آینده نزدیک با ربات های آرایشگر

در کتابی که به زودی منتشر می شود، با عنوان "ربات ها می آیند! آینده مشاغل در عصر اتوماسیون" نوشته آندرس اوپنهایمر، نویسنده نتایج مصاحبه هایش با متخصصان تکنولوژی را در ارتباط با آینده اتوماسیون بیان میکند، چهل و هفت درصد مشاغل موجود در معرض خطر منسوخ شدن توسط تغییرات فناوری در بیست سال آینده هستند که یکی از آنها آینده نزدیک با ربات های آرایشگر می باشد.

ما اغلب می شنویم که آرایشگران  از این تغییرات مصون هستند … اما آیا این حقیقت دارد ؟

برای نگاهی کارشناسانه و همیشه بصیر به اوضاع، به سراغ آنتونی ویتاکر، یک استایلیست و  مربی بین المللی، و نویسنده مشهوررفتیم.

سوال خبرنگار:

آیا ربات ها برای انجام کارهای آرایشگری می آیند؟ اگر چنین است، چرا؟ اگر نه، چرا؟

آنتونی ویتاکر: هوش مصنوعی روش انجام بسیاری از کارها و صنایع را تغییر می دهد و آرایشگری نیز از این تغییرات در امان نیست.سوال اصلی همیشه این است که “آیا ربات ها هرگز قادر به کوتاه کردن مو خواهند بود؟” به نظر من پاسخ این است، “مطمئناً ربات ها روزی قادر به اصلاح و کوتاهی موی انسان خواهند بود !”

عقیده من این است که اگر روبات ها قادر به انجام عمل جراحی باشند ، که این فناوری قطعاً وجود دارد پس امکان اصلاح موی سر را نیز خواهند داشت.  اما دلیل این که آرایشگران نباید احساس خطر کنند این است که از نظر اقتصادی و میزان سرمایه گذاری تولید این ربات ها برای انجام کوتاهی مو با توجه به درآمد کم شغل، صرفه اقتصادی نخواهد داشت. 

نقش انسان در آرایشگری قطعاً در حال تغییر است. مدتی است که سرشور های رباتیک در آرایشگاه های خاص  وجود دارد، در هتل ها رباتهایی  وجود دارند که کار پذیرش مهمان را انجام میدهند، ربات هایی که قهوه را در هتل ها تحویل می دهند وجود دارد، بنابراین اجتناب ناپذیر است که هوش مصنوعی جایی در صنعت سالن داشته باشد اما با هزینه بسیار.

هوش مصنوعی جایگزین انسان نخواهد شد، بلکه با هوشمند سازی و اطمینان بیشتر زیرساخت های تجاری که به آرایشگر اجازه می دهد تا بر روی نوآوری، خلاقیت و بهبود خدمات مشتری تمرکز کند، انسان را قادر می سازد تا کار خود را به طور کارآمدتری انجام دهد.

آیا “ربات ها” ظرفیت خلاقیت دارند؟ این استدلال همیشه این بوده است که خلاقیت از  تخیل نشات می گیرد، که قلب و روح شما بخشی از آن هستند و بنابراین رباتها قادر به فرآیند خلاقیت نیستند. اما به خاطر داشته باشید که یک قطعه هنری که توسط هوش مصنوعی خلق شده بود سال گذشته در حراج کریستی به قیمت 432،500 دلار فروخته شد. بنابراین ربات ها قطعاً می توانند برای رقابت با هنرمندان نیز بیایند!

تصور می کنم همه ما با استفاده از ربات های  هوش مصنوعی  در “فرمان های صوتی ” از طریق تلفن یا با استفاده از Siri یا Google Assist کار کرده ایم. این فناوری هوش مصنوعی به طرز چشمگیری بهبود یافته و همچنان ادامه خواهد داشت و اکنون در بسیاری از موارد اغلب از تعامل واقعی انسان قابل تشخیص نیست.

چالش اصلی این است که وقتی بدانیم که به جای یک انسان با یک ربات روبرو هستیم، هرگونه انرژی احساسی در قالب “حسن رفتار”  یا “همدلی”  را از دست خواهیم داد.

خبرنگار: چگونه آرایشگران می توانند امنیت شغل خود را در آینده حفظ کنند؟

آنتونی ویتاکر:  آنها باید از انرژی احساس که “ربات ها” نمی توانند آن  ارائه کنند استفاده کنند، آنها باید به دنبال فرصت هایی برای شخصی سازی بیشتر تجربه مشتری در هر مرحله از حضور مشتری در سالن باشند.

آرایشگران باید بر خلاقیت، شخصیت، توانایی سرگرم کردن مشتری خود متمرکز شوند و متناسب با طیف گسترده ای از احساسات که در روابط انسانی وجود دارد ، بینش و تعامل داشته باشند.

 

ترجمه مقاله از سایت MODERN SALON

 

 

 

 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید