چگونه بهترین عینک آفتابی را با توجه به فرم صورت و مدل فریم انتخاب کنید؟

فصل تابستان بیشتر از همیشه، نیاز به عینک آفتابی را حس می‌کنیم. اگر دوست دارید عینک آفتابی بخرید یا عینک قدیمی خود را عوض کنید، بد نیست که ابتدا در مورد تاریخچه‌ی عینک‌‌‌‌ آفتابی و نکات مهمی که موقع خرید باید رعایت کنید، بیشتر بخوانید.

عینک آفتابی چیست؟

 

 

عینک آفتابی در دسته‌ی عینک‌های محافظ چشم قرار می‌گیرد و در درجه‌ی اول برای حفاظت از چشم در برابر تابش اشعه‌های مضر خورشید ساخته می‌شود. به مرور زمان عینک‌‌‌‌‌ آفتابی جنبه‌ی تزیینی هم پیدا کرده است و یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌ها در دنیای مد است. از دهه‌ی ۱۹۳۰، عینک افتابی به یکی از اکسسوری‌های محبوب تبدیل شده است.

چشم‌پزشکان توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از مشکلات جدی و بیماری‌های چشم، از چشم خود در برابر تابش اشعه فرابنفش خورشید و نور آبی، با زدن عینک آفتابی در روزهای آفتابی پیشگیری کنید.

استفاده از عینک‌‌‌‌ آفتابی در بعضی شرایط، اجباری و ضروری است. مثلا بعد از انجام برخی عمل‌ها مثل لیزیک باید عینک‌‌‌‌ آفتابی بزنید یا بعد از عمل لازک حتی برای تلویزیون دیدن و کار کردن با کامپیوتر هم باید عینک آفتابی بزنید تا نور شدید باعث آسیب رسیدن به چشم شما نشود و اختلالی در روند ترمیم چشم بعد از عمل، ایجاد نکند.

فراموش نکنید که استفاده از عینک‌هایی با لنز تیره‌رنگ که مانع تابش اشعه فرابنفش نمی‌شوند می‌تواند به مراتب خطرناک‌تر از نزدن عینک آفتابی باشد. چون این شیشه‌های تیره باعث می‌شوند که مردمک چشم بازتر شده و اشعه‌ی بیشتری وارد چشم شود.

 

تاریخچه‌ی استفاده از عینک‌‌‌ آفتابی

 

 

شاید تعجب کنید ولی استفاده از وسیله‌ای شبیه عینک‌‌‌‌ آفتابی برای محافظت از چشم، از دوران ماقبل تاریخ وجود داشت. قوم اینویت عینک‌های خاصی داشتند که آن را از عاج حیوانات می‌ساختند. این عینک شکاف‌های باریک داشت و از داخل این شکاف، بیرون را تماشا می‌کردند. این شکاف‌ها، بخشی از پرتوهای منعکس شده مضر خورشید را مسدود می‌کردند. در واقع این عینک‌ها میزان قرار گرفتن در نور خورشید را کاهش می‌دادند نه شدت آن را.

مردمان بومی آمریکای شمالی و آسیای شمالی در اشکال مختلف و با مواد مختلف، تجهیزات بسیار کارآمدی برای محافظت از چشمان خود در برابر اثرات مخرب نور شدید خورشید در شرایط یخبندان ساخته بودند.

اولین عینک‌‌‌‌ آفتابی، از صفحه‌های مسطح کوارتز دودی ساخته شد و Ai Tai به معنای ابرهای تیره نام داشت. این عینک از چشم‌ها در برابر تابش خیره‌کننده‌ی خورشید محافظت می‌کرد و در قرن دوازدهم یا احتمالاً قبل از آن در چین استفاده می‌شد. اسناد متعددی، استفاده از چنین عینک‌های آفتابی کریستالی را توسط قاضیان دادگاه‌های چین باستان برای پنهان کردن حالات صورت خود در حین بازجویی از شاهدان، توصیف می‌کنند.

در سال ۱۴۵۹، فردی به‌نام نونو فرناندز برای محافظت از چشم‌هایش هنگام سوارکاری در برف در برابر تابش خیره‌کننده از برف، درخواست یک عینک کرد؛ اگرچه هیچ توضیحی از عینک واقعی ارائه نشده است.

دربار پادشاه لویی چهاردهم خورشید گرفتگی سال ۱۷۰۶ را از طریق یک تلسکوپ با فیلتر شیشه‌ای دودی تماشا می‌کرد.

در قرن هجدهم، عینک‌های مورانو با قاب آینه‌مانند به‌عنوان عینک‌های گوندولا (قایق‌های سنتی ونیزی) توسط زنان و کودکان ونیزی استفاده می‌شد تا از چشمان خود در برابر تابش خیره‌کننده‌ی آب در کانال‌ها محافظت کند.

فردی به‌نام جیمز آیسکو در اواسط قرن هجدهم، در حدود سال ۱۷۵۲، شروع به امتحان کردن لنزهای رنگی در عینک کرد. آیسکو معتقد بود که شیشه‌های آبی یا سبز می‌توانند اختلالات بینایی خاص را اصلاح کنند. محافظت در برابر پرتوهای خورشید برای او نگران‌کننده نبود.

یکی از اولین تصاویر بازمانده از فردی که عینک‌‌‌‌ آفتابی به چشم می‌زند، دانشمندی به‌نام آنتوان لاووازیه در سال ۱۷۷۲ است که با نور تقویت‌شده‌ی خورشید کار می‌کرد.

از اواخر قرن نوزدهم، اشارات کوتاهی از عینک‌های آفتابی در گزارش‌ها یافت شده است، مانند والتر آلدن در سال ۱۸۶۶، که در مورد سربازانی نوشت که در طول جنگ داخلی آمریکا از عینک‌های صدفی (verres de cocquille) برای محافظت از چشم در برابر نور خورشید در راهپیمایی‌های طولانی استفاده می‌کردند.

تی لانگمور بریتانیایی نیز در کتاب راهنمای نوری (۱۸۸۵) گزارش می‌دهد که سربازان در مصر به «محافظ چشم» با شیشه‌های رنگی مجهز شده‌اند. در سال ۱۸۹۵، عینک آفتابی در تبلیغات، ذکر شد.

تحولات مدرن در ساخت عینک آفتابی

 

 

ژان ماری تئودور فیوزال (۱۸۸۸) اولین کسی بود که برای محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش، عینک‌های رنگی را مطرح کرد و تا سال ۱۸۹۹ فردی به‌نام Rodenstock GmbH احتمالاً اولین عینک‌‌‌‌‌ آفتابی را تولید کرد که برای محافظت از چشم در برابر نور UV و نه فقط تابش خیره‌کننده‌ی خورشید در نظر گرفته شده بود.

در سال ۱۹۱۳، لنزهای کروکس معرفی شدند که از شیشه‌ی حاوی سریم، که نور فرابنفش را کاملاً مسدود می‌کرد ساخته می‌شدند. در اوایل دهه‌ی ۱۹۲۰، استفاده از عینک آفتابی به‌ویژه در بین ستارگان سینما رواج بیشتری یافت. عینک آفتابی ارزان‌قیمت تولید شده از سلولوئید برای اولین بار توسط سام فاستر در سال ۱۹۲۹ تولید شد. فاستر یک بازار آماده در سواحل آتلانتیک سیتی، نیوجرسی پیدا کرد و در آنجا شروع به فروش عینک آفتابی تحت نام فاستر گرانت کرد.

در سال ۱۹۳۸، مجله Life نوشت که چگونه عینک‌‌‌ آفتابی به «مد جدید برای استفاده در خیابان‌های شهر» تبدیل شده و مورد علاقه هزاران زن در سراسر آمریکا است. این مجله اعلام کرد که ۲۰ میلیون عینک آفتابی در سال ۱۹۳۷ در آمریکا فروخته شد، اما تخمین زده شد که تنها حدود ۲۵٪ از کاربران آمریکایی برای محافظت از چشمان خود به آن نیاز دارند.

در همان زمان، عینک‌‌‌‌ آفتابی به عنوان وسیله‌ی حفاظتی برای خلبانان و حتی در بخش تولید در هوانوردی آغاز شد و در نهایت به محبوبیت و جذابیت عینک آفتابی افزود. عینک آفتابی پلاریزه برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ زمانی که Edwin H. Land شروع به آزمایش ساخت لنز با فیلتر پولاروید کرد، در دسترس قرار گرفت. در سال ۱۹۴۷، شرکت Armorlite شروع به تولید لنزهایی با رزین CR-39 کرد.

در حال حاضر، بندر Xiamen، در چین با صادرات ۱۲۰ میلیون عینک در سال، بزرگترین تولیدکننده‌ی عینک‌‌‌‌ آفتابی در جهان است.

 

انواع عینک آفتابی را بهتر بشناسید

 

عینک‌های آفتابی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. در ابتدا به سه دسته‌ی اصلی عینک آفتابی زنانه، عینک آفتابی مردانه و عینک آفتابی بچگانه تقسیم می‌شوند.

عینک آفتابی زنانه

عینک آفتابی زنانه فرم‌های مختلفی دارد و با رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. بعضی از مدل‌های عینک آفتابی مثلا مدل چشم گربه‌ای بیشتر برای مدل‌های زنانه تولید می‌شود. عینک‌های زنانه، زرق و برق بیشتر دارند و ممکن است با چیزهایی مثل نگین‌های براق تزیین شوند.

عینک آفتابی مردانه

عینک آفتابی مردانه معمولا ساده‌تر از عینک آفتابی زنانه است و تزیینات براق ندارد. شکل فریم‌ها تقریبا با عینک آفتابی زنانه مشابه است.

عینک آفتابی بچگانه

برای بچه‌ها عینک آفتابی در سایزهای کوچک‌تر تولید می‌شود. فریم این عینک‌ها رنگ‌های شاد دارد و حتی ممکن است با طرح‌های کارتونی مزین شده باشد.

انواع فریم عینک آفتابی را بشناسید

عینک‌های آفتابی امروزه یکی از اکسسوری‌های ضروری هستند که از چشم در برابر آسیب‌های آفتاب محافظت می‌کنند و در عین حال، حال‌وهوای دیگری به ظاهر شما می‌دهند. درواقع این وسیله‌ی ضروری، به یک اکسسوری تزیینی هم تبدیل شده و به‌همین دلیل مدل‌های بسیار متنوعی دارد.

عینک‌‌‌‌ آفتابی هر مدلی که باشد، از نظر دسته‌بندی نوع فریم در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

فریم مستطیل

 

 

این مدل عینک، فرم کلاسیک دارد و همیشه در موقعیت‌های مختلف می‌توانید روی آن حساب کنید. این فریم‌ها عرض بیشتری دارند و گوشه‌های آن‌ها ممکن است تیز یا گرد باشد. از آنجایی که بسیاری از سبک‌های عینک آفتابی دارای عدسی‌هایی هستند که بزرگ‌تر و گردتر از عینک‌های معمولی هستند، عینک‌های آفتابی مستطیلی معمولا در عین شیک بودن، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

فریم مربع

 

 

این فریم طول و عرض نزدیک به هم دارد و گوشه‌های آن معمولا گرد است. درواقع گوشه‌های گرد، کامل‌کننده‌ی شکل خاص فریم است. فریم مربع هم معمولا کمتر استفاده می‌شود.

فریم گرد

 

 

اگرچه فریم گرد توسط جان لنون محبوبیت پیدا کرد، اما عینک‌‌‌ آفتابی گرد بیشتر از آنچه که نشان می‌دهد، کاربردی است. می‌توانید با انتخاب فریم‌های نازک و گرد، ظاهر کلاسیک‌تری داشته باشید، یا با فریم‌های ضخیم‌تر می‌توانید ظاهری مدرن‌تر برای خودتان انتخاب کنید.

فریم چشم‌گربه‌ای

 

 

به نظر می‌رسد فریم چشم گربه‌ای دقیقا برای عینک آفتابی دخترانه ساخته شده باشد. این فریم درست شبیه چشم گربه، گوشه‌های تیز و رو به بالا دارد. فریم‌های چشم‌گربه‌ای معمولا نازک نیستند ولی اگر دوست دارید این مدل را امتحان کنید و فریم‌های ضخیم را دوست ندارید، باید بیشتر بگردید. این فریم معمولا برای عینک آفتابی مردانه انتخاب نمی‌شود.

عینک آفتابی خلبانی

 

 

خلبان‌ها از اولین افرادی بودند که عینک آفتابی‌‌‌‌ استفاده می‌کردند. لنز فریم‌های خلبانی ظاهری اشک‌مانند دارد و کاملا قابل تمایز با سایر انواع فریم است. احتمالا معروف‌ترین بازیگری که با این فریم دیده‌اید تام کروز است. این نوع عینک معمولا فریم ظریف فلزی دارد.

عینک آفتابی کلاب مستر یا برولاین

 

 

این عینک‌ها یکی از قدیمی‌ترین انواع عینک‌های آفتابی هستند و در دهه‌ی ۵۰ میلادی محبوب بودند. ویژگی اصلی ظاهر این فریم این است که قسمت بالای آن که نزدیک ابرو قرار می‌گیرد، ضخیم‌تر است و قسمت پایین یا فریم ندارد یا فریم آن بسیار ظریف است.

فریم‌های چندضلعی و هندسی

 

 

این فریم‌ها معمولا به شکل چندضلعی هستند و با فریم‌های عادی مستطیل و گرد تفاوت دارند. فریم‌ها ممکن است شش‌ضلعی، هشت‌ضلعی یا حتی ذوزنقه باشند. این نوع فریم‌ها برای اینکه تنوعی در استایل غیررسمی شما ایجاد کنند بسیار مناسب است.

فریم‌های اورسایز

 

 

بعضی از فریم‌های عینک آفتابی بزرگ‌تر از اندازه‌ی معمول هستند. این عینک‌ها چند مزیت دارند؛ یکی اینکه از چشم شما در برابر آفتاب، بهتر محافظت می‌کنند چون سطح وسیعی دارند و بیشتر نور را جذب می‌کنند. علاوه براین، این مدل عینک برای بسیاری از افراد جذاب است و بازیگران قدیمی سینما را یادآوری می‌کند.

فریم بیضی

 

 

عینک‌‌‌ آفتابی بیضی شکل کمی بزرگ با لبه‌های گرد است. این عینک‌ها معمولا دارای قاب‌های پلاستیکی ضخیم هستند اما می‌توانند نازک و فلزی نیز باشند. این مدل تقریباً برای همه‌ی چهره‌ها جذاب است.

فریم خوابیده روی صورت

 

 

عینک‌های آفتابی خوابیده‌ روی صورت، جلوی صورت به شکل منحنی فرار می‌گیرند. این عینک‌ها یکی از وسیع‌ترین میدان‌های دید را دارند؛ به این معنی که محافظت بیشتری از چشم ارائه می‌دهند. این ویژگی باعث می‌شود که برای اهداف ورزشی محبوب باشند. با این حال، این عینک‌ها در مد اسپرت جایگاه خاصی خصوصا در بین زنان دارند.

فریم‌های ورزشی

 

عینک‌های ورزشی اغلب دارای لنزها و بند‌های مخصوص برای نگه داشتن عینک هستند. این عینک‌ها از چشم در برابر گرد و غبار و اشیاء دیگر و همچنین نور خورشید محافظت می‌کنند. فریم‌های خوابیده روی صورت و مستطیلی محبوب‌ترین عینک‌های آفتابی ورزشی هستند.

عینک آفتابی پروانه‌ای

 

 

عینک‌های آفتابی پروانه‌ای مانند عینک‌های بزرگ و چشم‌گربه‌ای دارای فریم‌های ضخیم هستند که در لبه‌های نزدیک گوش شما پهن هستند و در نزدیکی پل بینی باریک‌تر می‌شوند. در واقع شبیه پروانه‌ای است که بال خود را رو صورت شما باز کرده باشد. این مدل هم معمولا در عینک آفتابی مردانه دیده نمی‌شود.

فریم ویفرر

 

عینک آفتابی Wayfarer در دهه ۱۹۵۰ محبوبیت پیدا کرد و در دهه ۲۰۰۰ دوباره به دنیای مد بازگشت.

این عینک شبیه همان قاب‌های معروف Ray-Ban است اگرچه از برندهای مختلف در دسترس هستند. این عینک‌ها دارای قاب‌های ضخیم هستند که معمولاً از پلاستیک ساخته می‌شوند. این فریم شبیه به فریم مربع است اما قسمت پایینی آن‌ها منحنی است و یک ذوزنقه وارونه را تشکیل می‌دهد.

عینک آفتابی‌‌‌ کلیپسی

این مدل فریم به شما امکان می‌دهد تا لنز فریم را تغییر دهید و بین لنز ساده و لنز ضدآفتاب و رنگی، انتخاب کنید.

انتخاب بهترین فریم با توجه به شکل صورت

 

 

انتخاب عینک آفتابی غیر از سلیقه‌ی شخصی به شکل صورت شما هم بستگی دارد. با انتخاب درست می‌توانید شکل صورت را متعادل کنید.

تعیین فرم صورت

هیچ دو نفری صورت مشابه هم ندارند اما وقتی در آینه به چهره‌ی خود نگاه می‌کنید، در نگاه اول یک شکل کلی از صورت می‌بینید. فرم صورت هفت دسته‌بندی اصلی دارد؛ گرد، بیضی، قلبی‌شکل، مربع، مستطیل، مثلث و لوزی. فرم صورت شما ممکن است دقیقا منطبق بر یکی از این اشکال هندسی نباشد ولی نزدیک‌ترین حالت را باید در نظر بگیرید.

۱. صورت گرد

صورت‌های گرد هیچ زاویه‌ای ندارند و معمولا ارتفاع و عرض آن‌ها برابر است. درواقع پهن‌ترین قسمت پیشانی با بلندترین قسمت فک، برابر است. درواقع این صورت‌ها داخل یک دایره قرار می‌گیرند. این افراد معمولا گونه‌های پر دارند وصورت آن‌ها در مجموع پر است. به‌همین دلیل شاداب‌تر به نظر می‌رسند.

مدل عینک مناسب:

  • مستطیل
  • مربع
  • چشم‌گربه‌ای
  • ویفرر
  • اورسایز
  • شیلد

۲. صورت مربع

صورت‌های مربع عرض و طول یکسانی دارند اما در گوشه‌ها دارای خمیدگی‌های تیزتر هستند. یعنی استخوان فک و پیشانی این صورت را از صورت‌های گرد متمایز می‌کند. فریم‌های گرد می‌تواند خمیدگی بیشتری به این چهره‌ها بدهد.

مدل عینک مناسب:

  • دایره
  • خلبانی
  • پروانه‌ای/چشم‌گربه‌ای
  • برولاین
  • بیضی

۳. صورت قلبی‌شکل

این دسته از افراد پیشانی و استخوان گونه‌ی عریض‌تری دارند و چانه‌های آن‌ها باریک است. عینک‌هایی که قسمت پایینی آن‌ها عریض‌تر و قابل‌توجه‌تر باشد می توانند این چهره را به تعادل برسانند.

مدل عینک مناسب:

  • گرد
  • مستطیل
  • ویفرر
  • چندضلعی
  • پروانه‌ای
  • چشم‌گربه‌ای

۴. صورت بیضی

صورت‌های بیضی دارای ابعاد متعادلی هستند و استخوان گونه عریض‌تر از پیشانی و چانه است. این چهره‌ها بلندتر هستند و ارتفاع آن‌ها از عرض آن‌ها بیشتر است. تقریبا تمام انواع عینک آفتابی برای این فرم صورت مناسب است.

مدل عینک مناسب:

  • مربع
  • مستطیل
  • خلبانی
  • چشم‌گربه‌ای
  • خوابیده روی صورت

۵. صورت مستطیل

این صورت‌ها طول بیشتری از عرض دارند و گوشه‌های آن‌ها نسبتا زاویه‌دار است. این فرم صورت شبیه به فرم صورت بیضی است تنها تفاوت آن خط گونه است. صورت‌های مستطیلی خط گونه‌ی بلند و مستقیم دارند. فریم‌های ضخیم و زاویه‌دار برای این چهره مناسب است.

مدل عینک مناسب:

  • مربع
  • مستطیل
  • ویفرر

۶. صورت لوزی

صورت‌های الماس‌شکل یا لوزی، دارای پیشانی و خطوط فک باریک هستند. استخوان گونه پهن‌ترین قسمت صورت است. فریم‌هایی را انتخاب کنید که مکمل گونه‌های بلند باشند.

مدل عینک مناسب:

  • بیضی
  • گرد
  • چندضلعی
  • بدون‌فریم

۷. صورت مثلثی‌شکل

این فرم صورت در قسمت بالای صورت یعنی پیشانی عرض کمتری دارد و چانه‌ها پهن‌تر است. با این مدل صورت باید عینک‌هایی بزنید که در قسمت بالای عینک، قابل‌توجه‌ترند و روی قسمت‌های بالای صورت تاکید می‌کنند.

مدل عینک مناسب:

  • چشم‌گربه‌ای
  • مستطیل
  • مربع
  • برولاین
  • پروانه‌ای

انواع لنز در عینک‌های آفتابی

یکی از نکاتی که موقع خرید عینک آفتابی باید در نظر بگیرید، نوع لنز آن است. جنس لنز و ویژگی‌های مختلف آن را باید بشناسید تا بتوانید موقع خرید عینک آفتابی بهترین انتخاب را داشته باشید. نوع لنز روی قیمت عینک آفتابی تاثیرگذار است.

۱. عینک آفتابی پلاریزه

لنزهای پلاریزه نوری را که از سطوح صاف منعکس می‌شود، مسدود می‌کنند. این ویژگی دید شما را در برابر آب، در حین رانندگی و در اکثر موقعیت‌های خارج از منزل بسیار بهبود می‌بخشد؛ با این حال، دیدن برخی از چراغ‌های LED مانند چراغ های روی صفحه گوشی یا دستگاه خودپرداز را سخت تر می‌کنند.

۲. پوشش ضدانعکاس

پوشش ضدانعکاس با جلوگیری از انعکاس نور از سطح پشتی لنزهای شما، تابش خیره‌کننده را کاهش می‌دهد.

۳. لنزهای آینه‌ای

لنزهای با روکش آینه‌ای بسیار بازتابنده هستند. این لنزها میزان نور ورودی به چشم را کاهش می‌دهند و باعث افزایش سایه و راحتی در دید می‌شوند. این عینک‌ها برای موقعیت‌هایی که نور زیادی در محیط وجود دارد، مانند اسکی یا ماهیگیری در روزهای آفتابی مفید هستند.

۴. لنزهای گرادینت یا طیفی

 

لنزهای گرادیان، گرادینت یا طیفی، دارای رنگ متراکم‌تری در بالای لنز هستند و در قسمت پایین رنگ کمتری دارند. این لنزها برای رانندگی مناسب است زیرا از چشمان راننده در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند اما به شما امکان می‌دهد جاده و داشبورد را واضح‌تر ببینید.

۵. لنزهای گرادینت دوطرفه

این لنزها در بالا و پایین رنگ بیشتر و در وسط رنگ کمتری دارند. با این لنزها دید واضحی دارید و در عین حال از چشم در برابر نور خورشید و انعکاس نور از سطوح محافظت می‌کنند.

۶. لنزهای فتوکروماتیک

لنزهای فتوکروماتیک، سطح رنگ خود را با توجه به میزان نور فرابنفش که به آن برخورد می‌کند، تنظیم می‌کنند. این لنزها اغلب در عینک‌های طبی قرار می‌گیرند تا کاربر مجبور نباشد دو عینک داشته باشد. این لنزها محافظت عالی در برابر اشعه فرابنفش دارند.

۷. عینک آفتابی طبی

تقریباً هر نوع عینک‌‌‌‌ آفتابی را می‌توانید با عدسی‌هایی که با عینک‌های طبی شما مطابقت دارند، از جمله لنزهای دو کانونی، سه کانونی یا پیشرونده سفارش دهید.

نکاتی درباره‌ی خرید عینک آفتابی اصل

 

 

قیمت عینک آفتابی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که معمولا موقع خرید عینک در نظر می‌گیریم. گاهی اوقات قیمت عینک آفتابی باعث می‌شود که فاکتورهای مهم‌تری را فراموش کنیم. موقع خرید عینک آفتابی حتما به این نکات توجه کنید:

۱. محافظت از چشم در برابر UV

عینک‌‌‌ آفتابی یک اکسسوری جذاب است که جایگاه خاصی در دنیای مد دارد اما این نکته نباید باعث شود که کاربرد اصلی آن را فراموش کنید. عینک آفتابی اصل و خوب باید ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه UV را مسدود کند تا با خیال راحت بدون آسیب رسیدن به چشم از آن استفاده کنید.

این نکته را فراموش نکنید که لزوما قیمت عینک آفتابی کیفیت آن را نشان نمی‌دهد. یعنی عینک گران‌تر لزوما از نظر مسدود کردن اشعه‌های مضر، کیفیت بهتری ندارد. پس اجازه ندهید که قیمت عینک آفتابی شما را گول بزند.

موقع خرید به لیبل روی عینک که میزان محافظت از چشم روی آن نوشته شده دقت کنید. اگر به لیبل محصول اطمینان ندارید، می‌توانید عینک را پیش چشم‌پزشک ببرید. در بسیاری از عینک‌فروشی ها هم دستگاه‌های اندازه‌گیری تابش UV وجود دارد و می‌توانید کیفیت عینک را بررسی کنید.

۲. رنگ عینک آفتابی

رنگ عینک یکی از فاکتورهایی است که موقع خرید عینک‌‌‌‌ آفتابی در نظر می‌گیریم اما این عامل، بیشتر به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد و تاثیری روی کیفیت عینک ندارد. معمولا عینک آفتابی دخترانه رنگ‌های متنوع‌تر و روشن‌تری دارد. عینک‌های تیره‌تر لزوما محافظت بیشتری در برابر اشعه‌های مضر ندارند.

۳. عینک آفتابی پلاریزه

لنزهای پلاریزه تابش خیره‌کننده‌ی نور را کاهش می‌دهند؛ اما اشعه‌ی UV را مسدود نمی‌کنند. درواقع پلاریزه بودن، برای عینک آفتابی کافی نیست

لنزهای پلاریزه برای کاهش تابش خیره‌کننده از سطوح بازتابنده مانند آب یا جاده طراحی شده‌اند. پلاریزاسیون به خودی خود محافظت در برابر اشعه فرابنفش را فراهم نمی‌کند. در عوض، تجربه‌ی بصری بهتری را برای فعالیت‌های خاصی مانند رانندگی، قایق‌سواری یا گلف فراهم می‌کند. لنزهای پلاریزه ساخته شده با ماده مسدودکننده‌ی UV وجود دارد. برچسب عینک آفتابی پلاریزه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حداکثر محافظت در برابر اشعه را دارد.

۴. بررسی کیفیت لنز

با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید بررسی کنید که لنز عینک‌‌‌‌‌‌‌ آفتابی به درستی ساخته شده است:

۱. به چیزی با الگوی مستطیلی، مانند کاشی نگاه کنید.

۲. عینک را با فاصله از صورت خود بگیرید و یک چشم را ببندید.

۳. عینک را به آرامی از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید، سپس به سمت بالا و پایین بروید و از بین لنزها نگاه کنید.

۴. اگر خطوط مستطیلی صاف بمانند، لنز باکیفیتی دارید. اگر خطوط مواج می‌شوند یا تکان می‌خورند (مخصوصاً در مرکز لنز)، یک عینک دیگر را امتحان کنید.

۵. اندازه‌ی عینک

موقع خرید عینک‌‌ آفتابی‌‌‌ سعی کنید عینک‌های بزرگتر را بخرید که پوشش خوبی در برابر چشم‌های شما باشند و بیشتر نور محیط را جذب کنند. از بین مدل‌های عینک، فریم‌های اورسایز و خوابیده روی صورت، بیشترین محافظت را در برابر تابش آفتاب دارند.

۶. فراموش نکردن کودکان

بزرگترها معمولا برای خودشان همیشه عینک‌‌‌‌‌ آفتابی می‌خرند ولی بچه‌ها را فراموش می‌کنند. کودکان هم به‌اندازه‌ی بزرگسالان و حتی بیشتر، به عینک‌‌‌‌ آفتابی نیاز دارند. انواع عینک آفتابی بچگانه را می‌توانید از عینک‌فروشی‌ها بخرید تا چشمان فرزندان شما از هرگونه آسیبی در امان بماند.

 

منابع: warbyparker و aao و visioncenter

 

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید