فیشیال صورت چیست و نکات مهم برای انجام آن:

فیشیال صورت یک فرآیند درمانی-مراقبتی غیرتهاجمی برای پوست صورت است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی هم پیاده کرده است. این روش مراقبتی که امروزه در بسیاری از کلینیک‌های زیبایی و اسپاها انجام می شود معمولا یک فرآیند یک ساعته است که طی آن پوست صورت پاکسازی، لایه‌برداری و تغذیه می‌شود. اما فیشیال چه مزایایی برای پوست صورت دارد و هر چند وقت یک بار باید آن را انجام داد؟ با ما باشید تا به این سوالات پاسخ داده و پس از آن درباره فیشیال خانگی هم برایتان توضیح دهیم.

 

 

فیشیال یک فرایند درمانی مراقبتی غیرتهاجمی برای پوست صورت است که هم در خانه و هم کلینیک‌های زیبایی قابل انجام است. فیشیال بر حسب نوع کاربری و نوع محصولات مراقبتی استفاده شده انواع مختلفی دارد اما به طور کلی در طی این فرایند درمانی زیبایی از انواع محصولات، تکنیک‌ها و تجهیزات ماساژ و لایه‌بردار استفاده می‌شود تا پوستی تمیزتر، سالم‌تر و درخشان‌تر به شما بدهد.

مزیای فیشیال بستگی مستقیمی به نوع آن دارد، اما به طور کلی فیشیال مزایای ذیل را برای پوست صورت دارا است:

پاکسازی و صاف کردن پوست

از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست با لایه‌بردار و پاکسازی عمیق منافذ با پاک کننده‌های پوست به جلوگیری از آکنه و کدر شدن پوست کمک کرده و پوست را صاف‌تر و نرم‌تر می‌کند.

متعادل کردن پوست صورت و آبرسانی

 

آبرسانی به پوست با روغن صورت، سرم و یا مرطوب کننده مناسب برای نوع پوست شما، پوستتان را تغذیه کرده و لکه‌های بیش از حد خشک و بیش از حد چرب را متعادل می‌کند.

حل مشکلات خاص پوست شما

در فیشیال با استفاده از محصولات شفابخش و تکنیک‌های تقویت کننده مشکلات خاص پوستی مانند لک‌ها و جوش‌ها مورد هدف قرار می‌گیرند تا پوستی شفاف‌تر سفت‌تر و شاداب‌تر داشته باشید.

تقریبا در تمامی فیشیال‌ها فرایندهای پاکسازی و رطوبت‌رسانی انجام می‌شود و با انجام دوره‌ای و منظم این فرایندهای زیبایی می‌توانید شادابی و طراوت را برای پوست‌تان به ارمغان بیاورید. در فیشیال معمولا از بخور، ماساژ صورت، انواع ماسک ها بسته به نوع فیشیال و تجهیزاتی مانند میکرونیدل‌ها و درمارولر‌ها و یا دستگاه‌های LED و یا لیزر استفاده می‌شود.

انواع فیشیال صورت

همان‌طور که گفته شد فیشیال صورت بسته به نوع مشکلات پوستی و همچنین دستگاه‌های مورد استفاده انواع مختلفی دارد. اما به طور کلی انواع فیشیال‌های تخصصی که در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود شامل موارد ذیل است:

  • پاکسازی تخصصی صورت بصورت عمیق
  • فیشیال ضدپیری
  • فیشیال روشن کننده پوست
  • فیشیال آکنه
  • فیشیال لایه‌برداری و میکرودرم
  • نور درمانی
  • فیشیال آنزیمی

چند وقت یک بار باید فشیال را انجام دهید؟

 

 

اینکه چند وقت یکبار باید صورت خود را فیشیال کنید به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست، نیازها و اهداف مراقبت از پوست و نوع پوست صورت شما بستگی دارد. اما به طور کلی مهم‌ترین عامل در تعیین زمان دوره‌ای فیشیال این است که لایه‌برداری پوستتان به چه صورتی انجام می‌شود و از چه نوع مواد شیمیایی برای لایه‌برداری پوست در فیشیال استفاده می‌شود. به طور کلی لایه‌برداری شیمیایی به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • در لایه‌برداری‌های سطحی، لایه‌های بالایی پوست شما را که به لایه های اپیدرمی معروف هستند، لایه‌برداری می‌شود. در این پروسه به طور کلی از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) یا بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) استفاده می‌شود، به ۴ تا ۶ جلسه نیاز دارد و حداقل ۲ تا ۴ هفته هم باید بین جلسات وقفه باشد تا از آسیب جلوگیری شود و پوست زمان برای بهبود داشته باشد.
  • لایه‌برداری با عمق متوسط به لایه های بالایی درم تا درم پاپیلاری می‌رسد. در این پروسه‌ها معمولا از اسید گلیکولیک یا ۳۵ تا ۵۰ درصد تری کلرواستیک اسید (TCA) استفاده می‌شود. این لایه‌برداری ممکن است هر چند ماه یکبار انجام شود.
  • در لایه‌برداری عمیق از TCA با غلظت بالا (بیش از ۵۰ درصد) یا ماده‌ی شیمیایی به نام فنل استفاده می‌شود. این پروسه عمیق‌ترین نوع لایه‌برداری شیمیایی است. در این لایه‌برداری به درم پاپیلاری نفوذ می‌شود تا مواد به لایه میانی پوست شما که درم مشبک نامیده می‌شود برسد. این نوع لایه‌بردای‌ها فقط یک بار در طول زندگی شما قابل استفاده است.

