هر آنچه باید قبل از خرید لنز چشم طبی و رنگی بدانید:

 

آیا می‌دانستید که اولین مدل‌های لنز چشم از شیشه ساخته می‌شدند؟ خوشبختانه، ما از سال ۱۸۸۸۱ تا به امروز راه درازی را پیموده‌ایم و همین مسیر هم پیشرفت چشم‌گیری را در ساخت هر چیزی از جمله لنز چشم به ما هدیه کرده است. خرید لنزهای طبی یا زیبایی ممکن است برای کسانی که به مدت طولانی از لنز استفاده می‌کنند، ساده به نظر برسد. با این حال، برای افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید چنین محصولاتی می‌کنند، این موضوع می‌تواند حسابی چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل هم این بار با راهنمای جامع خرید لنز چشم طبی و زیبایی در کنار شما هستیم تا بتوانید با آگاهی بیشتر اقدام به انتخاب این کالا چه از منظر زیبایی و چه از منظر مراقبت از چشم کنید.

آیا لنز برای چشم خطر دارد؟

 

در حالی که استفاده از انواع لنز چشم می‌تواند مزایایی مانند جایگزینی عینک یا تاثیر فراوان در زیبایی داشته باشد، اما لازم است که به منظور پیشگیری از هر نوع عارضه‌ای موارد مربوط به بهداشت را رعایت و پیگیری کنید، به خصوص زمانی که خطر عفونت و احتمال انتقال ویروس‌ها از طریق لنز به چشم بسیار بالا است. از طرفی باید توجه داشته باشید که هر چشمی می‌تواند متفاوت از دیگران واکنش نشان دهد؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی می‌تواند از چشمی به چشم دیگر، متفاوت باشد. به طور کلی استفاده از لنزهای طبی ارزان قیمت و تایید نشده، عوارض خطرناکی برای چشم و بینایی شما دارند، که این عوارض شامل ناراحتی و خستگی چشم، تاری دید (وقتی که لنز دارید)، قرمزی چشم، احساس سوزش یا خارش و ریزش بیش از حد اشک است.

لازم به ذکر است که بحث عفونت چشم در صورت عدم رعایت بهداشت هم مطرح است که با شستن دست‌ها قبل از گذاشتن لنزها در چشم و نگهداری مناسب از لنزها می‌تواند تا حد زیادی به کاهش احتمال عفونت کمک کند. اگر از لنزهای خود به صورت طولانی‌مدت استفاده نمی‌کنید از پوشیدن آن‌ها در شب خودداری کنید و توجه داشته باشید که محرک‌هایی مانند بخارات و محصولات زیبایی می‌توانند لنزها را آلوده یا خراب کنند.

از جمله دیگر توصیه‌های چشم پزشکان در خصوص ایمنی و بهداشت لنزها، پرهیز از تماس لنزهای با آب است. در واقع جالب است بدانید که سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند که این نوع از کالاهای طبی و زیبایی نباید در معرض آب قرار گیرند، که طبیعتا این مساله شامل شست‌وشوی صورت با آب و شنا هم می‌شود، چراکه باکتری‌ها و مواد شیمیایی آب در مواجهه با لنز چشم می‌توانند برای سلامت شما مضر باشند.

به منظور درک بهتر موضوع به شکل دقیق‌تر باید بدانید که باکتری آکانتامبا که در آب شرب و استخر وجود دارد می‌تواند باعث عفونت جدی قرنیه شود. این عفونت به نام کراتیت آکانتامبا می‌تواند منجر به نیاز به پیوند قرنیه یا حتی از دست دادن دائمی بینایی شود. با این حال چنین مشکلی نباید شما را از آب‌تنی و شنا دور کند، به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم در زمان شنا با لنز چشم از عینک شنا استفاده کنید یا لنزهای یک‌بار مصرف را امتحان کنید و بعد از استفاده آن‌ها را دور بیندازید.

استفاده از عینک بهتر است یا لنز چشم؟

 

 

 

پاسخ به این سوال بسیار وابسته به سبک زندگی شماست. به این معنی که اگر سبک زندگی فعالی دارید، ممکن است لنز بیش از عینک به کار شما بیاید، زیرا ممکن است که از فعالیت‌هایی لذت ببرند که خطر افتادن و شکستن فریم یا لکه‌ شدن شیشه‌های عینک به شکل دائمی در آن وجود دارد. همچنین ممکن است در هنگام تغییر دما، عینک مه‌آلود شود یا استفاده از آن در باران یا برف آزار دهنده باشد. با این حال در فرآیند استفاده از لنز‌های طبی یا رنگی عواملی مانند آلرژی و خطر عفونت وجود دارد، بنابراین در نظر گرفتن همه‌ی موارد مطرح شده در زمان تصمیم‌گیری می‌تواند به انتخاب شما بهتر کمک و اولویت شما را مشخص کند.

آشنایی با انواع لنزهای طبی؛ مزایا و معایب هر کدام

در اولین قدم برای آشنایی با انواع لنزهای موجود در بازار می‌توان در مورد دو گروه اصلی از این محصولات صحبت کرد که شامل لنزهای طبی و لنزهای غیر طبی یا همان زیبایی می‌شود. در عین حال خود لنزهای طبی هم به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل گزینه‌های نرم و سخت می‌شود. این دسته از محصولات به صورت مستقیم با قرنیه چشم برخورد دارند به همین علت با نام لنز تماسی معروف هستند. لنزهای طبی شامل لنز چشمی نرم و لنز سخت می‌شوند.

لنز چشم نرم

لنز نرم توریک که به منظور درمان آستیگماتیسم استفاده می‌شود انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به سایر لنزهای نرم دارد، اما نسبت به لنزهای سخت نفوذ اکسیژن کمتری را ارائه می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌ای که این دسته از لنزها دارند، این است که به راحتی پوشیده می‌شوند. در واقع لنزهای تماسی نرم کمی بهتر از سایر رقبا در جای خود باقی می‌مانند و می‌توانند در مواردی مانند آستیگماتیسم و همچنین نزدیک بینی و دوربین بینی به خوبی عمل کنند. به طور کلی لنزهای نرم از یک ماده‌ی پلاستیکی انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند که در ترکیب با مایع مخصوص، اجازه می‌دهند تا اکسیژن از لنز به قرنیه برسد. این نوع لنزها را می‌توانید به مدت طولانی و حتی شب‌ها در چشم خود نگه دارید.

اما به منظور جلوگیری از عفونت لازم است که هفته‌ای یک بار آن‌ها را با محلول مخصوص ضدعفونی کنید. در کنار لنزهای نرم استاندارد، لنز چشمی از نوع توریک هم وجود دارد که برای درمان آستیگماتیسم استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری این دسته از کالاها نسبت به سایر لنزهای نزم بیشتر است، اما نسبت به لنزهای سخت نفوذ اکسیژن کمتری دارند. در همین راستا لازم به ذکر است که لنز چشم روزانه به لنزهای نرمی اطلاق می‌شود که در طول روز از آن استفاده می‌شود و هر شب قبل از خواب باید برداشته شود. لنزهای طولانی مدت را می‌توان هنگام خواب استفاده کرد، اما باید حداقل هفته‌ای یک بار برای تمیز کردن برداشته شوند.

لنز چشم سخت

لنزهای چشمی سخت برای کسانی که نمره‌ی آستیگمات بسیار بالایی دارند استفاده می‌شود. این نوع لنزها خود به دو دسته تقسیم می شود که شامل لنز سخت استاندارد و لنز سخت نافذ اکسیژن است. در حالت کلی مدل‌های استاندارد اکسیژن را از خود عبور نمی‌دهند و توسط مایع یا یک محلول نرم کننده در داخل چشم قرار می‌گیرند. همچنین این نمونه لنزهای سخت قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر لنزها دارند و روش نگهداری از آن‌ها آسان‌تر است. لنزهای سخت نافذ اکسیژن، برخلاف مدل‌های قبلی، قابلیت اکسیژن رسانی به چشم را دارند و برای مشکلاتی مانند قوز قرنیه به کار می‌روند. این دسته از محصولات بر روی چشم طبیعی‌تر از نمونه‌های استاندارد هستند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارند قرار دادن آن‌ها بر روی چشم راحت‌تر است.

لنز چشم با رنگ‌های مختلف

 

لنزهای رنگی اصولا برای زیبایی استفاده می‌شوند، اما بعضی از مدل‌های آن علاوه بر زیبایی دارای خواص درمانی عیوب چشم هم هستند. به همین دلیل هم لنزهای رنگی خود به دو زیر گروه رنگی و طبی رنگی تقسیم می‌شوند. در حالت کلی قبل از خرید لنز چشم با رنگ های مختلف باید بدانید که از آن‌جایی که اغلب مدل‌های رنگی و غیر طبی منافذی برای عبور اکسیژن ندارند، اسشتفاده از آن‌ها برای طولانی‌مدت به شدت خطرناک است.

لنز چشم رنگی مرئی

 

در این میان در بین گزینه‌های رنگی طبی مواردی با نام لنز چشم رنگی مرئی به چشم می‌خورد که در مورد آن‌ها باید بدانید که این محصولات به هیچ وجه به چشم شما رنگ نمی‌دهند و اضافه کردن رنگ به این لنز، جهت تشخیص آن، هنگام افتادن روی زمین است.

لنز چشم ورزشی یا لنز رنگی فیلتر نور

این دسته از لنزها می‌توانند طیف‌های مختلف نور را تشدید کنند و به کمک آن رنگ‌ها را واضح‌تر ببینند. بنابراین از این لحاظ این نوع لنز چشم برای ورزشکاران کالایی مناسب است.

لنز چشم مات و تشدید کننده

این دسته از محصولات می‌توانند رنگ چشم را تغییر دهند و برای زیبایی استفاده می‌شوند.

لنزهای نرم یک‌بار مصرف

اگر نگران عفونت چشم هستید، یا آلرژی دارید، لنزهای تماسی از نوع نرم و یک‌بار مصرف که به عنوان محصولات روزانه معرفی می‌شوند ممکن است گزینه خوبی برای شما باشند! البته در نظر داشته باشید این لنزها را نمی‌توانید شب‌ها استفاده کنید و بعد از استفاده روزانه باید دور بیندازید.

۶ نکته‌ی اساسی قبل از خرید لنز طبی و غیرطبی

 

 

اگر در نهایت تصمیم گرفتید زدن عینک را کنار بگذارید و سمت خرید لنز چشم بروید، قبل از خرید، مواردی وجود دارد که باید در چک لیست خود آن‌ها را بررسی کنید. در واقع خرید لنز به سادگی خرید عینک نیست به همین دلیل هم توصیه می‌شود پس از مشورت با اپتومتریست و بررسی نکات مهم در خرید این کالا به سراغ خرید یک جفت لنز بروید.

۱. روش استفاده از لنز انتخابی را بدانید

در هنگام خرید لنز چشم معمولا محصولات نرم برای استفاده‌ی طولانی مدت ترجیح داده می‌شوند، با وجود این طول عمر این نوع از کالاها به اندازه‌ی لنزهای سخت نیست. اما بسته به کارکرد هر لنز، هر کدام زمان استفاده‌ی مشخصی دارند و در این زمان مشخص قابلیت استفاده‌ی مجدد هم دارند. به طور کلی، اگر لنز یک‌بار مصرف روزانه را خریداری کردید باید بدانید یک گزینه‌ی سالم را انتخاب کرده‌اید. در واقع با استفاده از لنزهای یک بار مصرف، احتمال عفونت و سوزش چشم بسیار کاهش می‌یابد.

اگر چشمانی حساس دارید، لنزهای نرم و یک‌بار مصرف روزانه یا لنزهای نرم و ماهانه می‌توانند گزینه‌هایی معقول باشند. اینگونه لنزها نسبت به لنزهای یک‌بار مصرف اقتصادی‌تر هستند و همچنان خطر عفونت در آن‌ها کمتر است. همچنین تمامی لنزهای تماسی، به جز مدل‌های یک‌بار مصرف روزانه، باید هر شب به دقت تمیز شوند و در جالنزی مخصوص خود نگهداری شوند.

۲. در زمان خرید لنز به سبک زندگی خود توجه کنید

بسته به عوامل متعددی، اپتومتریست میزان ایدئالی را برای استفاده از لنزهای تماسی توصیه می‌کند. در همین راستا بسیاری از مردم لنزهای تماسی نرم را به این دلیل انتخاب می‌کنند که هنگام ورزش کردن یا فعالیت‌های مشابه، راحت‌ باشند. با توجه به همین موضوع هم اگر شما در فضای باز ورزش می‌کنید یا مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید، ممکن است به لنزهایی نرم با امکان محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش نیاز داشته باشید.

از طرفی زندگی امروز اغلب افراد توسط نمایشگرها احاطه شده است، تلفن‌های همراه، تبلت، لپ‌تاپ و غیره چشمان ما را چندین ساعت در روز به اختیار می‌گیرند. علاوه بر این، زمانی که بیش از چند دقیقه به نمایشگر نگاه می‌کنید، خشکی چشم هم غیرمعمول نیست، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که تمایل به پلک زدن در چنین حالتی ۶۶ درصد کمتر از حد معمول می‌شود. به همین دلیل هم خرید لنزهای تماسی نرم علاوه بر وضوح و دید محیطی بهتر، راحتی در کاربری را به شما هدیه می‌کند. چنانچه قصد استفاده شبانه روزی از لنز را دارید و یا ممکن است در هنگام خواب، لنز در چشم شما باقی بماند و یا استفاده روزانه شما از لنز خیلی طولانی است بایداز لنزهایی با قدرت عبور‌دهی بالای اکسیژن استفاد کنید.

۳. برای طبیعی جلوه‌ دادن چشم‌ها از لنز رنگی شفاف استفاده کنید

اگر علاقه‌مندید ظاهرتان را به اندازه‌ای که طبیعی باشد تغییر دهید، می‌توانید از لنز رنگی شفاف از نوع غیرطبی استفاده کنید. این دسته از لنزهای چشم دور عنبیه را بهتر مشخص می‌کنند و در عین حال رنگ طبیعی چشم فرد را پررنگ‌تر نشان می‌دهند. همچنین اگر به تغییر فاحش در چهره‌ی خود، با وجود چشمانی تیره نیاز دارید، توصیه می‌کنیم که از لنز رنگی مات، با رنگ‌های زنده‌ای مانند آبی، سبز یا بنفش استفاده کنید. اگر پوست تیره‌ای دارید، انتخاب لنز رنگی روشن‌تر چهره شما را جذاب‌تر خواهد کرد. همچنین چنانچه چشمان شما بسیار تیره است و رنگ لنزها بر روی چشم شما تغییری ایجاد نمی‌کند می‌توانید از لنزهای بدون دور استفاده نمائید.

۴. تاریخ انقضای لنز رنگی را بررسی کنید

هنگام انتخاب لنز رنگی به تاریخ انقضای آن توجه کنید و از فروشنده بخواهید که در مورد آن به شما توضیح دهد. زیرا اگر بعد از گذشت تاریخ انقضای کالا از آن استفاده کنید، دچار عفونت چشمی خواهید شد. به طور کلی لنزهای رنگی طول عمر متفاوتی دارند، به این معنی که بعضی از لنزها فصلی‌اند یعنی سه ماه برای استفاده از آن‌ها فرصت دارید در حالی که برخی دیگر سالانه هستند و انقضایی یک ساله دارند.

۵. به درصد آب لنز توجه کنید

 

 

اگر معمولا دچار خشکی چشم هستید و استفاده از لنز در ساعات طولانی باعث قرمزی و آزار چشم شما می‌شود در هنگام خرید لنز رنگی و طبی توجه داشته باشید که لنز با درصد آب کمتر از  حدود ۴۰% را انتخاب نکنید.

۶. از برندهایی معتبر خرید کنید

لنزهای چشم رنگی توسط برندهای معروف بسیاری تولید و عرضه می‌شوند که با خرید محصولات آن‌ها می‌توانید با رعایت اصول نگهداری از آن‌ها تجربه‌ی کاربری خوبی داشته باشید. با این حال بسیاری از انواع لنزهای بی نام و نشان در بازار وجود دارند که معمولا قیمت کمی دارند و می‌توانند وسوسه کننده هم باشند. در همین راستا به شدت توصیه می‌کنیم که از نمونه‌های ارزان قیمت دوری کنید، چراکه این محصولات می‌توانند خطرات بسیاری را برای بینایی شما به دنبال داشته باشد.

مهم‌ترین ویژگی لنزی باکیفیت، مطابقت آن با استانداردهای جهانی است. برندهای معتبر تولید کننده‌ی لنز رنگی، دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هستند و به شکل طراحی شده‌اند که می‌توانند تمام سطح قرنیه را پوشش دهند. لنزهای مرغوب و باکیفیت، وزن بسیار کمی دارند و باعث ایجاد فشار روی چشم‌ها نمی‌شوند. در این میان برند آمریکایی ایر اپتیکس، برند فرش لوک و لنزهای سولکو در دو نوع فصلی و سالانه جزو بهترین شرکت‌های تولید کننده‌ی این کالاهای زیبایی هستند.

اصول نگهداری از لنز چشم

 

به منظور آشنایی با اصول نگهداری از چنین کالاهایی در مرحله‌ی اول باید به این نکته توجه کنید که نباید محلول لنز خود را بدون مشورت فروشنده و یا پزشک خود تعویض کنید زیرا هر محلولی با هر لنزی سازگاری ندارد و ممکن است موجب از نابودی لنز شود. با در نظر گرفتن اینکه مراحل زیر برای نگهداری صحیح از لنز چشم جه رنگی و چه طبی ضروری است.

  1. قبل از گذاشتن لنزها در چشم، دستان خود را بشویید. از صابون‌های مرطوب کننده برای شست‌وشوی لنز استفاده نکنید زیرا به آن آسیب می‌رساند.
  2. در زمانی که قصد دارید لنز را از چشم خود خارج کنید، حتما آن را با محلول مخصوص شست‌وشو دهید زیرا این کار باعث می‌شود مواد آرایشی و سایر مواد چسبیده به لنز از روی آن پاک شود. سازمان غذا و داروی آمریکا پیشنهاد می‌کند لنز رنگی یا طبی را در کف دست گرفته چند قطره از محلول را روی آن بچکانید و بچرخانید. چند بار این کار را بکنید تا مطمئن شوید که کاملا تمیز شده است.
  3. همواره لنزهای خود را درون محلول تازه‌ای از ضدعفونی کننده نگهداری کنید. یعنی هر بار که لنز را استفاده می‌کنید، محلول درون جالنزی را دور بریزید و دوباره با محلول جدید آن را پر کنید.

 

منبع: Vsp

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید