اینفلوئنسر کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این روزها عده زیادی از مردم به هرکسی که در شبکه های اجتماعی دنبال کننده زیادی داشته باشد، اینفلوئنسر گفته می شود و بلاگر را هم به عنوان مترادفی برای همان در نظر می گیرند. افرادی که کمی خود را مطلع تر می دانند با ترجمه کلمه اینفلوئنسر به "تاثیر گذار"؛ می گویند که او کسی است که بر مخاطبان خود تاثیرگذار باشد؛ و باز هم بلاگر را مترادف آن می دانند و می گویند قدیم ها که شبکه های اجتماعی  نبود بلاگرها بودند که در وبسایت ها و وبلاگ ها تولید محتوا می کردند و الان با شرایط جدید و حضور شبکه های اجتماعی تبدیل به اینفلوئنسر شده اند.

اما اینطور نیست.

اول به دسته بندی اینفلوئنسر می پردازیم و شرایط و ویژگی  هایی که هر یک دارند:

اینفلوئنسرها به سه دسته کلی تقسیم می شوند که دو دسته اول بر اساس تعداد فالوور شکل گرفته اند. تعداد این دنبال کننده ها می تواند از حدود 1000 تا چند میلیون باشد. اما نکته اینجاست که لزوما تعداد زیاد دنبال کننده ها ویژگی مثبتی نیست. اگر از دنبال کننده های فیک بگذریم. تعداد کم یا زیاد بودن آ«ها مزایا و کارکرد خود را دارد.

1- اگر تعداد دنبال کننده ها 1000 یا چندهزار نفر باشد، به آنها میکرواینفلوئنسر (Micro Influencer) می گویند.

میکرو اینفلوئنسر به افراد معروفی گفته می‌شود که هزاران یا ده‌ها هزار فالوور دارند. این افراد به تولید محتوای مخصوص خودشان می‌پردازند و با مخاطبین‌شان از طریق پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مختلف، بلاگ‌ها و وبسایت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

به دلیل تعداد فالوورها و نوع محتوایی که منتشر می‌کنند، اینگیجمنت (تعامل کاربران با صفحه آن‌ها) بالایی دارند. تعداد فالوورهایی که دارند (که در مقابل سلبریتی‌های میلیونی کم است)، باعث می‌شود که ارتباط نزدیک‌تر و بهتری با مخاطبین هدف خود برقرار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که کسب و کارهای بسیاری مشتاق کار کردن با آن‌ها شود.

2- اگر  تعداد دنبال کننده ها چندصد هزار و یا میلیونی باشد، به آنها اینفلوئنسرهای سلبریتی می گویند. 

اینفلوئنسرهای سلبریتی تعداد فالوورهای بسیار بالایی (معمولاً میلیون‌ها فالوور) دارند. این افراد در صنایع مختلفی شناخته شده و محبوب هستند. افراد زیادی آن‌ها را می‌شناسند، در نتیجه پتانسیل تاثیرگذاری برروی مخاطبین هدف خود را به مقدار بسیار زیادی دارند.

سودی که سلبریتی‌ها به کسب و کارها می‌رسانند، از طریق نشان دادن برند آن‌ها و معرفی آن در مقابل چندین میلیون مخاطب است که باعث افزایش آگاهی از برند کسب و کارها می‌شود. مثلاً برخی از این افراد سفیر برندها می‌شوند.

3- گروه دیگری از اینفلوئنسرها هستند که با توجه به دنبال کننده هایشان دسته بندی نمی شوند بلکه ملاک اصلی، تخصصشان می باشد و به آنها  KOL یا Key Opinion Leader یا رهبران می گویند.

KOLها یا رهبران فکری به افرادی می‌گویند که در زمینه‌ای خاص تخصص و تبحر خاصی دارند و افراد زیادی به واسطه علم و دانایی آن افراد در زمینه مشخص، به آن‌ها اعتماد می‌کنند. کسب و کارهایی که در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از KOLهای مرتبط با زمینه کاری‌شان برای تبلیغات و بازاریابی محصولاتشان استفاده کنند.

و اما ویژگی هایی که داشتن همه آن ها برای اینفلوئنسر شدن الزامی  است. یعنی اگر تنها یکی از ویژگی های زیر را  نیافتیم باید نام دیگری مثل سلبریتی اینترنتی یا هر چیز دیگری به جز اینفلوئنسر بر آن بگذاریم.

این ویژگی ها عبارتند از:

1. دنبال کننده واقعی

این دنبال کننده ها می توانند از حدود 1000 تا ده ها هزار و میلیون ها باشد. آنچه مهم است نرخ تعامل بالا با دنبال کننده ها است. بدیهی است در صورت اینکه دنبال کننده های کمی داشتیم، بایستی با اکثر آنها تعامل خوبی ایجاد نماییم و طبیعتا این نرخ تعامل با افزایش دنبال کننده ها کاهش می یابد.

2. صداقت

برند مجموعه ای از تعهدات است و بدون صداقت نمی توان برندی ساخت. از سویی عدم صداقت قطعا میزان تاثیرگذاری را کاهش می  دهد. تا جایی که دیگر نمی توان به آن شخص علی رغم دنبال کننده ها و شهرت زیاد، اینفلوئنسر گفت. این صداقت طیف وسیعی دارد از معرفی خود گرفته تا تبلیغات و ... . 

3. دارای برند مشخص(Brand Personality)

در ترجمه نوشتم برند مشخص تا ترجمه زیباتر شود ولی ترجمه کلمه به کلمه می شود شخصیت برند. 

شخصیت برند آن جنبه از  برند است که باعث ارتباط احساسی،تفاهم و همزاد پنداری با مخطبان می شود. 

یک اینفلوئنسر بایستی سعی کند تا حد زیادی اطلاعات مناسبی از خود، تفکر و فلسفه خود در اختیار مخاطبانش قرار دهد تا مخصوصا در شرایط اجتماعی مختلف نظیر مسائل فرهنگی، سیاسی و ... مورد قضاوت قرار نگیرد.

3. مسئولیت اجتماعی

جامعه برای اینفلوئنسر مثل آب است برای شناگر. بی شک آنها بایستی یک کنشگر اجتماعی باشند؛ حداقل در یک موضوع خاص مثل محیط زیست، حمایت از حقوق کودکان و ... . 

4. شایستگی

اینفلوئنسرها در یک موضوع خاص بایستی اقدام به تولید محتوا، آموزش و اطلاع رسانی نمایند. تخصص یا داشتن یک ویژگی خاص یا شایستگی محوری برای این امر، ضروری است. 

5. خلاقیت در تولید محتوا

اگر شخصی دنبال کننده زیادی داشته باشد ولی همه مطالبش کپی، دسته دوم و تبلیغاتی باشند، اینفلوئنسر نیست. آنها حرف برای گفتن دارند و با خلاقیت اقدام به تولید محتوای جذاب و اثرگذار می کنند.

احتمالا با مطالعه مطالب فوق دیگر عنوان اینفلوئنسر را در ذهن خود از خیلی ها بردارید و اگر میخواهید یک اینفلوئنسر واقعی و اثرگذار و قدرتمند باشید، مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.

میثم علیرضایی

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید