موی فر به خنک نگه داشتن انسان کمک می کند:

 

نتایج یک پژوهش تازه نشان می دهد که موهای مجعد ممکن است برای محافظت از انسان های اولیه در برابر نور خورشید و همچنین حفظ ذخیره آب بدن، تکامل یافته باشد.

محققان شماری از دانشگاه ها، از جمله دانشگاه لافبورو در بریتانیا و دانشگاه ایالتی پن در آمریکا به دنبال این بودند تا دریابند که چگونه بافت های مختلف مو می تواند به تنظیم دمای بدن کمک کند.

آنها دریافتند که موهای مجعد، انسان را خنک نگه داشته و به ذخیره آب در بدن آنها کمک کرده است. این دو عامل به باور دانشمندان باعث رشد مغز انسان به اندازه امروزی آن شده است به این دلیل که انسان های اولیه در یکی از گرم ترین نقاط جهان زندگی می کردند.

نینا جابلونسکی، یکی از محققان دانشگاه ایالتی پن در این مورد بیشتر توضیح داده:" انسان ها در آفریقای استوایی تکامل یافته اند، جایی که خورشید تمام سال و در بیشتر ساعات روز بالای سر آنها می تابد."

 

تیم تحقیقاتی دانشگاه لافبورو برای انجام این آزمایش از چیزی به نام " آدمک حرارتی" استفاده کرد.

این آدمک از برق برای شبیه سازی گرمای بدن بروی پوست استفاده می کند. این آدمک طوری برنامه ریزی شده که به طور مداوم در دمای 35 درجه سانتیگراد، دقیقا مشابه دمای متوسط سطح پوست انسان قرار بگیرد.

دانشمندان میزان الکتریسیته مورد نیاز برای حفظ این دما توسط بافت های مختلف مو را با استفاده از کلاه گیس اندازه گرفتند.

همچنین آنها از لامپ های خورشیدی و تونل های باد برای تکثیر گرما و رطوبت موجود در کشورهای نزدیک به خط استوا استفاده کردند . در نتیجه، دانشمندان دریافتند در حالی که سایر انواع مو، پوست سر را در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می کنند، اما موهای مجعد بهترین عایق و محافظ در برابر اشعه خورشید است.

انسان ها دارای غدد عرق هستند که در خنک نگه داشتن آنان کمک می کند، اما این غدد برای جلوگیری از گرمای بیش از حد و خطرناکدر مغز، کافی نیست. تینا لاسیسی، یکی از محققان دانشگاه ایالتی پن در امریکا گفت:" ما فکر میکنیم که موهای سر یک سازوکار غیرفعال برای کاهش میزان گرمای ناشی از اشعه خورشید ارائه می کند که غدد عرق قادر به انجام آن نیست."

 

منبع: بی بی سی فارسی

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید