مزایا و معایب اصلاح صورت با تیغ برای زنان

 

اصلاح صورت با تیغ یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای اصلاح صورت است. اما حتما در شبکه‌های اجتماعی و از زبان بسیاری از افراد شنیده‌اید که اصلاح صورت با تیغ برای زنان، باعث ضخیم‌تر شدن تارهای مو می‌شود. در ادامه در مورد این روش اصلاح صورت و مزایا و معایبی که دارد بیشتر بخوانید. سعی کردیم در این مطلب به بیشتر سوال‌های شما در مورد اصلاح صورت با تیغ جواب بدهیم.

آشنایی با انواع موی صورت در زنان؛ کدام‌یک مشکل‌ساز است؟

 

اصلاح صورت با تیغ می‌تواند به پاک‌سازی و روشن شدن پوست کمک کند و آرایش را آسان‌تر می‌کند. وقتی پوست شما بدون هیچ مو و پرزی باشد، مواد آرایشی بهتر روی آن می‌ماند. اما این روش ممکن است باعث آسیب و منجر به رشد موهای زیرپوستی شود. اگر موهای صورت شما به‌عنوان یک زن، بسیار بیشتر یا ضخیم‌تر از حد معمول است، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

این روزها اصلاح صورت با تیغ طرفداران زیادی پیدا کرده است و حتما پست‌های آموزشی آن را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. وجود موهای زائد در صورت برای زنان طبیعی است. این موها دو نوع است؛ موی ولوس (Vellus)، که به آن موی کرکی یا موی پرزی می‌گویند و موی ترمینال (Terminal) که ضخیم و تیره‌رنگ هستند.

موی ولوس به‌شکل پرز و تقریباً نامرئی است که بیشتر صورت و بدن را می‌پوشاند. نقش آن تنظیم دما و تبخیر عرق است.

موهای ولوس بسیار ظریف و شفاف هستند. اگر صورت خود را به‌ویژه در زیر نور شدید آفتاب بررسی کنید، ممکن است بتوانید این موهای ظریف را روی گونه‌ها، پیشانی، بالا و پایین لب، گردن، چانه و دو طرف صورت خود مشاهده کنید.

موهای ترمینال تیره‌تر و ضخیم‌تر هستند. برخی از زنان دارای موهای ترمینال در امتداد لب بالا و پایین، دو طرف صورت، گردن و چانه هستند.

اصلاح صورت با تیغ برای از بین بردن هر دو نوع موی صورت مناسب است.

در ادامه به مزایا و معایب اصلاح صورت با تیغ برای زنان می‌پردازیم. به‌علاوه اطلاعاتی در مورد رشد موی ترمینال و شرایطی که ممکن است باعث آن شود، ارائه می‌دهیم.

مزایا و معایب اصلاح صورت با تیغ برای زنان چیست؟

 

اصلاح صورت با تیغ برای مردان کاملا جاافتاده و یکی از مهم‌ترین روش‌های اصلاح صورت برای آن‌ها است؛ اما در مورد زنان، تردیدهای زیادی وجود دارد. عده‌ای بر این باورند که اصلاح صورت با تیغ برای زنان باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود. به‌همین دلیل معمولا زنان تمایلی به استفاده از این روش ندارند.

علاوه‌بر از بین بردن مو، اصلاح صورت با تیغ می‌تواند به‌عنوان یک لایه‌بردار مکانیکی (فیزیکی) برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست نیز استفاده شود. این ویژگی می‌تواند برای برخی از زنان مزیت باشد؛ اما برای برخی دیگر آسیب‌زا است.

قبل از اینکه تیغ را در دست بگیرید، پوست خود را بررسی کنید. اگر شرایطی مانند اگزما، پسوریازیس یا آکنه دارید، اصلاح ممکن است تحریک و ناراحتی پوست را تشدید کند. همچنین ممکن است منجر به عفونت شود.

پوست حساس یا پوستی که به هر دلیلی دارای لکه‌های قرمز و تحریک‌شده است نیز ممکن است به‌خوبی به اصلاح صورت با تیغ پاسخ ندهد.

اگر پوست شما شفاف است و هیچ مشکلی ندارد و می‌تواند لایه‌برداری را تحمل کند، اصلاح آن معایب و مزایایی دارد که در ادامه می‌خوانید:

مزایای اصلاح صورت با تیغ برای زنان

  • صورت صاف و تمیز: اصلاح صورت با تیغ، موها، مواد زائد، چربی اضافی و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد که این کار می‌تواند ظاهر پوست را درخشان کند. این روش کمک می‌کند آرایش به‌نرمی روی صورت بنشیند و ماندگاری طولانی‌تری داشته باشد.
  • اعتماد‌به‌نفس: برخی افراد نسبت به موهای صورت خود احساس خوبی ندارند. اگر با اصلاح صورت اعتماد‌به‌نفس بیشتری پیدا می‌کنید، احتمالاً انجام این کار برای شما منطقی است.

معایب اصلاح صورت با تیغ برای زنان

  • رشد سریع موها: اگر برای از بین بردن موهای ترمینال اصلاح می‌کنید، ممکن است نیاز به اصلاح بیشتر داشته باشید تا آن را کنترل کنید. چون رشد این موها سریع است و در اصلاح با تیغ، خیلی زود دوباره در می‌آید. اگر موهای تیره‌ی زیادی دارید، ممکن است چند ساعت بعد از اصلاح، سایه‌ای تیره را زیر پوست مشاهده کنید.
  • موهای زیرپوستی: اصلاح موهای ولوس باعث رشد موهای زیرپوستی نمی‌شود؛ اما تراشیدن موهای ترمینال می‌تواند باعث زیرپوستی شدن موها و ایجاد این برجستگی‌های دردناک شود.
  • آسیب به پوست: اصلاح صورت با تیغ خطر ایجاد بریدگی‌ها و خراش‌هایی را به همراه دارد که ممکن است باعث خونریزی و سوزش شود. اصلاح نیز می تواند باعث سوختگی ناشی از تیغ اصلاح شود.
  • خشکی و خارش پوست: اگر پوست خشکی دارید، اصلاح ممکن است آن را بیشتر خشک کند و احساس ناراحتی کنید. همچنین ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و خارش شود. مرطوب کردن پوست بلافاصله پس از اصلاح، کمک می‌کند تا از این مشکل جلوگیری کنید.

آیا اصلاح صورت با تیغ باعث ضخیم‌تر شدن موهای صورت می‌شود؟

 

تراشیدن مو، لبه‌های مو را صاف می‌کند و باعث می‌شود که موها خشک و زمخت شوند. این ممکن است این توهم را ایجاد کند که موها تیره‌تر یا ضخیم‌تر شده‌اند.

با این حال، تراشیدن موهای صورت باعث ضخیم شدن یا تغییر رنگ آن نمی‌شود. ممکن است باعث شود لمس کردن موهای ترمینال سخت‌تر شود تا زمانی که کاملا رشد کنند. در واقع احساس زبری به پوست می‌دهد.

 

بهترین راه برای اصلاح صورت با تیغ برای زنان چیست؟

 

اصلاح صورت برای خانم‌ها باید متفاوت از اصلاح صورت برای آقایان انجام شود. همچنین با روشی که پاها و زیر بغل خود را می‌تراشید متفاوت است.

برای تراشیدن موثر صورت:

۱. ابتدا پوست خود را با یک شوینده‌ی مناسب تمیز کرده و کاملا خشک کنید. اصلاح صورت معمولاً روی پوست کاملا تمیز و بدون کرم موبر یا محصولی از هر نوع انجام می‌شود. برخی از زنان ممکن است اصلاح خشک پوستشان را تحریک کند. اگر شما هم از این دسته هستید، می توانید قبل از اصلاح از ژل اصلاح، لوسیون مرطوب‌کننده یا کرم روی صورت خود استفاده کنید.

برای مثال می‌توانید از ژل‌های آلوئه‌ورا برای مرطوب کردن صورت قبل از اصلاح استفاده کنید.

۲. از یک تیغ صاف و تک‌تیغه استفاده کنید که به‌طور خاص برای اصلاح صورت زنان طراحی شده است. این محصولات گاهی اوقات به‌عنوان تیغ اصلاح ابرو یا ابزار درماپلنینگ نامیده می‌شوند.

۳. برای جلوگیری از تحریک پوست، هرگز از تیغ آلوده یا کند استفاده نکنید.

۴. هنگام اصلاح، پوست را با یک دست محکم نگه دارید. تیغ را در زاویه‌ی ۴۵ درجه نگه دارید و به‌آرامی پوست را با حرکات کوتاه و سبک اصلاح کنید و در عین حال کمترین فشار ممکن را اعمال کنید. همیشه اصلاح صورت را در جهت رویش مو انجام دهید نه خلاف جهت آن.

۵. بعد از هر حرکت، تیغ را بشویید.

۶. در نزدیکی چشم خود از تیغ استفاده نکنید؛ مگر اینکه کاملاً به توانایی خود در کار با تیغ اطمینان داشته باشید.

۷. پس از اصلاح، صورت خود را بشویید و بلافاصله با یک کرم آبرسان مناسب، آن را مرطوب کنید.

جایگزین‌های اصلاح صورت با تیغ برای زنان چیست؟

اگر این روشی نیست که دوست دارید امتحان کنید می‌توانید به روش‌های جایگزین فکر کنید:

اپیلاسیون با وکس

بر خلاف اصلاح که موهای سطح پوست را از بین می‌برد، اپیلاسیون موهای زیر پوست را از ریشه از بین می‌برد.

ماندگاری این روش بیشتر از اصلاح است؛ اما برخی از خطرات مشابه را هم به همراه دارد، مانند ایجاد موهای زیر پوستی و تحریک پوست.

اپیلاسیون را می‌توان در خانه یا در سالن توسط یک متخصص انجام داد. این روش ممکن است برای برخی افراد ناراحت‌کننده یا حتی دردناک باشد.

برای اینکه اپیلاسیون تاثیرگذار باشد، موها باید حداقل یک‌چهارم اینچ طول داشته باشند وگرنه موم نمی‌تواند آن را بگیرد. اگر موهای ترمینال واضحی دارید، ممکن است استفاده از اپیلاسیون روی صورت چالش‌برانگیز باشد.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک راه‌حل نیمه‌دائمی و ماندگار برای رفع موهای زائد صورت است. این کار باید توسط یک متخصص، مانند متخصص پوست یا متخصص زیبایی انجام شود.

لیزر موهای زائد می‌تواند گران باشد؛ اما سال‌های زیادی را بدون موهای زائد برای زنانی که موهای ترمینال صورت دارند، فراهم می‌کند و برای برخی ارزش هزینه کردن دارد.

لیزر موهای زائد با جذب لیزر در فولیکول مو عمل می‌کند. رنگدانه‌ی موجود در مو، پرتو لیزر را به سمت خود جذب می‌کند؛ به همین دلیل است که این روش در افرادی که موهای تیره‌تر از پوستشان دارند، موثرتر است.

از آنجاکه موهای ولوس رنگدانه‌ی کمی دارند و شفاف هستند، نمی‌توان آن‌ها را با لیزر از بین برد.

مراجعه به پزشک چه زمانی لازم است؟

اگر موهای صورت شما بیشتر از حالت عادی است، باید به پزشک مراجعه کنید.

موهای بیش‌ازحد یا تیره‌ی صورت گاهی اوقات می‌تواند نتیجه‌ی ژنتیک باشد. به‌عنوان مثال، در برخی از قومیت‌ها ممکن است زنانی باشند که موهای صورتشان بیشتر از دیگران است.

مشکلات پزشکی و بی‌نظمی‌های هورمونی نیز می‌تواند باعث رشد بیش‌ازحد موهای صورت در زنان شود. این شامل موارد زیر است:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) : این بیماری، یک وضعیت هورمونی است که ممکن است به‌خاطر مقاومت به انسولین باشد. زنان مبتلا به این عارضه اغلب موهای صورت و بدنشان بیشتر از چیزی است که باید باشد. PCOS همچنین می‌تواند باعث چرخه‌ی قاعدگی نامنظم، ناباروری، آکنه، افزایش وزن و ریزش مو شود.
  • هایپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) : گروهی از اختلالات ارثی است که غدد فوق کلیوی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تولید دو هورمون کورتیزول و آلدوسترون را تغییر می‌دهد.
  • سندرم کوشینگ: سندرم کوشینگ به دلیل سطوح بسیار بالای کورتیزول ایجاد می‌شود.
  • یائسگی: زنان یائسه ممکن است شاهد رشد موهای جدید در چانه، لب بالایی، گوش‌ها و کناره‌های صورت خود باشند. این به‌دلیل تغییرات هورمونی از جمله کاهش استروژن است.

اگر موهای صورت شما بیش‌از‌حد معمول است، صحبت با پزشک ممکن است به ارائه‌ی توضیحات بیشتر و احتمالاً راه‌حل‌های پزشکی منجر شود که به کاهش مشکل کمک می‌کند.

حرف آخر

 

اصلاح صورت با تیغ در زنان بیشتر از آن چیزی رایج است که فکر می‌کنید. این کار برای از بین بردن موهای ولوس و ترمینال گونه‌ها، چانه، بالای لب و کناره‌های صورت انجام می‌شود.

اصلاح صورت با تیغ همچنین لایه‌برداری مکانیکی را هم برای پوست انجام می‌دهد که می‌تواند باعث روشن‌تر و تمیزتر شدن پوست شود.

برای اینکه صورت خود را به‌طور موثر اصلاح کنید، باید از ابزاری استفاده کنید که به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده است. تیغ‌های ابرو برای این کار مناسب‌اند.

اگر موهای بیش‌ازحد و تیره روی صورت خود دارید، ممکن است دلیل پزشکی یا ژنتیکی پشت آن باشد. در این موارد، مراجعه به پزشک ممکن است به ارائه‌ی راه‌حل‌های طولانی‌مدت کمک کند.

منبع: Healthline

     

     

    @Aseman_Mag

    ما را دنبال کنید