لیزر درمانی اغلب چندین بار در طول ۳ ماه انجام می‌شود، معمولاً با فاصله یک ماه. اما زمان‌بندی بستگی به نوع لیزر مورد استفاده دارد.

انواع ملایم‌تر لایه‌برداری در فیشیال شامل ماسک‌های صورت ژلاتین، خاک رس و زغال فعال است. آن‌ها را می توان با خیال راحت به دفعات بیشتری اعمال کرد. تعداد استفاده از این ماسک‌ها در دوره‌های زمانی به شرح ذیل است:

  • ماسک‌های ورقه‌ای: هفته‌ای یک بار
  • ماسک صورت زغال فعال: ماهی یک بار
  • ماسک صورت خاک رس: یک یا دو بار در هفته
  • ماسک صورت ژلاتین: دو بار در ماه
  • ماسک صورت چای: یک بار در ماه

فیشیال پوست در خانه

 

 

 

فیشیال پوست را هم می‌توانید در کلینیک‌های زیبایی و هم در خانه انجام دهید. می‌توانید در فیشیال خانگی از مواد طبیعی مانند ماست، عسل، انواع روغن های گیاهی، خاک رس، گلاب، آلوئه‌ورا و… استفاده کنید فقط به خاطر داشته باشید که نوع محصولات طبیعی که استفاده می‌کنید باید مناسب با نوع پوست و مشکلات پوستی‌تان باشد. برای انجام فیشیال خانگی باید مراحل ذیل را انجام دهید، فیشیال صورت در کلینیک های زیبایی هم معمولا همین مراحل را دارد با این تفاوت که با استفاده از مواد، تکنیک‌ها و تجهیزات حرفه‌ای‌تری انجام می‌شود.

مرحله‌ی یک؛ پاکسازی

برای این که پوست‌تان را کاملا پاکسازی کنید یک پد پنبه‌ای یا دستمال لطیف را به یک روغن پاکسازی کننده (مانند روغن زیتون، روغن درخت چای، روغن بادام و یا روغن نارگیل)، شیر پاک‌کن و یا مواد پاک کننده‌ی آرایش آغشته کنید و سپس تمام آثار آرایش و آلودگی از روی چشم، لب و گردنتان پاک کنید.

پس از آن با یک ماده شست‌وشوی صورت، صورتتان را بشویید و یا با یک پاک کننده‌ی طبیعی مانند گلاب، ژل آلوئه‌ورا، سرکه‌ی سیب یا ماست صورت‌تان را پاک کنید. از مصرف محصولات شست‌وشو کننده‌ی حاوی الکل، مواد نگهدارنده‌ی مصنوعی و مواد معطر خودداری کنید زیرا باعث خشک شدن و تحریک پوست می شوند. پاک‌کننده را به آرامی و با نوک انگشتان به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه با نوک انگشتان روی صورت ماساژ دهید و سپس صورت‌تان را بشویید. استفاده از براش‌های شست‌وشوی صورت هم در این مرحله بسیار مؤثر است.

مرحله‌ی دو؛ بخور

 

بخور صورت منافذ پوست را باز می‌کند و با نرم کردن لایه‌های پوست، پوست صورت را برای لایه‌برداری آماده می‌کند. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید در بخور صورت زیاده‌روی کرد، چراکه در این صورت پوست‌تان دچار سوختگی خواهد شد. بین دو تا پنج دقیقه بخور برای پوست کافی خواهد بود. استفاده از دستگاه های بخور خانگی در این مرحله توصیه می‌شود، اما از یک قابلمه آب جوش و یک حوله هم می‌توانید در این مرحله استفاده کنید. پس از انجام مرحله‌‌ی بخور، صورت‌تان را با آب سرد بشویید و خشک کنید تا برای مرحله‌ی بعدی فیشیال آماده شوید.

 مرحله‌ی سوم؛ لایه‌برداری

استفاده از اسکراب‌های پوست یکی از روش‌های لایه‌برداری فیزیکی است که برای فیشیال خانگی مناسب‌تر است. اسکراب پوست صورت را سریعا روشن‌تر می‌کند و با لایه‌برداری سلول‌های مرده، پوستی سالم‌تر و شاداب‌تر خواهید داشت. برای انجام این مرحله‌ با توجه به نوع پوست‌تان می‌توانید از اسکراب‌های موجود در بازار استفاده کنید و یا با استفاده از مواد طبیعی خودتان اسکراب خانگی بسازید.

به خاطر داشته باشید که اسکراب باید دارای دانه‌های لایه‌بردار ملایم باشد. اگر دانه‌های لایه‌بردار خشن باشد ممکن است باعث ایجاد ایجاد پارگی‌های ریز روی پوست شود. برای ساخت اسکراب خانگی طبیعی می‌توانید از ترکیب ماست و قهوه، ترکیب شکر و لیمو و یا ترکیب جو‌پرک و عسل استفاده کنید.

مرحله‌ی چهارم؛ ماساژ صورت

ماساژ صورت باعث تحریک عضلات، بهبود گردش خون، افزایش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می‌شود. پوست صورت با ماساژ التیام می‌یابد و همچنین پس از ماساژ، پوست صورت آمادگی بیشتری برای جذب مواد مغذی و آبرسانی دارد. در نهایت پوست نرم و لطیف خواهد شد و پف صورت هم به حداقل می‌رسد.

برای انجام ماساژ صورت از یک مرطوب کننده یا روغن ماساژ استفاده کنید. روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام، روغن نارگیل و روغن جوجوبا برای ماساژ صورت مناسب‌اند. کرم و یا روغن را به صورت‌تان بمالید و به آرامی و با حرکت دورانی ماساژ دهید. اطمینان حاصل کنید که پوست‌تان به اندازه‌ی کافی لغزندگی دارد تا با ایجاد اصطکاک بین انگشتان و پوست دچار التهاب صورت نشوید.

برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توانید از غلتک‌های ماساژ صورت یا سنگ ماساژ استفاده کنید.

مرحله‌ی پنجم؛ ماسک تغذیه کننده

 

پس از انجام مراحل پاکسازی، لایه‌برداری و ماساژ، پوست صورت برای جذب مواد مغذی و درمان مشکلات پوستی آمادگی مناسبی دارد. در این مرحله‌ می‌توانید از انواع ماسک‌های پیل‌آف، ماسک‌های دست‌ساز و یا ماسک‌های پودری و کرمی که در بازار وجود دارند استفاده کنید.

بسته به نوع مشکل پوستی و نوع پوست‌تان باید نوع ماسک انتخابی‌تان را تعیین و آن را تهیه کنید و یا در منزل با مواد طبیعی ماسک مورد نیازتان را بسازید. ماسک‌ها صورت حاوی موادی مانند ویتامین سی، انواع ویتامین‌ها، نیاسین‌امید و سرامیدها هستند که می‌توانند پوست را تغذیه و با آکنه و یا لک‌های پوستی و چین و چروک مقابله کنند.

مرحله‌ی ششم؛ آبرسانی

بعد از اتمام مراحل فیشیال خانگی، پوست لایه‌برداری شده و تغذیه شده‌ی صورت‌تان برای درخشندگی پایدار به آبرسانی نیاز دارد. استفاده از مواد مرطوب کننده باعث آبرسانی به پوست می‌شود تا پوست در معرض آسیب کمتری باشد.

در این مرحله‌ با استفاده از سرم‌های درمانی پوست و یا کرم‌های‌ مرطوب کننده باید پوست‌تان را به خوبی آبرسانی کنید. اگر بعد از انجام فیشیال قصد خروج از منزل دارید حتما از ضدآفتاب قوی استفاده کنید. در این مرحله همچنین استفاده از بالم‌های مرطوب کننده‌ی لب و پچ‌های آبرسان زیر چشم هم توصیه می‌شود.

و در آخر

انجام دادن مستمر و منظم فیشیال چه در خانه و چه در کلینیک‌های زیبایی می‌تواند پوستی سالم‌تر، شفاف‌تر و زیباتر برایتان به ارمغان بیاورد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر می‌خواهید فیشیال کلینیکال انجام دهید حتما به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید. دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که زمان انجام دادن فیشیال بسیار مهم است؛ همان‌طور که در این مطلب به آن اشاره شد برای این که تعیین کنید هر چند یک‌بار باید پوست صورتتان را فیشیال کنید حتما باید نوع لایه‌برداری را که در فیشیال انجام می‌شود را در نظر بگیرید.

 

منابع: healthlinegoodspaguide

 

@Aseman_Mag

ما را دنبال کنید