست) دارید، نباید صورت خود را بخور گرم دهید. گرما رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و قرمزی پوست را افزایش می‌دهد. در این صورت بخور سرد برای شما مناسب است و می‌تواند التهاب صورتتان را هم کاهش دهد.
  • خوب است که بعد از بخور صورت، یک لیوان آب پرتقال یا توت‌فرنگی بنوشید؛ زیرا این دو میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین C هستند و سبب فعالیت بیشتر بدن برای ساختن کلاژن شده و به پوست شما لطافت، شادابی و طراوت را هم هدیه می‌دهند.

 

منابع: specialistsindermatologybebeautiful

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید