دلایل کدر شدن مو؛ و راهکار براق شدن موهایتان

 

موهای سالم درخشش طبیعی دارند، در حالی که موهای آسیب‌دیده کدر به نظر می‌رسند. مشکل کدر شدن مو زمانی ایجاد می‌شود که موها رطوبت کافی دریافت نمی‌کنند یا قادر به حفظ رطوبت خود نیستند. خوشبختانه، راه‌های زیادی برای رفع کدری مو وجود دارد که در مقاله‌ی امروز به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دلیل کدر شدن مو چیست؟

کدری مو دلایل مختلفی دارد، از جمله:

  1. تکنیک‌های نادرست مراقبت از مو
  2. کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی
  3. مواجهه بیش از حد با نور خورشید
  4. استفاده‌ی زیاد از ابزارهای حرارتی
  5. استفاده از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند
  6. شرایط محیطی، مانند هوای خشک یا سرد
  7. تغییرات هورمونی در دوران بارداری (این مشکل معمولا موقتی است.)

    چگونه کدر شدن موها را برطرف کنیم؟

    چند راهکار ساده و موثر برای بازگرداندن درخشش طبیعی موها وجود دارد، از جمله:

    ۱. از نرم‌کننده استفاده کنید

    متخصصان مو توصیه می‌کنند بعد از هر بار شست‌وشوی موها به آن‌ها نرم‌کننده بزنید. نرم‌کننده در محافظت از لایه‌های بیرونی و درونی مو نقش دارد و از گره خوردن و شکستگی مو جلوگیری می‌کند.

    ۲. آبرسانی را فراموش نکنید

    موهای خشک خشن و کدر بوده و بیشتر مستعد آسیب‌دیدگی هستند، در حالی که موهای مرطوب کوتیکول‌های صاف و براق دارند. اگر می‌خواهید موها و پوست سر خود را هیدراته نگه دارید، سعی کنید حداقل هفته‌ای یک بار از ماسک موی مغذی استفاده کنید.

    ۳. موهای خود را به‌طور منظم بشویید

    موهای کدر اغلب خشک هستند. بنابراین، ممکن است شستن روزانه‌ی موها ایده‌ی خوبی نباشد، اما اکثر متخصصان توصیه می‌کنند موهای خود را هر ۲ تا ۳ روز یک‌بار بشویید. از یک شامپوی شفاف‌کننده‌ی ملایم برای از بین بردن آلودگی‌ها استفاده کنید تا روغن طبیعی موهایتان از بین نرود.

    ۴. محصولات مناسب بخرید

    یک نکته‌ی مهم برای رفع کدری موها این است که محصولات مختلف را با توجه به نوع موهای خود انتخاب کنید و از خرید محصولات حاوی مواد شیمیایی مضر، سولفات و پارابن بپرهیزید.

    ۵. از محصولات مختلف به‌روش صحیح استفاده کنید

  8. شایع‌ترین دلیل کدر شدن مو، شست‌وشوی نادرست آن‌ با شامپو است که باعث تجمع محصول روی موها می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که موهای خود را به‌اندازه‌ای آبکشی کنید که آب شفاف و عاری از حباب‌های صابون باشد.

    از مالیدن نرم‌کننده به ریشه‌ی موها خودداری کنید، چون این کار موهای شما را سنگین و در عین حال کدر می‌کند. از نرم‌کننده فقط در قسمت‌های میانی و انتهایی مو استفاده کنید.

    ۶. از ساقه‌ی مو مراقبت کنید

    کوتاه کردن موها هر ۸ تا ۱۲ هفته یک‌بار به جلوگیری از موخوره کمک می‌کند. فراموش نکنید که قبل از سشوار کردن موها یا حالت دادن به آن‌ها از اسپری یا سرم محافظ حرارتی استفاده کنید.

    ۷. موهایتان را با حوله خشک کنید

    موهای خیس مستعد آسیب‌دیدگی هستند. از سوی دیگر، مالش شدید موها با حوله می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی آن‌ها را ضعیف کند و به موخوره و ریزش مو منجر شود. بهترین کار این است که ابتدا آب اضافی موها را بگیرید و سپس به‌آرامی آن‌ها را با یک حوله‌ی نرم و میکروفایبر خشک کنید.

    ۸. از ابزارهای حرارتی به‌درستی استفاده کنید

    ابزارهای حرارتی که برای حالت‌دهی موها استفاده می‌شوند می‌توانند به آن‌ها آسیب بزنند. کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر دمای این ابزارها خیلی بالا باشد، احتمال سوختن موهای نازک وجود دارد.

    شما می‌توانید با نگه داشتن سشوار در فاصله‌ی حداقل ۱۵ سانتی‌متری سر و حرکت دادن آن، خطر آسیب ناشی از گرما را کاهش دهید. ‌به‌علاوه، توصیه می‌شود از ابزارهای حرارتی هر چند وقت یک‌بار استفاده کنید و تا حد امکان دما را روی درجه حرارت کم قرار دهید. راهکار دیگر این است که به‌سراغ وسایل مجهز به فناوری مادون قرمز بروید. چون موها را از داخل به بیرون گرم می‌کنند و باعث حفظ رطوبت می‌شوند.

    کدام راهکارهای خانگی به رفع کدری مو کمک می‌کنند؟

    برای افزایش درخشندگی موها و رفع کدری آن‌ها موارد زیر را امتحان کنید 

۱. از جوش شیرین کمک بگیرید

 

 

تجمع محصولات مختلف روی مو باعث ضعیف و کدر شدن آن می‌شود. مواد شفاف‌کننده به شما کمک می‌کنند که از شر محصولات به جا مانده روی مو و هر گونه آلودگی که روی مو و پوست سر شما وجود دارد خلاص شوید. شما می‌توانید از شامپوی شفاف‌کننده برای رفع کدری مو استفاده کنید، اما برای این کار راهکار خانگی هم وجود دارد و آن هم استفاده از جوش شیرین است.

نحوه‌ی استفاده

  • جوش شیرین را داخل یک کاسه بریزید (از ۲ قاشق غذاخوری برای موهای کوتاه تا ۴ قاشق غذاخوری برای موهای بلند). به آن آب اضافه کنید تا تبدیل به خمیر شود.
  • خمیر جوش شیرین را به ریشه و پوست سر خود ماساژ دهید و سپس به سمت ساقه‌ی موها بروید. در حین حرکت، خمیر را روی ساقه‌ی موهای خود ماساژ دهید.
  • از یک شانه با دندانه‌ی پهن برای پخش کردن خمیر در بین موهایتان استفاده کنید.
  • اجازه دهید خمیر ۴ تا ۵ دقیقه روی موها بماند. سپس آن‌ را کاملا آبکشی و از نرم‌کننده‌ی مورد علاقه‌ی خود استفاده کنید.

اگر موهای ضخیمی دارید، ۲ تا ۳ بار در ماه از جوش شیرین استفاده کنید. در صورتی که موهایتان نازک است، این کار را با فواصل زمانی طولانی‌تر انجام دهید.

۲. موهای خشک را با روغن احیا کنید

اگر موی شما خشک است، از روغن نارگیل یا روغن آرگان برای افزایش اثربخشی نرم‌کننده استفاده کنید. روغن نارگیل می‌تواند برای موهای کدر بسیار مفید باشد. ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده از این روغن به حفظ رطوبت و سلامت موها و تغذیه‌ی آن‌ها کمک می‌کند.

نحوه‌ی استفاده

  • روغن انتخابی خود را با نرم‌کننده مخلوط کنید. مقدار روغنی که استفاده می‌کنید به بافت موهای شما بستگی دارد. مقادیر مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.
  • نرم‌کننده را به روال قبل روی ساقه‌ی موها بمالید.
  • بگذارید نرم‌کننده کمی بیشتر از حالت عادی روی موها بماند. سپس موهایتان را کاملا آبکشی کنید.

برای رساندن رطوبت اضافی به موها، می‌توانید به جای مخلوط کردن روغن با نرم‌کننده، از آن به‌تنهایی استفاده کنید. روغن مو را به پوست سر و ریشه‌ی مو بمالید و خوب ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی موها بماند.

۳. از آووکادو استفاده کنید

 

 

 

آووکادو سرشار از مواد مغذی است و به‌ویژه مقدار زیادی اسید چرب سالم دارد. آووکادو به حفظ رطوبت موهای شما کمک می‌کند و آن‌ها را براق نگه می‌دارد.

نحوه‌ی استفاده

نصف آووکادو را بردارید و له کنید. چند قطره اسانس یا روغن ضروری نعناع به آن اضافه کنید. آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید و بعد از شامپو به‌صورت ماسک به موهایتان بزنید.

۴. سرکه‌ی سیب را امتحان کنید

سرکه‌ی سیب برای شفاف کردن و افزایش درخشندگی موها و تقویت رشد آن‌ها گزینه‌ی خوبی است. سرکه‌ی سیب به حفظ تعادل pH پوست سر و مو کمک می‌کند.

نحوه‌ی استفاده

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با نصف لیوان آب مخلوط کنید. اگر با بوی سرکه مشکل دارید، چند قطره اسانس پرتقال به آن اضافه کنید. محلول را روی پوست سر خود ماساژ دهید و اجازه دهید حداقل ۵ دقیقه بماند. سپس موهایتان را آبکشی کنید و به آن نرم‌کننده بزنید.

۵. از دستگاه‌ی رطوبت‌ساز استفاده کنید

استفاده از سیستم گرمایشی در داخل ساختمان باعث می‌شود موی شما در ماه‌های سرد سال کدر به نظر برسد. هوای خشک داخل خانه همچنین می‌تواند بعضی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، آلرژی‌ و خشکی پوست را تشدید کند.

متخصصان مراقبت از مو برای مبارزه با اثرات منفی گرمای محیط داخل خانه، استفاده از دستگاه‌ی رطوبت‌ساز را توصیه می‌کنند. این دستگاه با افزایش رطوبت هوا از کاهش رطوبت موهای شما و کدر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

به چه نکات دیگری باید توجه کرد؟

رعایت نکات زیر به حفظ درخشش و زیبایی موها کمک می‌کند:

  • از روبالشی ساتن استفاده کنید؛ این کار از ایجاد اصطکاک در حین خواب جلوگیری می‌کند.
  • از برس مناسب استفاده کنید؛ برس‌ گرد یا مسطح که فاصله زیادی بین دندانه‌های آن وجود دارد برای موهای کدر ایدئال است.
  • روغن آفتابگردان را امتحان کنید؛ روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین، اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ است و به‌سرعت جذب پوست سر می‌شود. بنابراین، می‌توانید قبل از استفاده از شامپو، موها و پوست سر خود را با آن مرطوب کنید.

    کلام پایانی

    موها زمانی که خشک و آسیب‌دیده هستند، درخشندگی خود را از دست می‌دهند و کدر به نظر می‌رسند. تجمع محصولات بهداشتی-آرایشی روی مو، عوامل محیطی و استفاده‌ی بیش از حد از ابزارهای حرارتی از دلایل رایج این مشکل به شمار می‌روند. خوشبختانه، با اقدامات مناسب می‌توانید درخشندگی را به موهای خود برگردانید و ظاهر آن‌ها را بهبود بخشید.

 

منابع: skinkrafthealthline

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید