شست‌وشوی معکوس مو و مزایای آن

 

اگر موهای شما ظاهر مورد نظرتان را ندارند یا بیش از حد چرب و کم‌حجم به نظر می‌رسند، ممکن است نوع محصولاتی که برای شستن آن‌ها استفاده می‌کنید یا ترتیب استفاده از آن‌ها مقصر بروز این وضعیت باشد. در این شرایط بسیاری از افراد سعی می‌کنند نوع شامپو یا نرم‌کننده‌ی خود را تغییر دهند، اما بهتر است قبل از انجام این کار، شست‌وشوی معکوس مو را امتحان کنید.

روش شست‌وشوی معکوس یا استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما برای کسانی که موهای نازک و ظریفی دارند و به‌دنبال یک راه عالی برای تغذیه و مرطوب‌ کردن آن‌ها می‌گردند،‌ انتخاب خوبی محسوب می‌شود. اگر کنجکاو هستید که درباره‌ی این روش اطلاعات بیشتری کسب کنید، در این مقاله نحوه‌ی صحیح شست‌وشوی مو به روش معکوس و فواید و عوارض احتمالی آن را توضیح می‌دهیم:

مشکل روش سنتی شستن مو چیست؟

 

روش سنتی شستن مو هیچ ایرادی ندارد و تقریبا برای همه انواع مو، به‌خصوص موهای ضخیم، خشک و زبر مناسب است. با این حال، ممکن است برای موهای چرب و نازک گزینه‌ی ایدئالی محسوب نشود.

نرم‌کننده‌ها باعث سنگین شدن موهای نازک می‌شوند و آن‌ها را بیش از چرب می‌کنند. علاوه بر این، استفاده‌ی مکرر از این محصولات اغلب باعث تجمع محصول در پوست سر می‌شود. از سوی دیگر، حذف نرم‌کننده از روتین مراقبت از مو توصیه نمی‌شود، چون اکثر شامپوها چربی طبیعی مو و پوست سر را از بین می‌برند و موهای شما را خشک و وز می‌کنند. بنابراین برای رفع این مشکل باید به‌دنبال راه‌ حل دیگری بود که شست‌وشوی معکوس مو یکی از آن‌ها است.

شست‌وشوی معکوس مو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در این روش ابتدا باید از نرم‌کننده استفاده کنید و بعد از آن، موهای خود را با شامپو بشویید. با این کار نرم‌کننده یک لایه‌ی محافظ روی موهای شما ایجاد می‌کند، درنتیجه شامپو باعث پاکسازی ملایم‌تری می‌شود و موها نرم و ابریشمی باقی می‌مانند.

نحوه‌ی شست‌وشوی معکوس موها

 

 

برای شستن موها به روش معکوس، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • موهایتان را خیس کنید و روی آن‌ها نرم‌کننده بزنید. اجازه دهید نرم‌کننده ۱۰ دقیقه روی موها بماند.
  • موهای خود را با آب بشویید. نرم‌کننده را به‌طور کامل آبکشی نکنید.
  • موهایتان را شامپو بزنید. مقدار شامپویی که استفاده می‌کنید باید از حد معمول کمتر باشد.
  • شامپو را با آب خنک بشویید تا کوتیکول‌های مو (بیرونی‌ترین لایه‌های ساقه‌ی مو) بسته شوند.
  • موهای خود را در یک حوله بپیچید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس اجازه دهید در معرض هوا خشک شوند.
  • موهای خود را مثل همیشه شانه کنید و حالت بدهید.

آیا شست‌وشوی معکوس مو برای همه مناسب است؟

این روش شست‌وشو برای اکثر افراد گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. با این حال، کسانی که موهای نازک و چرب دارند بیشتر از دیگران از آن سود می‌برند. چون شست‌وشوی معکوس باعث آبرسانی عمیق موها و پف کردن آن‌ها می‌شود. بنابراین موها پرپشت‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند.

شست‌وشوی معکوس مو چه مزایایی دارد؟

استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو به دلایل متعدد می‌تواند برای موها مفید باشد. در ادامه به چند مزیت مهم این روش اشاره می‌کنیم:

  • باعث حجیم و پرپشت به نظر رسیدن موها می‌شود.
  • بدون اینکه باعث سنگین شدن موها شود می‌تواند آن‌ها را تغذیه کند و مرطوب نگه دارد.
  • موهای خشک و شکننده را نرم و ابریشمی می‌کند، بنابراین در حین استفاده از شامپو با مشکل گره خوردن آن‌ها مواجه نمی‌شوید.
  • برای مدت طولانی از تجمع چربی روی پوست سر جلوگیری می‌کند.
  • موها را برای مدت زمان طولانی‌تری تمیز نگه می‌دارد و نیاز به شست‌وشوی مکرر آن‌ها را از بین می‌برد.
  • از تجمع محصول روی موها و پوست سر جلوگیری می‌کند.
  • وز موها را از بین می‌برد و به شما اجازه می‌دهد که به‌راحتی موهایتان را بدون استفاده از هیچ محصولی حالت دهید.

برای اینکه از روش شست‌وشوی معکوس بیشترین بهره را ببرید، باید از نرم‌کننده و شامپویی استفاده کنید که مناسب موهای شما باشند. البته ممکن است در مراحل اولیه برای پیدا کردن بهترین محصولات به کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشید.

معایب استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو چیست؟

 

شستن موها به روش معکوس هیچ ضرر خاصی ندارد. اما ممکن است روی موهای ضخیم، خشن یا خیلی فر جواب ندهد و حتی باعث وز شدن آن‌ها شود. همچنین برای کسانی که از شامپوهای شفاف‌کننده‌ی قوی و حاوی سولفات استفاده می‌کنند، کارایی ندارد. چون این افراد بعد از شستن موهایشان با شامپو برای جلوگیری از خشک شدن آن‌ها به نرم‌کننده نیاز دارند. به همین دلیل، بسیاری از مردم بعد از شامپو کردن موها مجبور هستند از یک نرم‌کننده‌ی بعد از حمام (Leave-in conditioner) استفاده کنند.

علاوه بر این، مهم است که بدانید این روش شست‌وشو نمی‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند. شست‌وشوی معکوس باعث می‌شود موها پرپشت‌تر به نظر برسند، اما جایگزین درمان تخصصی ریزش مو نمی‌شود. بنابراین مراجعه به پزشک و مداخله‌ی زودهنگام برای افزایش واقعی تراکم مو یا پیشگیری از ریزش مو ضروری است.

پاسخ به چند سوال رایج درباره‌ی نحوه‌ی شست‌وشوی موها

 

آیا می‌توان از شامپو و نرم‌کننده به طور همزمان استفاده کرد؟

شامپوها و نرم‌کننده‌ها ۲ هدف متفاوت دارند. بنابراین استفاده از آن‌ها به‌طور همزمان توصیه نمی‌شود. موهای شما باید قبل یا بعد از استفاده از نرم‌کننده عاری از شامپو باشند.

آیا استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو، روغن طبیعی مو را از بین می‌برد؟

خیر. نرم‌کننده تارهای مو را عمیقا تغذیه می‌کند، در حالی که شامپو به حذف بقایای نرم‌کننده‌ی از روی موها کمک می‌کند و مانع تجمع چربی روی آن‌ها می‌شود.

 آیا شست‌وشوی معکوس مو به رفع مشکلات پوست سر کمک می‌کند؟

خیر، نرم‌کننده با پوست سر تماس پیدا نمی‌کند. بنابراین هیچ ارتباطی بین این روش شست‌وشو با مشکلات پوست سر وجود ندارد.

 آیا استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو باعث کاهش آسیب‌دیدگی مو می‌شود؟

بله، این روش شست‌وشو می‌تواند روند باز شدن گره‌های مو را آسان‌تر کند. علاوه بر این، به تغذیه و هیدراته نگه داشتن موها کمک می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها ظاهر سالم‌تری داشته باشند.

سخن پایانی

روش معمولی شستن مو که ابتدا از شامپو و سپس از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، برای اغلب افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال، شست‌وشوی معکوس یا استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو ممکن است برای موهای شما معجزه کند. این روش برای کسانی که موهای نازک و چرب دارند ایدئال است، اما به افراد با موهای ضخیم و زبر توصیه نمی‌شود.

از مزایای شست‌وشوی معکوس مو می‌توان به مرطوب کردن موها، پرپشت نشان دادن آن‌ها و جلوگیری از تجمع محصولات مختلف روی پوست سر اشاره کرد. بنابراین اگر می‌خواهید موهای درخشان و سالم داشته باشید، این روش ارزش امتحان کردن را دارد.

 

منابع: stylecrazebyrdie

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید