راهنمای جامع کانتور بینی و صورت؛ انواع کانتور و آموزش استفاده از آن

آیا تاکنون کلمه‌ی «کانتور» به گوشتان خورده است؟ کانتور یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی و زیبایی است که بسیاری از بانوان و یا حتی آقایان هم از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند چهره‌ی خود را زیباتر به نظر برسانند. آنچه که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، کانتور بینی و صورت است؛ اینکه چگونه ظاهر بینی و صورت را بدون عمل جراحی و با چند حرکت ساده متفاوت‌تر و زیباتر کنیم. با ما همراه باشید.

کانتور چیست؟

کانتور همانطور که گفته شده، یک نوع لوازم آرایشی محسوب می‌شود که افراد مختلف از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند با ایجاد سایه روشن روی پوست، آن را زیباتر جلوه دهند. این روزها در بسیاری از سالن‌های آرایشی و زیبایی می‌بینیم که از کانتور برای زیباسازی چهره‌ی افراد مختلف استفاده می‌شود و به خاطر تأثیر شگفت‌انگیزی هم که در ظاهر دارد، بسیار مورد استقبال زیباجویان واقع شده است. کانتور اگرچه چیز جدیدی نیست و معمولا در صنعت سینما برای گریم بازیگران از آن استفاده می‌شده اما در مقایسه با بسیاری از لوازم آرایشی دیگر یک ابزار به روز محسوب می‌شود.

مثل تمام لوازم آرایشی دیگر، کانتور کمک می‌کند صورت شما بدون عیب به نظر برسد. البته با این تفاوت که اثر آن به لطف ایجاد جلوه‌های سایه روشن واقعا چشمگیر است. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از این محصول، فرم جدیدی به بینی خود بدهید و کاری کنید یک بینی گوشتی و نسبتا بزرگ، یک بینی کوچک و زیبا به نظر برسد. یا استخوان‌های نواحی فک و صورت را به گونه‌ای آرایش کنید که زیباتر از حالت عادی شوند.

معمولا افرادی که به صورت حرفه‌ای در رشته‌های آرایشگری فعالیت می‌کنند می‌دانند که کانتور باید با نوع پوست هم سازگاری داشته باشد. مثلا شما نباید کانتوری را که برای پوست چرب درست شده برای پوست خشک خود استفاده کنید و برعکس. همچنین هنگام خرید باید دقت کنید که کانتور دو الی سه درجه از پوست شما تیره‌تر باشد تا بتوانید حالت سایه روشن را به خوبی روی پوست خود ایجاد کنید. در غیر این صورت تفاوت خیلی خود را نشان نمی‌دهد. هرچند وقتی به آرایشگر مراجعه کنید، او می‌داند باید چه کانتوری را برای زیباتر شدن حالت صورت شما انتخاب کند.

کانتور بینی که در واقع موضوع اصلی بحث ما در این مطلب است به افراد کمک می‌کند تا شکل بینی خود را به گونه‌ای تغییر دهند که به بهترین شکل ممکن با صورت آن‌ها همخوانی داشته باشد. موضوعی که می‌تواند در یک مهمانی یا یک جشن، اعتماد به نفس آن‌ها را دو چندان کند. بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین باشد.

تفاوت کانتور با هایلایتر در چیست؟

 

 

برای برخی از افراد، بین کانتور و هایلایتر تفاوتی وجود ندارد. اما در حقیقت این دو ابزار آرایشی با هم متفاوت هستند. شما معمولا به همراه کانتور باید از هایلایتر یا کانسیلر استفاده کنید تا بتوانید زاویه‌ی بهتر و زیباتری به بینی یا صورت خود بدهید. تفاوت بین هایلایتر و کانتور هم دقیقا به کاربرد آن‌ها بر می‌گردد؛ هایلایت به معنای برجسته‌تر کردن است و در آرایش هم هایلایت کردن به معنای برجسته کردن قابلیتی از صورت است که در حالت عادی هم زیبا به نظر می‌رسد. آرایشگر فقط سعی می‌کند با هایلایتر، این قابلیت را بیشتر در معرض دید قرار دهد؛ مثلا گونه‌های برآمده.

کانتور اما ابزاری است که از آن استفاده می‌شود تا بتوان عیب و نقص صورت را پوشاند. تفاوت دوم به نوع رنگ آن‌ها بر می‌گردد. مثلا شما از هایلایتری باید استفاده کنید که دو الی سه درجه (بسته به تشخیص آرایشگر) از پوست شما روشن‌تر باشد تا بتواند نقاط مثبت صورت شما را برجسته‌تر نشان دهد اما وقتی نوبت به کانتور می‌رسد، شما همیشه باید رنگی را انتخاب کنید که به همین میزان از پوستتان تیره‌تر است تا بتواند نقص‌ها را بهتر پنهان کند. همچنین بین کانتورهای براق و مات سعی کنید نمونه‌های مات را انتخاب کنید تا جلوه‌ی زیباتری را روی پوست شما ایجاد کند. به جای کانتور براق می‌توانید از همان هایلایتر استفاده کنید اما توجه داشته باشید هرچه کانتور مات‌تر باشد، پوست را طبیعی‌تر نشان می‌دهد.

انواع کانتور برای بینی و صورت

 

ه صورت کلی سه نوع کانتور را می‌توانید در بازار بیابید؛ کرمی، پودری، مایع. در واقع دسته‌بندی کانتور درست مثل رژ گونه است که در یک مطلب دیگر به صورت کاملا مفصل به آن پرداخته‌ایم. اگرچه در هر سه حالت شما باز هم می‌توانید به هدفی که مد نظر دارید برسید اما با این حال اگر می‌خواهید خودتان فرایند کانتورینگ را انجام دهید و از قضا مبتدی هم هستید، پیشنهاد ما این است که از نمونه‌های پودری استفاده کنید چرا که اعمال آن روی صورت به مراتب راحت‌تر از دو نوع کانتور دیگر است. همچنین استفاده از کانتور مدادی هم می‌تواند فرایند کانتورینگ را بسیار برایتان راحت‌تر کند. زمانی که توانستید در این زمینه تجربه‌ی لازم را کسب کنید می‌توانید به سراغ کانتورهای کرمی یا مایع هم بروید.

بهترین کانتور برای پوست کدام است؟

پاسخ به این پرسش کمی سخت است چرا که در درجه‌ی نخست باید ببینید خودتان چه نوع پوستی دارید. پوست هم معمولا یا خشک است، یا چرب و یا معمولی. برای پوست‌های معمولی تقریبا می‌توان گفت هر نوع کانتوری جواب می‌دهد اما برای پوست‌های چرب و خشک داستان کمی فرق دارد. همچنین مهم است پوست صورت شما چه رنگی باشد؛ چرا که انتخاب کانتور مستقیما به رنگ پوست ارتباط دارد ولی به طور کلی باید از آن تیره‌تر باشد. بنابراین همیشه یک پالت کانتور را قبل از خرید به دقت بررسی کنید و ببینید کدام رنگ به پوست شما بیشتر می‌آید و آن را زیباتر می‌کند.

همچنین پوست سرد و گرم هم باید ملاک قرار داده شود. برای مثال اگر پوست شما گرم است، بهتر است رنگ کانتور هم گرم‌تر باشد تا صورت شما را شاداب‌تر نشان دهد. اگر هم پوست شما سرد است، کانتورهایی با رنگ سرد بهتر و مناسب‌تر هستند. برای تشخیص گرمی یا سردی پوست کافی است خود را درون آیینه ببینید؛ اگر رنگ پوست بیشتر به زردی تمایل داشت، پوست گرم است اما اگر این رنگ مایل به صورتی بود، پوست سرد است.

چگونه صورت را کانتور کنیم؟

 

یکی از پرسش‌های مهمی که بسیاری از افراد ممکن است با آن مواجه شوند این است که چگونه صورت را کانتور کنیم تا به زیباترین حالت ممکن خود برسد؟ این پرسش را نمی‌توان خیلی راحت پاسخ داد چرا که اشکال مختلف صورت، کانتور متفاوتی را طلب می‌کنند و نمی‌توان برای تمام انواع صورت یک نوع دستور را تجویز کرد. اگر نزد یک آرایشگر حرفه‌ای بروید، او با تشخیص نوع صورت شما بهترین کانتور را پیشنهاد می‌کند، اما اگر خودتان می‌خواهید صورتتان را کانتور کنید باید در ابتدا بدانید فرم صورت شما چگونه است و سپس به انجام این کار اقدام کنید. انواع مختلف صورت و نحوه‌ی انجام کانتورینگ آن‌ها به شرح زیر است:

  • کانتوریتگ صورت بیضی شکل: در این نوع فرم صورت باید گونه و طرفین پیشانی را تیره و مرکز پیشانی، مرکز بینی و مرکز چانه را هایلایت کنید.
  • کانتورینگ صورت مستطیلی دورگردبرای کانتور کردن این نوع فرم صورت کافی است گونه‌ها را تیره کنید. سپس چانه، زیر چشم، مرکز بینی و مرکز پیشانی را هایلایت کنید.
  • کانتورینگ صورت گرد: در این نوع کانتورینگ بهتر است ابتدا فک، گردن و کنار شقیقه را اندکی تیره کنید و سپس پیشانی، چانه، زیر چشم و وسط بینی را روشن کنید. بدین ترتیب صورت شما بسیار جذاب‌تر به نظر می‌رسد.
  • کانتورینگ صورت لوزی شکل: اگر فرم صورت شما لوزی شکل است، زیر گونه‌ها و گوشه‌های قسمت بالایی پیشانی را اندکی تیره کنید. سپس بالای گونه، چانه و مرکز-بالای پیشانی را هایلایت کنید.
  • کانتورینگ صورت قلبی: برای کانتور این نوع صورت باید گونه‌ها و طرفین پیشانی را تیره و زیر چشم، مرکز پیشانی، مرکز بینی و چانه را هایلایت کنید.
  • کانتورینگ صورت مربعی شکل: کانتورینگ صورت مربعی اندکی سخت است. باید قسمت پایین گونه‌ها را تا تقریبا زیر گوش و همچنین طرفین پیشانی را تیره و مرکز پیشانی، زیر چشم، مرکز بینی و چانه را هایلایت کنید.
  • کانتورینگ صورت‌های هفت ضلعی: برای کانتور صورت‌هایی که شکل شش ضلعی دارند اصلا نیازی به طی کردن مراحل پیچیده و سخت نخواهید داشت. کافی است پایین گونه‌ها را تیره، و بالای پیشانی را در قسمت مرکز، مرکز بینی و اندکی از چانه را هایلایت کنید.
  • کانتورینگ صورت مثلثی: برای کانتور صورت مثلثی باید دو طرف پیشانی و گونه را تیره و مرکز بینی و چانه را هایلایت کنید. توجه داشته باشید خط هایلایت چانه باید تا زیر قسمت تیره‌ی کانتور روی گونه‌ها برسد.
  • کانتورینگ صورت مستطیلی: برای کانتور صورت مستطیلی نیازی به هایلایت کردن نقاط خاصی نیست. فقط کافی است طرفین پیشانی و قسمت پایینی گونه‌ها را تیره و مرکز بینی را هم هایلایت کنید.

برای کانتور بینی و صورت از چه برسی باید استفاده کرد؟

این پرسش هم پاسخ ثابتی ندارد. بستگی دارد شما چه قسمت از بدن خود را می‌خواهید کانتور کنید. طبیعتا اگر این قسمت از بدن زیر چشم باشد، باید حتما از برس سایه چشم استفاده شود. همچنین برای کانتور بینی هم باید یک براش بسیار باریک‌تر را انتخاب کنید که بتوانید با تسلط بیشتری روی بینی خود سایه بیندازید. برای محو کردن کانتور هم می‌توانید از برس سر کج یا برس رژ گونه استفاده کنید که عملکرد بسیار خوبی برای این منظور دارند.

 

 

اما می‌پردازیم به مهم‌ترین بخش این مطلب یعنی کانتور بینی. تا به اینجای کار با این آشنا شده‌ایم که کانتور چیست، چه کاربردی دارد، فرق آن با هایلایتر چیست و چرا باید از آن استفاده کرد و در انتخاب یک کانتور خوب باید به چه چیزی دقت کرد. حالا می‌پردازیم به این موضوع که چگونه بینی را کانتور کنیم تا کوچک‌تر، کشیده‌تر، پهن‌تر و یا به صورت کلی از بینی که خودمان داریم متفاوت‌تر و زیباتر به نظر برسد.

بینی‌ها به صورت کلی دو نوع مختلف دارند که عبارت‌اند از: بینی گوشتی و پنل و بینی استخوانی یا قوزدار. طبیعتا وقتی قرار باشد شما این دو بینی را کانتور کنید، نیاز است تا بینی گوشتی را کمی باریک‌تر و بینی استخوانی یا قوز دار را کمی صاف‌تر نشان دهید. در نتیجه عملیات کانتورینگ روی آن‌ها متفاوت است. در ادامه به طور کاملا مفصل به نحوه‌ی کانتورینگ بینی گوشتی و قوز دار می‌پردازیم.

البته به صورت کلی می‌توانید تصویر بالا را هم ملاک کانتور بینی خود قرار دهید. فقط کافی است ببینید بینی شما از کدام نوع است و سپس متناسب با آن، کانتور بینی را هم آغاز کنید. البته توجه داشته باشید همیشه برای کوچک‌تر یا بزرگ‌تر نشان دادن بینی و یا به طور کلی برطرف کردن نقص‌های آن نباید فقط بینی را آرایش کرد. گاهی اوقات نیاز است تا گونه‌ها، لب، چشم و سایر بخش‌های صورت هم تا حدودی آرایش داشته باشند تا با بینی به هماهنگی کاملی برسند.

کانتور بینی گوشتی و پهن

 

کانتورینگ بینی‌های گوشتی و پهن چیزی نیست که فقط مختص خانم‌ها باشد. حتی آقایان هم می‌توانند برای رفتن به مجالس و مراسم مختلف از این تکنیک برای بهتر و زیباتر شدن بینی خود استفاده کنند. بینی‌های گوشتی اگر صاف باشند، کانتور باید به گونه‌ای باشد که آن را کوچک‌تر و باریک‌تر از حد معمول نشان دهد. توجه داشته باشید کانتورینگ یک نوع آرایش است که بینی شما را به صورت موقت و آن هم به ظاهر کوچک نشان می‌دهد. بنابراین تصور نکنید می‌توان با این روش نیاز به جراحی بینی را برطرف کرد.

 

برای کانتور بینی گوشتی و پهن به چه چیزهایی نیاز است؟‌‌‌‌‌

برای اینکه بتوانید بینی گوشتی را به راحتی کانتور کنید نیاز است یک سری لوازم هم دم دست خود داشته باشید. از جمله این موارد می‌توان به برش آرایشی اشاره کرد که به سه نوع آن نیاز خواهید داشت؛ دو قلم کوچک با نرمی متوسط و یک قلم متوسط با موهای نرم. همچنین یک پرایمر هم نیاز است تا قبل از انجام کانتورینگ به نواحی مختلف صورت نظیر پشت پلک، زیر ابروها، زیر چشم و البته بینی بزنید. پرایمر با پوشاندن لک و جای جوش و همچنین بستن منافذ پوستی و براق صورت باعث می‌شود آرایش ماندگاری بسیار بالاتری داشته باشد. در نهایت به یک پالت با فاندیشن‌های تیره و روشن نیاز خواهید داشت تا بتوانید هر قسمتی را که می‌خواهید روشن و قسمت دیگر را تیره کنید. همچنین انتخاب رنگ و نوع کانتور هم کاملا به نوع و رنگ پوست شما بستگی دارد.

  • ابتدا پرایمر را خوب روی سطوح مورد نظر صورت زده و تقریبا ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید فرایند را آغاز کنید.
  • ابتدا قلم با سری کوچک را برداشته و با استفاده از کرم پودر یا فاندیشن تیره، از بالای دو طرف بینی یک خط صاف بکشید و تا بالای نوک بینی آن را ادامه دهید. توجه داشته باشید این مراحل باید با ظرافت زیادی همراه باشد تا توازن بینی بعد از آرایش به هم نخورد.
  • در اینجا باید دو نکته را در نظر بگیرید. اگر بینی شما سر بالا و با پره‌های کوچک است، نیاز به کانتور خاصی نخواهید داشت. اما اگر بینی شما پره‌های بزرگی دارد و نوک آن هم افتاده است، پیشنهاد می‌شود کانتوری را که تا بالای نوک بینی آورده‌اید به سمت راست و چپ و بالای حفره‌ها ادامه دهید و زیر نوک بینی را هم به شکل حرف V نسبتا پهن، تیره کنید.
  • حالا به سراغ هایلایتر رفته و روی پنل بینی، یعنی دقیقا بین دو بخش تیره، تا روی نوک بینی را هایلایت کنید. این کار هم باید با قلم کوچکی صورت بگیرد.
  • حالا با رنگ روشن، اطراف بینی را به گونه‌ای که رنگ روشن وارد محدوده‌ی رنگ تیره نشود، رنگ بزنید. براش با سری بزرگ می‌تواند در این قسمت کارساز باشد.
  • بعد از اینکه خطوط یاد شده را روی بینی خود ایجاد کردید، باید با استفاده از یک پد، آن‌ها را کاملا پاک کنید تا ظاهر بینی طبیعی شود.

کانتور بینی قوزدار

 

 

بینی قوزدار در مقایسه با بینی گوشتی ایراد واضح بیشتری دارد. بینی گوشتی معمولا فقط پهن است که با اندکی سایه‌زنی می‌توان آن را باریک‌تر به نظر رساند اما بینی‌های قوزدار باید با ظرافت و دقت بیشتری سایه‌زنی شوند تا در واقع برای افراد دیگر یک خطای دید به وجود بیاید. برای آرایش بینی قوزدار یا به صورت کلی هر بینی که طراحی نامتناسبی دارد، باید در ابتدا کاری کنید که از مرکز توجه خارج شود. برای مثال کارهای زیر را انجام دهید:

  • چشم‌ها را به گونه‌ای آرایش کنید که اندکی درخشنده‌تر از سایر بخش‌های بالایی صورت به نظر برسند و در واقع در توجه قرار بگیرند. البته آرایش چشم نباید بیش از حد توی چشم باشد چون این موضوع به خودی خود می‌تواند تأثیر منفی روی زیبایی چهره داشته باشد. یک آرایش طبیعی اما جذاب و دلنشین که توجه را جلب کند.
  • همچنین می‌توانید گونه‌های خود را با هایلایتر و کانتور، برجسته‌تر نشان دهید. مثلا روی گونه‌ها را هایلایت ولی زیر استخوان گونه را کانتور کنید. همچنین می‌توانید از یک رژگونه‌ی برنزه کرمی هم استفاده کنید تا گونه برآمده‌تر به نظر برسد و در نتیجه ضعف بینی خود را کمتر نشان دهد.
  • برای از بین بردن قوز بینی هم کافی است در ابتدا دو خط در طرفین بینی ایجاد کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که بینی‌های قوزدار معمولا باریک هم هستند و در نتیجه خطوط طرفین آن‌ها در حالت عادی به هم نزدیک می‌شوند. بنابراین بهتر است خطوط را تا جایی که می‌توانید از هم دور کنید.
  • وسط بینی را با یک رنگ روشن‌تر از پوست خود هایلایت کنید.
  • توجه داشته باشید رنگ‌های تیره کمک می‌کنند بینی کوچک‌تر و رنگ‌های روشن هم باعث می‌شوند بینی بزرگ‌تر و کشیده‌تر به نظر برسد. بنابراین هنگام ایجاد سایه دقت داشته باشید فرم بینی ناقص نشود و در صورت لزوم حتما از یک آرایشگر حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • زیر بینی را از قسمت پایین به بالا اندکی روشن کنید و برای روی بینی و تیغه‌ها هم از رنگ نسبتا روشن استفاده کنید. اگر قوز بینی زیاد است باید بالا و پایین قوز را رنگ روشن بزنید و آن را به اطراف خارج از قوز پخش کنید. اگر هم قوز بینی کم است، بهتر است روی آن یک لکه تیره ایجاد کرده و آن را در همان قسمت پخش کنید.
  • اگر هم بینی شما علاوه بر قوز دار بودن، کوتاه هم است و می‌خواهید آن را کشیده‌تر کنید، باید از زیر ابرو، دو پرانتز معکوس به فاصله‌ی یک تا دو سانتی‌متر ایجاد کنید و تا پایین بینی ادامه دهید. اگر بینی به راست منحرف شده، خط طرف راست باید به چپ متمایل شود و برعکس. وسط دو خط را هم باید هایلایت کنید. حالا آن‌ها را محو کنید اما مراقب باشید که خط‌های کشیده شده از بین نروند.
  • اگر بینی شما سر پایین است و می‌خواهید آن را سربالاتر کنید، پیشنهاد می‌شود اندکی نوک آن را هایلایت کنید (ترجیحا قرمز).
  • برای اینکه بینی قوزدار را کوتاه‌تر کنید می‌توانید از قسمت غده‌های اشکی چشم دو خط موازی روی تیغه‌ی بینی ایجاد و ان‌ها را در قسمت انتهایی بینی به هم متصل کنید. بین این دو خط را هم می‌توانید هایلایت کنید.
  • اگر هم تمایل دارید پره‌ها درشت‌تر به نظر برسند، می‌توانید پشت پره‌ها و سوراخ بینی را انکی تیره و روی پره را هم هایلایت کنید.

در پایان

در این مطلب به بررسی انواع کانتور موجود در بازار، کاربرد آن در صنعت آرایشگری و همچنین نحوه‌ی استفاده از آن برای انواع صورت‌ها، پوست‌ها و بینی‌ها اشاره شده است. توجه داشته باشید هنگام خرید کانتور یک سری از فاکتورها نظیر رنگ و نوع پوست اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که اگر در این زمینه دقت به خرج ندهید شاید پوست شما به یک کانتور خاص حساسیت نشان دهد و نتیجه‌ی دلخواه شما حاصل نشود. همچنین توصیه می‌شود در ابتدا کانتور را زیر نظر یک آرایشگر حرفه‌ای انجام دهید و بعد از مدتی که به انجام آن مسلط شدید می‌توانید با خرید کیت‌های ارزان‌قیمت‌تر، این کار را تمرین کنید.

 

منابع: ByrdieSugarCosmetics

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید