آیا واردات محصولات آرایشی و بهداشتی آزاد می شود؟

 

دبیرخانه شورای گفت‌وگو، رفع تدریجی منع واردات اقلام آرایشی و بهداشتی را دنبال می‌کند.

فردای اقتصاد: اعضای شورای گفت‌وگو با بررسی مشکلات مربوط به ممنوعیت واردات اقلام آرایشی و بهداشتی، مقرر کردند که با توجه به مکاتبه و اظهارنظر رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ناکارآمدی ممنوعیت واردات فراورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات در کشور و افزایش میزان قاچاق این محصولات و همچنین تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تحمیل هزینه‌های درمان به کشور در صورت قاچاق این کالاها و ورود محصولات تقلبی به بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ظرفیت ماده (۱۶) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و رعایت تبصره (۱) آن، نسبت به صدور مجوز واردات قانونی گروه‌های کالایی ۴ و ۲۷ به صورت بالک و کالاهای دارای استانداردهای بین المللی و تخصصی که مشابه ساخت داخلی هم ندارند، اقدام کند.

در این خصوص سقف میزان واردات مربوطه منوط به تعیین نحوه تامین ارز توسط بخش خصوصی (از محل تهاتر با ارز صادرکنندگان یا سایر منابع) و همچنین تعیین سقف ارز قابل تامین توسط بانک مرکزی خواهد بود. مطابق اعلام نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا یک ماه آینده در جلسه سران قوا این موضوع مطرح و مصوبه مربوطه دریافت و پس از درنظر گرفتن ملاحظات بانک مرکزی برای تامین ارز موردنیاز، این مسئله حل می‌شود. پیش‌بینی‌ این است که از ابتدای سال آینده این مشکل حل خواهد شد.

وزارت بهداشت و گمرک نیز آمادگی خود را برای اجرای این مصوبه اعلام کردند. در این رابطه بانک مرکزی نیز مشروط به رفع دغدغه‌های مربوط به تامین ارز، آمادگی خود را اعلام کرد. در نهایت مقرر شد لیستی از اقلام به همراه برآوردهای قیمتی تهیه و نظرات دستگاه‌های مربوط درباره آن گرفته شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد. از سوی دیگر، می‌توان لغو واردات برای اقلام مشخص شده را با تخصیص ۵۰میلیون دلار شروع کرد.

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید