نیاسین‌آمید و تأثیر آن در سلامت پوست

 

نیاسین‌آمید یا نیکوتین آمید نوعی ویتامین B3 است. مصرف آن می‌تواند از کمبود ویتامین B3 جلوگیری کرده و آکنه و اگزما را درمان کند. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. جلوگیری از کمبود ویتامین B3 از این جهت مهم است که این کمبود می‌تواند باعث اختلالات پوستی، کلیوی و ذهنی شود. اما نیاسین‌آمید فواید بسیار بیشتری به ویژه در زمینه‌ی سلامت عمومی پوست دارد. در این مطلب با ما با معرفی کامل نیاسین‌آمید همراه باشید.

آیا نیاسین‌آمید همان نیاسین است؟

برخلاف تشابه اسمی، نیاسین‌آمید همان نیاسین نیست. این دو، دو مدل مختلف از ویتامین B3 هستند. اگرچه بدن می‌تواند نیاسین آمید را از مکمل‌های نیاسینی که می‌خورید تولید کند اما این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی نیاسین در بدن وجود داشته باشد. تریپتوفان هم می‌تواند در بدن به نیاسین‌آمید تبدیل شود.

همیشه قبل از مصرف مکمل ویتامین B3‌یا سایر مکمل‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

نیاسین‌آمید چه فوایدی دارد؟

 

 

 

به صورت کلی نیاسین‌آمید می‌تواند به ساخت پروتئین در پوست و نگه داشتن رطوبت در پوست برای جلوگیری از آسیب‌های محیطی کمک کند.

  • مصونیت؛ نیاسین‌آمید به ساخت کراتین کمک می‌کند. کراتین پروتئینی است که پوست را محکم و سالم نگه می‌دارد.
  • مانع چربی؛ نیاسین‌آمید به پوستتان کمک می‌کند یک سد چربی (سرامید) بسازند که می‌تواند به بازیابی رطوبت کمک کند. این برای همه‌ی انواع پوست مفید است به ویژه اگر دچار اگزما یا پیری پوست باشید.
  • کاهش قرمزی و لک شدن؛ نیاسین‌آمید التهاب را کاهش می‌دهد که این به معنای کاهش قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری‌های التهابی پوست است.
  • کاهش ظاهر منافذ؛ لطیف و مرطوب نگه داشتن پوست یک فایده‌ی دیگر هم دارد اینکه به مرور زمان منافذ پوست کاهش می‌یابند.
  • تنظیم چربی؛‌ فواید مرطوب کردن تنها برای پوست‌های خشک نیست. نیاسین‌آمید همچنین می‌تواند به تنظیم میزان چربی ترشح شده از غدد چربی کمک کرده و از ترشح بیش از حد چربی توسط این غدد جلوگیری کند.
  • محافظت در برابر تابش آفتاب؛ نیاسین‌آمید می‌تواند به صورت همزمان سلول‌های پوستی سالم را ساخته و در عین حال از آن‌ها در برابر آسیب اشعه‌های فرابنفش محافظت کند.
  • درمان لکه‌های تیره‌ی پوستی؛ برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که ۵ درصد نیاسین‌آمید می‌تواند در روشن کردن لکه‌های تیره موثر باشد. فواید و اثرات آن پس از چهار هفته مشخص می‌شوند اما بیشتر از دو ماه طول نمی‌کشد. این مزیت به دلیل افزایش تولید کلاژن اتفاق می‌افتد.
  • به حداقل رساندن خطوط نازک و چین و چروک‌ها؛ تحقیقات همچنین به این نتیجه دست پیدا کرده‌اند که همان میزان نیاسین‌آمید در کاهش علائم آسیب‌های مربوط به آفتاب که با پیری همراه هستند موثر است. این آسیب‌ها شامل خطوط ظریف و چین و چروک‌ها است.
  • مراقبت در برابر استرس اکسیداتیو؛ نیاسین‌آمید به ساخت سلول‌هایی در پوست کمک می‌کند که در عین حال از آن‌ها در برابر استرس‌های محیطی مانند نور آفتاب، آلودگی و مواد سمی محافظت می‌کند.
  • درمان آکنه؛ نیاسین‌آمید می‌تواند برای آکنه‌های شدید به ویژه انواع التهابی آن مانند پاپول و پاسچول مفید باشد. به مرور زمان جوش کمتر و بافت پوست بهتری خواهید داشت.

آیا محصولات پوستی بر غذا و مکمل‌ها ارجحیت دارند؟

خوردن یک رژیم غذایی متعادل بهترین روش برای دریافت ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین B3‌ است. شما باید برای درمان کمبود ویتامین فقط زیر نظر پزشک مکمل را مصرف کنید.

هنگامی که صحبت از سلامت عمومی پوست می‌شود برخی از فواید نیاسین‌آمید را می‌توان از غذاهایی که می‌خورید به دست بیاورید، ویتامین B3 در:

  • تخم‌مرغ
  • غلات
  • سبزیجات سبز
  • حبوبات
  • ماهی
  • شیر

یافت می‌شود. اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که مواد مغذی موجود در رژیم غذاییتان روی سلامت کلی پوستتان تاثیر بگذارد. تنها روش اطمینان از اینکه نیاسین‌آمید روی سلامت پوستتان اثرگذار است استفاده‌ی موضعی از آن است.

آیا نوع محصولات پوستی یا زمان استفاده از آن‌ها در روتین پوستی اهمیت دارد؟

 

 

بسیاری از محصولات موضعی نیاسین‌آمید به شکل سرم هستند. سرم‌ها درمان اضافه‌ای هستند که مشکلات پوستی را خارج از پاکسازی، استفاده از تونر و مرطوب کردن عادی رفع می‌کند.

سرم نیاسین‌آمید شما باید بعد از تونر و قبل از مرطوب کننده استفاده شود. برخی شوینده‌ها و کرم‌ها هم دارای نیاسین‌آمید هستند. این ماده همچنین در برخی ماسک‌های صورت هم پیدا می‌شود که پس از هر بار استفاده شسته می‌شوند.

دستورالعمل هر محصول را با دقت بخوانید و راهنمای استفاده را دنبال کنید.

هنگام انتخاب یک محصول باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

میزان نیاسین‌آمید در محصولات مختلف متفاوت است با این حال فرمولاسیون آن در اغلب محصولات ۵ درصد یا کمتر است. برخی گزارشات نشان می‌دهند که فرمول‌های ۵ درصدی برای درمان لکه‌های تیره و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در برابر آفتاب موثر هستند.

در صورتی که پوست حساسی دارید بهتر است در ابتدا با دز پایین‌تری آغاز کنید. فرمول‌هایی با ۲ درصد نیاسین‌آمید به کاهش نشانه‌های اگزما و بیماری‌های مشابه کمک می‌کنند.

ممکن است نام نیاسین‌آمید روی محصولات به صورت نیاسین یا نیکوتین‌آمید نوشته شده باشد.

آیا نیاسین آمید برای افزایش اثربخشی می‌تواند با سایر محصولات مراقبت پوستی ترکیب شود؟

نیاسین‌آمید می‌تواند برای گرفتن نتایج بهینه با سایر مواد ترکیب شود. به عنوان مثال برخی گزارشات توصیه کرده‌اند که مکمل نیاسین‌آمید با مس، فولیک اسید و زینک برای درمان آکنه به خوبی کار می‌کند.

امکان استفاده‌ی بیشتر از سرم نیاسین‌آمید با استفاده کردن از آن به همراه هیالورونیک اسید وجود دارد. هیالورونیک اسید جذب محصول را افزایش می‌دهد.

آیا استفاده از نیاسین‌آمید عوارض جانبی دارد؟

 

 

اغلب استفاده از نیاسین آمید موضعی ایمن و بی‌خطر است. افرادی که آلرژی‌های قبلی دارند به احتمال بیشتری واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. دلیل این مساله این است که نیاسین‌آمید می‌تواند باعث شود بدن هیستامین ترشح کند.

با انجام تست می‌توان از واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌ نسبت به محصولات جلوگیری کرد. به این منظور:

  • مقدار کمی از محصول را روی ساعد خود بمالید.
  • ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • در صورتی که دچار احساس خارش، قرمزی یا تورم شدید آن ناحیه را بشویید و مصرف آن را متوقف کنید.
  • در صورتی که هیچ عارضه‌ای را مشاهده نکردید می‌توانید از آن در هر قسمتی استفاده کنید.

چه نتایجی را می‌توانیم از آن انتظار داشته باشیم؟

مانند هر محصول مراقبت از پوست دیگری احتمالا تا چند هفته نتیجه‌ی قابل توجهی را مشاهده نخواهید کرد. اگرچه بسیاری از تحقیقات در دسترس اذعان دارند که بهبودهای قابل توجهی پس از چهار هفته استفاده ایجاد می‌شوند اما هیچ زمان‌بندی دقیقی وجود ندارد.

ممکن است پس از هشت هفته تغییراتی را روی پوستتان ببینید. این تغییرات شامل نرم شدن، تنظیم چربی و آبرسانی شدن هستند. در صورتی که در طی دو ماه هیچ تغییری مشاهده نکردید بهتر است با یک متخصص پوست و مو صحبت کنید. متخصصان پوست و مو می‌توانند به روتین مراقبت پوست و موی شما دست پیدا کرده و به شما می‌گویند چه محصولاتی را استفاده کنید و چه تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا پوست سالم‌تری داشته باشید.

در پایان

هنگام استفاده از نیاسین‌آمید موضعی به صورت روزانه تاثیر مثبت آن را روی سلامت پوست خود خواهید دید. این ماده به کاهش التهاب و لکه‌های تیره کمک کرده، بافت کلی پوست را نرم می‌سازد و باعث شفافیت پوست می‌شود. دیدن نتیجه و پیشرفت چند هفته طول می‌کشد بنابراین نکته‌‌ی بسیار مهم این است که صبور باشید و روتین خود را به صورت مرتب انجام دهید.

تنها در صورتی از مکمل‌های نیاسین‌آمید استفاده کنید که پزشک آن‌ها را برای کمبود ویتامین B3 یا سایر مشکلات تجویز کرده باشد.

 

منبع: Healthline

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید