اسکین فستینگ چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

اسکین فستینگ (Skin fasting) روندی رو به رشد در چند سال اخیر و نسخه‌ای منحصربه‌فرد برای پاکسازی و بازسازی پوست است. برای بسیاری از ما، روند مراقبت از پوست یک فرآیند چندین مرحله‌ای است که از صبح شروع می‌شود و تا شب ادامه دارد. بسیاری از متخصصان و پزشکان حوزه مراقبت از پوست، اسکین فستیگ را برای زمان دادن به پوست جهت بازیابی قدرت طبیعی خود توصیه می‌کنند. در ادامه به هرآنچه که باید درباره‌ی اسکین فستینگ و مزایای آن بدانید پرداختیم.

اسکین فستینگ چیست؟

اسکین فستینگ یا روزه گرفتن پوست به معنای استراحت دادن به پوست و زمان دادن به آن است تا بدون هجوم چندین ماده‌ی فعال و محصولات مراقبت از پوست، بتواند تنفس کند و تعادل خود را بازیابد. بسیاری از متخصصین پوست معتقدند که استفاده از محصولات کمتر می‌تواند به پوست کمک کند تا عملکرد طبیعی خود را بازیابد و احتمالاً سلامت کلی خود را بهبود بخشد.

پوست دارای یک سد طبیعی است که به حفظ رطوبت، تنظیم سطح PH و محافظت در برابر عوامل خارجی کمک می‌کند. اسکین فستینگ می‌تواند باعث تقویت و عملکرد بهینه این سد شود و این امکان را به پوست شما می‌دهد تا بدون کمک محصولات مراقبت از پوست، به طور طبیعی و همانطور که در نظر گرفته شده است عمل کند. این روش همچنین می‌تواند راه خوبی برای تشخیص محصولاتی باشد که باعث تحریک، بروز جوش یا سایر مشکلات پوستی می‌شوند.

چگونه روزه‌ی پوست بگیریم؟

در حالی که این مفهوم نسبتاً ساده است، اما روزه گرفتن پوست می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی افراد ترجیح می‌دهند به آرامی و کم کم محصولات مراقبت از پوست خود را برای مدتی حذف کنند. در حالی که برخی دیگر دوره روزه گرفتن پوست خود را با حذف یک‌باره و کامل تمام محصولات مراقبت از پوست شروع می‌کنند. این کار سبب می‌شود که خود سبوم یا همان چربی طبیعی پوست شما تعادل و محافظت از پوست را انجام دهد.

 

 

اسکین فستینگ برای چه کسانی مفید است؟

اسکین فستینگ برای هر فردی که در روتین روزانه مراقبت از پوست خود با مشکل مواجه شده باشد و نتیجه‌ی مطلوب مد نظر خود را دریافت نکرده باشد، مفید است. کسانی که حساسیت‌های پوستی دارند ممکن است از اسکین فستینگ سود بیشتری ببرند. با اسکین فستینگ آهسته می‌توانید با حذف یک محصول در یک دوره‌ی زمانی مشخص، محرک پوست خود را شناسایی کنید. زیرا این روش به پوست زمان می‌دهد تا با هیچ ماده‌ی فعالی که می‌تواند باعث التهاب شود تماس نداشته باشد. این به ویژه برای کسانی که بیشتر از حد معمول لک، خشکی یا سوزش را تجربه می‌کنند مفید است.

چه کسانی باید از اسکین فستینگ خودداری کنند؟

روزه گرفتن پوست برای کسانی که دارای بیماری و اختلالات شدید پوستی مانند اگزما، آکنه کنترل نشده، روزاسه، ملاسما و غیره هستند توصیه نمی‌شود. این افراد به طور دائم به محصولات موضعی و مواد فعال نیاز دارند تا این اختلالات پوستی به طور کامل برطرف شود. همچنین برای افرادی که مشکلات پوستی آن‌ها علت ریشه‌ای مانند هورمون‌ها یا ژنتیک داشته باشد، اسکین فستینگ توصیه نمی‌شود.

اسکین فستینگ تا چه مدت باید انجام شود؟

 

 

این دوره می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اما پوست در نهایت می‌تواند تحمل کند. این روش یک فرآیند یکسان نیست، و گوش دادن به پوست خود در زمان واقعی، بهترین راه برای تشخیص ادامه یا توقف روزه پوست است.

باید توجه داشته باشید که در طول اسکین فستینگ ممکن است در ابتدا پوست شما بسیار خشک یا بسیار چرب بنظر برسد و پوسته پوسته شدن یا جوش‌های بیشتر را تجربه کنید. این برای شروع کاملاً طبیعی است. پوست در حال تنظیم شدن است و با دادن زمان بیشتر و ادامه روزه گرفتن، به پوست خود اجازه می‌دهید تا PH خود را تنظیم کند. به مرور سد طبیعی پوست شما تقویت می‌شود و به حالت ایدئال خود بازمی‌گردد و شما متوجه خواهید شد که بدون دخالت هیچ ماده‌ای، پوستی تصفیه شده و درخشان بدست آورده‌اید.

سخن پایانی

اسکین فستینگ برای هر کسی که احساس می‌کند پوستش نیاز به بازسازی دارد یا در انتخاب بهترین محصول مراقبت از پوست گیج شده است، راه حلی کاربردی است. هر بار که یک محصول را حذف می‌کنید، درمی‌یابید که پوست شما چگونه واکنش نشان می‌دهد.

شما می‌توانید کشف کنید که پوست دقیقاً به چه محصولی نیاز دارد و چه چیزی برای آن اضافی است. اسکین فستینگ یک راه عالی برای آزمایش این است که آیا محصولات فعلی شما واقعاً برای پوست شما مفید هستند یا نه.

پس در دوره‌ی روزه گرفتن پوست، به نحوه واکنش پوست خود بسیار توجه کنید. پیش از شروع روزه پوست، اگر در سه روز گذشته از مواد فعال به‌ویژه رتینول استفاده کردید، باید به استفاده از کرم ضد آفتاب ادامه دهید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. همچنین مثل همیشه، اگر نگرانی یا شرایط پوستی خاصی دارید باید با یک متخصص مشورت کنید. پس از اتمام دوره‌ی روزه‌داری، همانطور که دوباره شروع به استفاده از محصولات مراقبت از پوست می‌کنید، می‌توانید آیتم‌های ضروری منحصربه‌فرد مراقبت از پوست خود را کشف کنید.

 

منبع: byrdie

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید